Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

akai mpc 2000 xl eller mpc 500

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-02-27 18:44

Hej !
Har fått ett erbjudande om att byta min akai mpc2000 xl mot en mpc 500.
Tycker ni jag skall göra ett byte ? Har hört att mpc 500 skall vara lite buggig stämmer det ? lite intresserad just för att den har usb.
Tacksam för svar

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-02-27 19:01

Mpc500 är verkligen SKITbajsig!!

Lätt den sämsta maskinen jag träffat på, och den kostar ju typ 4lax beggad, 2k-xl kostar väll 6lax eller nått??

MPC500 är förvisso min första och enda MPC men jag är helnöjd med den. Har inte stött på några buggar eller annat knas som man varnat för. Vet inte om jag använder den "fel".
Schysst maskin. går på batterier, smidig och lätt. Toppenlåda!

Man kan säga att ni har lite skilda åsikter

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2008-03-10 02:10
Ursprungligen av Airwolf:

MPC500 är förvisso min första och enda MPC men jag är helnöjd med den. Har inte stött på några buggar eller annat knas som man varnat för. Vet inte om jag använder den "fel".
Schysst maskin. går på batterier, smidig och lätt. Toppenlåda!

Men ändå så satte du ut den på säljesannons dagen efter detta inlägg

Ursprungligen av indigo:

Men ändå så satte du ut den på säljesannons dagen efter detta inlägg

Men det hade inget att göra med vad jag tyckte om den. 500:an är grym och det tycker jag fortfarande efter att ha sålt den.

  • Medlem
  • 2008-02-28 00:59

Skitbra byte.. För kisen med 500an

Hade jag haft en 2000xl redan hade jag INTE bytt bort den mot en 500.

skaffa kortläsare till din 2000xl och en usb-kortläsare till datorn så har du nästan usb på mpc'n

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-28 08:54

Som tidigare 500-ägare kan jag bara instämma. Om du inte VERKLIGEN behöver batteridrift ska du inte ha en sån.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-28 10:52

Jag skulle inte byta bort min mpc2000xl mot någonting.
Inte ens en mpc2500

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-02-28 20:54

Akai mpc 2000 xl

Då behåller jag min akai s2000xl eftersom det verkar vara en del strul med mpc 500.
Det finns ju ett effektkort att köpa til akai mpc2000xl är det värt att köpa ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-28 20:55

Lofi, Om du har 8 ut så använd externa effekter. Om du inte har 8 ut så tycker jag du ska satsa på det istället.

Jag har effektkortet i min. Men det låter mest sunkiga digitaleffekter från mitten av 90-talet. Det är ganska dyrt och svårt att få tag på? Köp 2st Alesis microverb 4 och häng på istället... det är typ samma kvalitet.

Enda som är roligt med de interna effekterna är disten med ringmodulator. Den låter fint på 808:a kaggar. Men i övrigt: ost.

  • Medlem
  • 2008-02-28 21:10

Vilka effekter är du ute efter? Är det viktigt att ha allt i ett, eller är det ett alternativ som zthee säger med externa effekter? Kör man externa effekter så vill i alla fall jag helst ha ett mixerbord att köra dem i också, och då börjar det nog bli lite sug i plånboken. Om du inte redan har sådant vill säga.

Kolla vad kortet kan ge gentemot vad du vill ha, och väg in arbetssättet. Allt i ett, eller funkar det med externa grejer? Externt ger ju mer omedelbarhet om du vill skruva på effekterna medans låten snurrar.-

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-28 23:00

Har XL men har struntat i det internaEFXkortet -- då det låter illa på illa sätt och inte värt vad det kostar -- men det det e ju såklart subjektivt (8-ut är så mkt roligare så valde det istället)

Dessvärre (fundrar tungt) är det JUST NU man borde införskaffa sig en 500 då ev JJ OS kommer till den förmodligen -- MPC1000 va sketen\skräp med akai-kakkigtOS och gick desutom söder i PADdarna innan den "fixades till"

\\ Ett byte mellan XL → 500 känns inte relevant hur som, man byter ner sig troligen tror jag - men båda kan funka framöver sida vid sida! (men det handlar ju även vad man ska ha den till\hur man jobbar....ni fattar...)

Men hela MPCcirkusen e sååå fucked up så jag har inget att tillägga här egentligen

Senast redigerat 2008-02-28 23:30
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-03-09 18:05

svarar lite sent men effektkortet eb16 verkar bra just för att man kan köra eq på ljuden och lägga på lite reverb,delay om det skulle behövas.Om jag skulle köpa expansionskortet med 8 ut skulle jag få köpa mig ett mixerbord och effektmoduler vilket jag inte har råd med i nuläget, dock är nog detta det bästa alternativet.Är effekterna på effektkortet väldigt sunkiga och oanvändbara ?

  • Medlem
  • 2008-03-10 22:48

jag hade 500 några månader, efter 2 st xl, och nu har jag 2000xl igen, slutsats: 2000xl är bättre och 500 är blind kärlek

  • Medlem
  • 2008-03-10 22:50

är det förresten någon som vet om man kan få med effekterna när man kör ut på indiv. outputs? köpte ett motu kort häromdagen och när jag spelade in mitt beat fick jag inte med mysfladdret.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-12 00:33

En fågel viskade om att källkåden till OS på 1000\2500 läckte ut.. fan e det ingen som kan erinra sig eller ha en uppfattning om att nån sipprade ut den även till 500 → så det blir ett svensk .SEos här på 99an

<likt xoxbox\sokkOS> finns ju så jävligt duktigt folk i våra byar och bygder, eller?

1
Bevaka tråden