Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Novation drumstation är den värd pengarna!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-02-24 19:44

Är det en trummis värd att handla? Det undrar jag...:tveksam:

Har oxå funderat övern en sådan, går ju inte för så mycket pengar men frågan är, kommer man använda den?

• Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-02-24 20:53

Jag har ju midibox seq. så jag tror jag skulle använda den...men låter den bra?

Jag tycker drumstation är väl värd sina penningar (runt en tusing). Jag hade en som jag trigade från en tr505, och det var ett enkelt och välljudande sätt att programmera 808/909-ljud

Den har en låg output, dock!

• Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-02-24 21:03

Brusar den om man krämar på i mixern då? Hur är det med polyfonin? Är det typ 8 röster per patch eller max 8 samtidiga röster?

Ja den är värd runt 1000kr men inga 1500 som de flesta vill ha.
V2 har lite högre output, den brusar lite, som en D110 ungefär.
De flesta ljuden är bra men hihats är mkt sämre än 808 tycker jag..

Ursprungligen av synthetic:

Ja den är värd runt 1000kr men inga 1500

Det beror på hur hög veckopeng man har, jag menar 500 hit eller dit? Skämt åsido, om man vill ha 808909-ljud utan att bråka med samplingar eller inte vill lägga 15000 på rejäla doningar så är drumstation ett fint alternativ. Låter såklart renare och lite tråkigare än originalen men tillräckligt nära för att motivera köp. Suverän billig burk, skitiga ljud går att fixa med lite eq/effekter.

Jag tycker den är topp!

Har en själv (mk1), men använder endå samplad 808/909 mer, pga lathet!
Skulle inte släppa den för under 1500, tycker absolut den är värd det.

Antal röster har jag nog inte tänkt på, men 8 är det nog. Man kan ju dunka 808 och 909 ljud sammtidigt, så det är ju inte varken eller...

Kan man tänka sig mjukvara för sina TR-ljud så rekommenderar jag d16 Group.

Jag har deras Nepheton (909) och Drumazon (808) och jag tycker de låter bättre än alla samplebaserade varianter. Det är såklart inte the real thing men tillräckligt nära för att hålla min G.A.S. på avstånd. Vi hade en Drumstation tidigare och den är inte så kul tycker jag.

Vi har en riktig 909 också men den står mest och är snygg nuförtiden, Nepheton gör faktiskt sitt jobb så pass bra, i mina öron iaf.

mm d16-trummisarna är riktigt bra, synd att roland glömde 'laser gun' på 808:an.

Jepp, skriver under på d16s 808. Bra mjukisgrunka.

1
Bevaka tråden