Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sortera emailadresser!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver hjälp!
Jag har en mailinglist med cirka 3000 medlemmar, nu har jag tänkt renodla min lista med filter efter vilken domän adresserna kommer ifrån.

Jag vill t.ex. skilja alla adresser som slutar på .com och .nu från de som slutar på .se

Adresserna finns lagrade i en vanlig textfil med en adress på varje rad, vad jag vill göra nu är få en ny textfil också med en adress på varje rad men endast de som innehåller .se på slutet.

Hur kan jag automatisera det?

• Medlem
  • Kiruna
  • 2008-02-29 00:03
awk '/\.se$/' adressfil.txt > se-adressfil.txt

tack, men utveckla gärna?

Scriptet ovan plockar ut alla .se adresser från filen adressfil.txt och lägger i en ny fil, se-adressfil.txt

Körs i terminalen.

"grep .se adressfil.txt > se-adressfil.txt"
Bör också fungera. Byt sen ut .se mot de andra ändelserna.

Jo jag fick det att funka, säg att jag vill göra det motsatta, dvs plocka bort alla adresser av en viss typ från filen, hur gör jag då?

• Medlem
  • Kiruna
  • 2008-03-02 14:49

Ja, grep är nog smidigare att använda i det här fallet. Dock fungerar inte Johans förslag på söksträng (regular expression) ovan helt felfritt; adresser som martin.selin@epost.com eller bosse@bildoktor.nu skulle också matchat. Genom att lägga till ett dollartecken efter söksträngen ser man till att den förankras mot slutet av raden och genom att skriva en backslash framför punkten ser man till att det verkligen är en punkt och inte wildcard.

grep \.se$ adressfil.txt > se-adressfil.txt

För att välja ut adresser som inte matchar ändelsen .se (eller egentligen vilket som helst sökuttryck) kan man ange flaggan -v till grep.

grep -v \.se$ adressfil.txt > ej-se-adressfil.txt
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-02 22:15

Krokodilen,

Har du provat att göra det i Excel?

- Torkel

Krokodilen gillar inte excel!

Fick det att funka, puss och kram till eder alla!

1
Bevaka tråden