Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Waldorf Micro-Q filter-FM

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jeoo en fråga... Har fortfarande inte riktigt lyckats gasa bort micro-q ur hjärnan. Egentligen bara en sak som skyddar mig från att handla en: filter-FM-funktionen.

Någon som har en Micro-Q och kan svara på följande? Om man har en normal patch med vågform till ett filter och sätter filter-FM på 0 och sedan ökar till 1, blir det ett "dramatiskt" hopp i modulationsnivån? Det blev det nämligen med Komplexer som ju skulle vara en mjukisversion av Micro-Q. Nu sa någon att Komplexer inte låter riktigt som uQ. Detta gjorde det omöjligt att göra subtil filter-FM som inte "hörs" utan mer påverkar filterkaraktäristiken.

Förresten tror jag att "grovhet" eller snarare "felaktig exponentialitet" var det jag hade svårast för med Komplexer. Många parametrar hoppade till i styrka när man gick från 0 till 1 för att sedan inte märkas någon större skillnad när man kom till 64-127 etc. Alltså dåligt linjär mapping mellan parametervärde och påverkan på ljudmotorn.

Är det någon skillnad här mellan micro-Q och Komplexer?

• Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-02-24 20:03

Testa nyss och tycker man fick vrida rätt mycket för att få svar så jag skulle säga att det inte ger nått dramatiskt hopp! Men jag är ännu inte helt kompis med maskinen... kanske nån annan som haft den längre kan svara bättre!

• Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-02-24 20:04

Jag tror att det är ganska stor skillnad på dem men jag sitter med mac så jag kan inte testa!

[EDIT: hittat, vet inte varför jag missade svaret om disten. Filter-FM-frågan står kvar]

(Anledningen till att jag inte dreglar över Blofeld istället är såklart att den bara har stereo-ut)

Senast redigerat 2008-02-25 14:13

Bump. (stegstorlek på filter-FM)

• Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-03-01 16:38

Jag försökte säga tidigare att jag inte upplevde några steg alls på filter FM... mjukt och fint!

1
Bevaka tråden