Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac o defragmentering?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av hulfr:

Hej alla,

Är det någon som känner till något sätt att defragmentera minnet. Aktivitetskontroll säger att jag har totalt 1,5 GB installerat vilket är korrekt, sen 575 MB aktivt, 710 MB inaktivt, ledigt 90 MB, dettat trots att jag bara kör Firefox. Jag vet att jag får ca 1,2 GB ledigt om jag startar om datorn, men finns det en genväg?

Ulf

Föreslår att du läser 99.se: Frigöra minne?

Ursprungligen av hulfr:

Hej alla,

Är det någon som känner till något sätt att defragmentera minnet. Aktivitetskontroll säger att jag har totalt 1,5 GB installerat vilket är korrekt, sen 575 MB aktivt, 710 MB inaktivt, ledigt 90 MB, dettat trots att jag bara kör Firefox. Jag vet att jag får ca 1,2 GB ledigt om jag startar om datorn, men finns det en genväg?

Ulf

Finns det någon särskild anledning till att du ska ha en massa minne som står oanvänt?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-11-17 00:52

Måste öppna den här tråden igen.
Hur är det egentligen med defragmentering i Snow Leopard? Det står långt upp i tråden att det endast är filer upp till 20 MB som defragmenteras. I dag har man ju massor med större filer, vad sker med dem?

Anledningen till frågan är att jag skall klona en disk till en ny, det känns som ett bra tillfälle att få börja med filerna "i en rad" i stället för utspridda.

Har det någon betydelse om det är en mekanisk disk eller en SSD?

ShowVolumeFragmentation verkar inte uppdateras - det funkar inte längre.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-17 01:15
Ursprungligen av Stig R:

Måste öppna den här tråden igen.
Hur är det egentligen med defragmentering i Snow Leopard? Det står långt upp i tråden att det endast är filer upp till 20 MB som defragmenteras. I dag har man ju massor med större filer, vad sker med dem?

Anledningen till frågan är att jag skall klona en disk till en ny, det känns som ett bra tillfälle att få börja med filerna "i en rad" i stället för utspridda.

Har det någon betydelse om det är en mekanisk disk eller en SSD?

ShowVolumeFragmentation verkar inte uppdateras - det funkar inte längre.

En SSD behöver inte defragmenteras på samma sätt som en mekanisk disk eftersom den inte har någon söktid att tala om (det finns inget läshuvud som behöver flyttas), dock behöver den omorganiseras lite då och då. Detta sköts normalt av disken själv eller ett OS som stödjer TRIM kommandot. I OS X fall gäller inget av detta så SSD diskar blir slöa efter ett par månader och behöver blåsas rena av ett speciellt verktyg för att komma upp i full fart igen.

Ursprungligen av shandar:

En SSD behöver inte defragmenteras på samma sätt som en mekanisk disk eftersom den inte har någon söktid att tala om (det finns inget läshuvud som behöver flyttas), dock behöver den omorganiseras lite då och då. Detta sköts normalt av disken själv eller ett OS som stödjer TRIM kommandot. I OS X fall gäller inget av detta så SSD diskar blir slöa efter ett par månader och behöver blåsas rena av ett speciellt verktyg för att komma upp i full fart igen.

Det stämmer inte riktigt då många nya SSD diskar har en inbyggd "trimfunktion", Garbage Collector som städar upp disken när den är i idle. Bl.a Sandforce diskarna har den funktionen.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-17 01:41
Ursprungligen av GoYoghurt:

Det stämmer inte riktigt då många nya SSD diskar har en inbyggd "trimfunktion", Garbage Collector som städar upp disken när den är i idle. Bl.a Sandforce diskarna har den funktionen.

Ursprungligen av shandar:

Detta sköts normalt av disken själv eller ett OS som stödjer TRIM kommandot.

Ursprungligen av Stig R:

Var hittar jag det verktyget?

Kolla hos företaget som har tillverkat din SSD.

Ursprungligen av shandar:

GoYoghurt skrev: Det stämmer inte riktigt då många nya SSD diskar har en inbyggd "trimfunktion", Garbage Collector som städar upp disken när den är i idle. Bl.a Sandforce diskarna har den funktionen.

shandar skrev: Detta sköts normalt av disken själv eller ett OS som stödjer TRIM kommandot.

Fast du skriver ju efter det,"I OS X fall gäller inget av detta så SSD diskar blir slöa efter ett par månader och behöver blåsas rena av ett speciellt verktyg för att komma upp i full fart igen."
Vilket inte stämmer då disken helt själv utan påverkan av vilket OS som körs sköter hela proceduren med Garbage Collector.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-11-17 01:29
Ursprungligen av shandar:

En SSD behöver inte defragmenteras på samma sätt som en mekanisk disk eftersom den inte har någon söktid att tala om (det finns inget läshuvud som behöver flyttas), dock behöver den omorganiseras lite då och då. Detta sköts normalt av disken själv eller ett OS som stödjer TRIM kommandot. I OS X fall gäller inget av detta så SSD diskar blir slöa efter ett par månader och behöver blåsas rena av ett speciellt verktyg för att komma upp i full fart igen.

Var hittar jag det verktyget?

Bevaka tråden