"Japp, en g4 är alltid en g4. Dessvärre är jag en fattig studerande som prisar nudlar som gourmémat, så några 20 papp blir svårt att langa upp. Går väl men vill ha en liten gulligris snarast möjligt :)"
Om du nu är student så kanske du har ett Mecenat-kort. Om du har det så kan du köpa datorn med en ganska så bra rabatt. Kolla priserna här. Detta förutsätter att du pluggar vid en högskola eller ett universitet som är anslutet till Mecenat.
Den bästa iBook 12" kostar exempelvis 14 395 och PowerBook 12" kostar 18 895 med combodrive
"Ang. sammankoppling till en extern skärm.
har läst lite om detta "hack" på forumet men har inte fått det bekräftat att det funkar på 800 mhz:en. Någon som kan verifiera?
Det ska fungera med denna modell. Jag använder det på min iBook (dock inte den modellen) och det fungerar klanderfritt.
"Förresten.. Hur är batteritiden på en iBook .. är den 5 h vid full processorkraft samt är den högljudd och blir det extremt varm?"
Jag tror knappast att du kan begära fem timmar vid full processorkraft - om du med det menar full processorbelastning. Men vid normalanvändning, lite arbete i Word, surf och e-postande bör batteritiden ligga på omkring fem timmar. Bland det värsta du kan utsätta batteriet för att kika på DVD skulle jag tro, då kan du titta på en film (två timmar) ungefär innan batteriet är tomt.
Jag är mycket nöjd med batteritiden på min iBook.
Vad gäller fläkten så går den nästan aldrig igång. Undantaget är när du spelar spel eller gör något annat som tar väldigt mycket kraft. Alternativt när datorn inte för tillräckligt bra ventilation - exempelvis om du ställer datorn i sängen eller motsvarande.
Generellt vill jag hävda att fläkten går igång sällan. Och datorn är i det närmaste ljudlös sålänge fläkten inte gått igång.
/majk