Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gammal PC - byte av backupbatteri

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min gamla compaq deskpro EN behöver ett nytt backupbatteri. Jag köpte idag ett CR2032 3V på Clabbe O men det ville sig inte... datorn kommer aldrig in i windowsläge

När jag sätter tillbaka det gamla...
KTS LITHIUM BATTERY JAPAN STD CR2032
... så funkar det men jag får ställa om klockan hela tiden.

Någon som vet hur jag ska råda boot på detta?
Har ingen manual til moderkortet samt hittar ingen info hos HP som nu äger compaq.

Hmm ... Är det 3V som gäller och inte 5? Lite osäker där, men det borde du klart ha koll på.

Låter klart skumt. Kan inte minnas ha läst / varit med om något liknande, men jag ska rannsaka minnet ordentligt Sorry.

Det kan vara så att du måste göra en CMOS reset när du byter batteri. Kolla manualen hur man gör. Annars vet jag inte.

Edit: Du hade ingen manual nä. Brukar dock vara utskrivet på moderkotet. CMOS. Prova att flytta pinnen på alla de sätt det går och vänta fem sekunder innan du sätter tillbaks den på ursprungsplatsen. Det skall inte vara något batteri installerat när du gör detta.

CR2032 3V är standard, så det ska funka. Men gamla Compaq maskiner är väl inte kända för att ha följt nån standard, utan ofta kört sitt eget rejs.

Ring till HP på Drakegatan, Gårda, dom kanske har ett bra svar...

Kommer du in i BIOS:et med det nya batteriet? eller är det bara windows som inte går igång? Kan hjälpa att ställa in rätt tid och datum innan Windows går igång. Nu är jag rätt kass på Windows så jag vet inte om det är ett problem, men det finns en del applikationer som får rejält med bekymmer att gå i gång om tiden flyttas för mycket, fast det brukar vara värst om den går bakåt...

Funkar det utan batteri alls? Om det gör det är det ju det nya batteriet som gör något märkligt. Ett CR2032 finns väl bara i en form, 3V och + på den "stora" sidan, eller finns det varianter? Så det inte är så dumt att du får det polvänt...

Enligt den här beskrivningen verkar det ju inte vara mer än att byta batteriet:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/genericDocument?docname=bph04375&cc=us&dlc=en&lc=en&jumpid=reg_R1002_USEN

Du får hemskt gärna berätta hur det går, Krause. Jag har ett liknande problem med en av mina gamla P4:or men orkade inte mecka med den mer.

Jag ligger med influensa så jag meckar med detta när jag är på benen igen...

Första nya batteriet jag testade måste varit ett måndagsexemplar... testade med ett annat nytt och nu funkar allt som det ska...

Gott att höra. Och att influensan är på väg över, man blir vek av den.

1
Bevaka tråden