Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Exportera till tiff från InDesign

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-24 20:50

Jag jobbar åt ett litet bokförlag och har digitaliserat 160 dia och ska nu CMYKa dem och layouta dem. Alla bilderna ska vara på 15 uppslag och layouten av det ska jag sköta. Resten av layouten (av en bok) ska bokförlaget själva sköta. Men förlaget vill gärna att de 15 uppslagen är 15 filer (deras förslag var TIFF el.PSD). Om jag levererar uppslagen som InDesign-filer så blir det vääldigt mycket länkade filer att hålla reda på. Jag har ingen lust att layouta i Photoshop för att sedan spara dem som högupplösta TIFFs. Undrar nu om det går att exportera som TIFF el PSD från InDesign på något sätt. Eller ska jag leverera dem som PDF-filer? Men jag har ju ingen kontroll på hur de jobbar sedan så jag kan ju inte göra färdig CMYKade PDFer för tryck. För de vill säkerligen inlämma dessa 15 uppslag i resten av boken för att de säkert ska hamna på rätt ställe osv.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-24 20:55

Håller på joxar lite i ID CS3 medan ni tänker ut ett svar.
Kanske man kan exportera som EPS?? För den verkar man ju kunna bara ta "Place" sen i ett nytt ID-dokument (deras bok-dokument t.ex). Men frågan är vilka export-inställningar jag ska ha när jag exporterar mitt uppslag med en massa CMYKade bilder.

Du kan exportera som EPS och spara om till TIFF i Photoshop...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-24 21:06

Hmm då är det bara att klura ut bästa färghantering. Är det lönt att CMYKa dem enskilt och spara dem som TIFF och sen in i ID och sen ut som CMYK-EPS och sen in i PS och ut som TIFF, sen in i ID igen (av förklaget) och sen ut som PDF... Puh!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-24 21:08

Eller kan man "fuska" genom att sätta in dem i ID utan att CMYKa dem först. Och sen ut ur ID som RGB-EPS och sen in i PS och sen Därifrån som CMYK-TIFF?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-09 10:04

Ingen som har nåt att tillägga?

Kör ut allt som en RGB-PDF från InDesign i max upplösning/kvalitet. Kladda inte med EPSer. Öppna varje sida som RGB i Photoshop (minst 300 dpi, kanske mer vid högkvalitativt tryck- kolla med tryckarn). CMYKa enligt tryckeriets färgprofil inne i PS. Spara som TIFF.

Så har jag gjort vid ett par tillfällen och skulle nog även göra i detta fallet...

Kan tillägga att för planschframställan med bläckplotter )som ju trivs med RGB) har jag kört ännu kortare väg:

InDesign -> PDF i "tryckkvalitet" -> öppna i Acrobat och exportera som JPEG (ändra ev i avancerade inställningar för önskad upplösning) -> klart!

Senast redigerat 2008-04-09 11:49
  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-09 12:50

Tack Johan för svaret. Men hur blir det om jag redan cmykat de bilder som ska användas? 300dpi är nog helt tillräckligt.

Kanske köra med PDF X1a eller dylik inställning? Det går nog att ställa in huruvida färgprofiler skall bevaras eller konverteras vid dessa "proffsinställningar". Det finns bra trådar här på forumet om detta, liksom en del användbart i InDesigns egen Hjälp.

1
Bevaka tråden