Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ATV2 - Mina Filmer/Delade Filmer

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Insnöad på ATV som man är insåg jag att det är svårt att se skogen för alla träd.
Jag har tidigare svurit över att ver.2 gör det krångligare att spela sina egna filmer om man har dessa liggande på en server. För att spela en film blir det följande:

1. Filmer
2. Delade filmer
3. Välj källa
4. Läsa av källan (tar en minut i mitt fall)
5. Välj film

För att sedan byta till TV-program, där jag lägger alla serier är det samma visa. Har man ungar som skall se på saker gång på gång funderar man ett slag på att gå tillbaka till DVD-filmer. Om man nu läser instruktionerna till ver 2 blir det genst lättare. :">

Filmerna skall naturligtvis ligga på servern, men tricket är synka...utan att synka!
Man börjar med att döda streamingkopplingen och fortsätter sedan med att synka servern mot ATV istället. Stopp och belägg! Det här innebär väl att iTunes på servern vill kopiera över allt? Nä!

Om man synkar sin iTunes på ATV och sedan klickar bort alla synkval kommer iTunes bara att synka informationen, inte själva mediat.
Det innebär att alla serverns media hamnar under "Mina Filmer/Mina TV-program/Min musik och att innehållet, dvs innehållslistan synkas. Själva mediafilen synkas inte.
Fördelen är också att ATV:n står i ständig kontakt med serverns iTunes. När man kör "Delade Filer" skiter egenligen ATV:n vad som händer efter att man har spelat t.ex en film och man får läsa in biblioteket igen.

Så enkelt var det. Nästa gång skall jag ta mig tid att läsa instruktioner,

Tack för tipset! Detta var ju väldigt positivt.
Servern du använder dig av, är det ditt vanliga iTunes-bibliotek eller har du byggt ihop det på något annat vis?

Ursprungligen av benjamin.palsson:

Tack för tipset! Detta var ju väldigt positivt.
Servern du använder dig av, är det ditt vanliga iTunes-bibliotek eller har du byggt ihop det på något annat vis?

Nä, det är en vanlig gammal G4 med 10.5 Server (en 5-användarlicens som jag har via jobbet) som kör en vanlig iTunes.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-02-24 15:39

Hallelujah! Tack för detta tips...mitt liv har blivit lättare

Hmm, jag fattar inte riktigt...

Är det inte så att om man går till t ex "Mina Filmer" i TV, så ser man alla filmer man har, oavsett om dom ligger på datorn eller i TV? Eller vad har jag missat?

Ursprungligen av mikaelhellqvist:

Hmm, jag fattar inte riktigt...

Är det inte så att om man går till t ex "Mina Filmer" i TV, så ser man alla filmer man har, oavsett om dom ligger på datorn eller i TV? Eller vad har jag missat?

Just det. Om filmen är synkad spelas den från ATV:n annars hämtas den via streaming från den utdelande/synkande datorn. Du ser inte någon skillnad i ATV:ns listor. Det man slipper är att ATV:n tappar kontakten med den utdelande datorn.

Det gick även att göra så här i ver. 1.1, d.v.s. man kunde synka eller streama från samma dator samtidigt. Man fick dock den synkande datorn som källa i under "Källor". Det verkar dock som om användarna vande sig vid 1.0-hanteringen där man valde synkning eller streaming och ignorerade den nya funktionaliteten i 1.1
...men det är historia nu.

Ursprungligen av Johan Gunverth:

Just det. Om filmen är synkad spelas den från ATV:n annars hämtas den via streaming från den utdelande/synkande datorn. Du ser inte någon skillnad i ATV:ns listor. Det man slipper är att ATV:n tappar kontakten med den utdelande datorn.

Det gick även att göra så här i ver. 1.1, d.v.s. man kunde synka eller streama från samma dator samtidigt. Man fick dock den synkande datorn som källa i under "Källor". Det verkar dock som om användarna vande sig vid 1.0-hanteringen där man valde synkning eller streaming och ignorerade den nya funktionaliteten i 1.1
...men det är historia nu.

Ah, då är jag med

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-02-24 19:26

Ah.. tänk vad man missar när man inte orkar läsa manualen

Jag har filmer, musik och bilder på tre olika datorer. Min bärbara har all musik, alla bilder och inspelade TV-program från EyeTV. Den synkar mot ATV och kopierar över allt. Familjens PC delar ut några barnfilmer när den är igång. Dessutom har jag en Windowsmaskin i källaren med ganska många filmer. Den sistnämnda är alltid igång och streamar filmerna under "Delade filmer".

Kan jag synka flera datorer samtidigt? Jag skulle gärna slippa att läsa in filmerna varje gång, men jag vill ju alltid ha musiken och bilderna på min ATV. Hur borde jag göra?

1
Bevaka tråden