Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Basisolera för grannarnas skull?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Precis flyttat till nytt, och lyckats få med mig alla mina studioprylar också! Fick precis plats, så jag förvänar väl mig ingen fantastisk akustik från mina stackars monitorer.. Däremot är jag orolig för vad grannarna tycker om musikproduktion. Även om jag funderar på smarta förebyggande gå runt och ringa på och vara trevlig och förklara läget, så vill man ju minimera eventuellt lidande för dom stackars grannarna. (Så jag får så lite problem som möjligt )

Så frågan är, går det att få dämpat basen neråt (resten är okej) på något vänster? Jag har kikat på Auralex MoPad och det lär vara ett steg på vägen, sen funderar jag väl på någon slags matta under bordet, kanske gummifötter för benen? Jag har hört talas om små cykeldäck under högtalar för att minimera att basresonanser fortplantar sig, men vet inte hur praktiskt det är eller hur mycket det hjälper.

Några idéer eller erfarenheter, någon? Hjälp uppskattas mycket!

Att dämpa basen i rummet kan man göra, men att hindra basen från att fortsätta genom golvet är tyvärr extremt jobbigt/dyrt om det är större än en garderob och innefattar flytande golv. Basen har liksom ingen riktining och sprider sig hej vilt. Spela lägre och/eller vid acceptabla tider och etablera positiv kontakt med grannarna så du inte får ett klagomålsbrev från husvärden istället för en påringning från grannen ifråga. (hände mig)

..precis som Segerfalk skriver...ta kontakt med grannarna, snacka med dom säg till dom att dom säger till dig först istället för värden....Kanske köra med hörlurar om du skall sitta/sitter hela dagar och kanske bara "spela ut" när du behöver mixa eller liknande...jusst för att minimera det störande momentet för grannarna.

jag har också upplevt en liknande situation där man bara fick ett brev om klagomål.

Vet man inte om att man gör "fel" kan man ju inet ändra det, och ges inte tillfället blir det inte enklare..

Lycka till med grannar och skapande!

Mvh

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-26 18:12

MoPads eller liknande kuddar under högtalarna kan kanske göra lite, men annars är det nog svårt som redan påpekats. Man måste i princip bygga ett rum i rummet som ligger på flytande golv. Det verkar knappt löna sig att göra något däremellan, som att bara lägga ett flytande golv och hoppa över innerväggar etc

Jag kör själv mest med hörlurar (Sennheiser HD-580) och använder mina monitorer (INO Audio pIP) då och då för att kontrollera nivåer och för att få lite "distans" till ljudbilden. Men faktum är att jag kör mindre och mindre med högtalare. Jag tycker sällan jag råkar ut för några stora överraskningar när jag växlar emellan.

Bra tips allihop, hörlurar alternativt högtalare på bra tider.

Tack för alla tips! Synd att det inte går att fixa billigt & enkelt, men bra kontakt med grannar kostar gratis (eller möjligtvis en liten skvätt bra whiskey, men det kan man avvara ;D).

Lurar kör jag redan med rätt hårt, och har bra som jag är bekväm med och känner. Skall prata lite med grannarna, se vad vi kan komma överens om. Använda monitorer dagtid när andra jobbar är inga problem. Sen kanske inte det är stora problem med lyhördhet heller, det återstår ju att se.

Men då vet jag vad jag kan göra och vad jag behöver göra. Så att säga

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-02 14:31

man kan ju alltid mjukstarta också, börja med att bara vara trevlig och hålla ner nivåerna ordentligt i nån månad, så smyger du sakta uppåt

jag kör på monitorer > 4 lager liggunderlag > grusfyllda stativ > spikes > 50-öringar, jag tror (/vill gärna tro) att direkt-vibrationerna är obefintliga, och den bas som är "rent" luftburen inte går nedåt lika lätt. hade nämligen ett par mindre monitorer direkt på skrivbordet tidigare, och då skakade golvet på ganska bra... nu är det stilla.

har en något oakademiskt hemmabyggd lf-resonator i hörnet bakom monitorerna också, som rensar bort en del gröt för lyssningspositionen (men förmodligen inte påverkar ljudet ut från rummet nämnbart dock)

1
Bevaka tråden