Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min Ensoniq ESQm "MIDI-skrapar"

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-25 16:48

När jag på mitt moderkeyboard gör nåt som skickar iväg MIDI-signaler, t.ex. tangentnedtryckning/släppning eller rör på modulationshjulet, så kommer ett diskantartat knäppljud eller som vid användandet av pitchbenden så blir det ett långt skrapande ljud. (Tänk gurka fast endast diskant)

Det märkligaste är att ESQm inte ens behöver vara på samma MIDI-kanal som keyboarden.

Har testat att ändra på alla MIDI-inställningar på Ensoniqen men inget hjälper, vad göra?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-02-25 17:02

Hej, det har jag inte märkt på min SQ-80.

Mycket vild gissning:
Det låter som överhörning av den digitala trafiken ut på ljudutgången.
Kan det vara nätdelens elektrolyter som börjar ge sig?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-25 21:43

Har för mig att jag haft det här problemet med en av mina ensoniqar också, men då flyttade jag bara kontakten till en annan grendosa.

Låter rätt konstigt, all miditrafik från syntar går via en optoisolator. Jag måste dock medge att jag har haft liknande problem men det försvann av sig själv.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-02-25 22:19

Jodå, trafiken går via en optoisolator(ofta 6N138/139 eller PC900) men optoisolatorn gör ju bara så att signalen(datatrafiken) blir isolerad och i det här fallet skapar en strömloop. Datatrafiken i en synth med cpu, minnen, DAC, ADC, midi osv är rätt så ordentlig och kan mycket väl påverka ljudet ut om spänningen i synthen är lite svajig(läs: dåliga kondingar eller liknande).

1
Bevaka tråden