Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularbygge?

Tråden skapades och har fått 4410 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Dego:

KOmmer funkar bra. Betyder de tål upp till 100 volt.

YES! det är så va? Hade för mig det, men blev osäker... då borde man alltid kunna köra på dem m.a.o.?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-21 20:27
Ursprungligen av henrikgo:

YES! det är så va? Hade för mig det, men blev osäker... då borde man alltid kunna köra på dem m.a.o.?

Absolut.

Vad är det du bygger?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-22 01:09

Absolut inte. Ingen höjdare... om du har den i signalvägen kanske det kan kvitta, men om den agerar reservoarkonding (typiskt mellan matning och jord) så bör den ha en märkspänning som ligger en liten bit över arbetsspänningen. Det mest typiska är att man har 15V matning, och då är 25V-märkta elektrolytkondingar bra. Högre eller lägre märkspänning kan ge obra beteende. Det handlar inte bara om ett maxvärde. Elektrolytkondingar är kemiska celler (som ett slags batteri) och de gör inte vad de ska om de inte laddas upp lagom mycket. 15V på en 100V-konding är på tok för lite.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-22 12:55
Ursprungligen av /mr:

Absolut inte. Ingen höjdare... om du har den i signalvägen kanske det kan kvitta, men om den agerar reservoarkonding (typiskt mellan matning och jord) så bör den ha en märkspänning som ligger en liten bit över arbetsspänningen. Det mest typiska är att man har 15V matning, och då är 25V-märkta elektrolytkondingar bra. Högre eller lägre märkspänning kan ge obra beteende. Det handlar inte bara om ett maxvärde. Elektrolytkondingar är kemiska celler (som ett slags batteri) och de gör inte vad de ska om de inte laddas upp lagom mycket. 15V på en 100V-konding är på tok för lite.

Tur /mr finns

Hoppas du inte hann löda dit ngt....

Ursprungligen av Dego:

Absolut.

Vad är det du bygger?

Buchlakloner, 281an och 292an.

Ursprungligen av /mr:

ok, gäller det även för keramiska / polyester kondingar? och vad är förresten skillnaden mellan en keramisk och en polyester konding? skulle man kunna använda vilken som i vissa/alla lägen?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-25 20:22

ok, gäller det även för keramiska / polyester kondingar?

Nej, de har ingen sådan spänningsgradering. Dessutom används de till ganska så helt olika saker.

och vad är förresten skillnaden mellan en keramisk och en polyester konding? skulle man kunna använda vilken som i vissa/alla lägen?

Nej, det bör man i de flesta fall inte göra. Kondingar är nog våra minst ideala komponenter, de olika typerna har olika sorters ganska grova avvikelser och de används därför till väldigt skilda tillämpningar.

Jag har inte all kunskap om dem och skriver därför inte mer än så, utan uppmanar till allmän läxläsning istället.

Ursprungligen av /mr:

Nej, de har ingen sådan spänningsgradering. Dessutom används de till ganska så helt olika saker.

Jo, de polyesterkondingarna jag råkade använda till min 292-klon var dessa:
http://www.electrokit.se/item_show.php?code_no=40510020

Det står PC13 100 nF 100V poly, alltså 100V? Men om jag förstått det rätt ska det inte spela någon roll i detta fallet?

...och när det sen gäller elektrolytkondingar, kan man säga att "gränsen" går vid 25V om man har 15V matning utan att saker och ting börjar bete sig märkligt?

Ursprungligen av /mr:

Nej, det bör man i de flesta fall inte göra. Kondingar är nog våra minst ideala komponenter, de olika typerna har olika sorters ganska grova avvikelser och de används därför till väldigt skilda tillämpningar.

Jag har inte all kunskap om dem och skriver därför inte mer än så, utan uppmanar till allmän läxläsning istället.

Tack för klargörandet & hjälpen!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-26 08:25

Jo, de polyesterkondingarna jag råkade använda till min 292-klon var dessa:
http://www.electrokit.se/item_show.php?code_no=40510020

De har jag också använt. Fungerade bra i de jag byggt. Hade dem i yusynth ADSRen till exempel och där fungerade de bra.

25v elektrolyter blir bra.

Trodde det var det du frågade om vanliga kondningar från början...

Mina 281or är inte klara. De är de enda kretskort jag har halvbyggda men jag ska ta och slutföra dem snart. 292orna har jag allt till men har inte börjat bygga än

Ursprungligen av Dego:

Yes, det var det också, trodde jag skrev att det var polyester kondingar det gällde, förlåt om jag var otydlig där...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-26 10:47

Yes, det var det också, trodde jag skrev att det var polyester kondingar det gällde, förlåt om jag var otydlig där...

Då kommer det funka hur bra som helst. Sådan har jag haft hela tiden till mina byggen eller 63 volts kondningar...

Kör du också Thomas Whites 292or? (Har för mig han hette så, de med resonans dvs)

Ursprungligen av Dego:

Då kommer det funka hur bra som helst. Sådan har jag haft hela tiden till mina byggen eller 63 volts kondningar...

Kör du också Thomas Whites 292or? (Har för mig han hette så, de med resonans dvs)

Exakt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-27 23:43
Ursprungligen av mr:

Jo, de polyesterkondingarna jag råkade använda till min 292-klon var dessa: [...]
Det står PC13 100 nF 100V poly, alltså 100V? Men om jag förstått det rätt ska det inte spela någon roll i detta fallet?

Vad jag menade var att de inte har en sådan spänningsgradering... elektrolytkondingar ska laddas upp till lagom spänning för att funka som det är tänkt, andra kondingar har på sin höjd nåt maxvärde man inte bör överskrida - men klarar lägre spänning bra... t ex måste de ju klara 0 V om signalen är tyst.

...och när det sen gäller elektrolytkondingar, kan man säga att "gränsen" går vid 25V om man har 15V matning utan att saker och ting börjar bete sig märkligt?

Nånstans i regionerna 20-25 V är lagom för elektrolyter som sitter på 15V-matning - men de finns bara i 16V- och 25V-gradering och därför brukar 25V användas. Många anser att 16V är för lågt, för man ska tydligen ligga ett par dussin procent under märkspänningen om det ska funka bäst.

Ursprungligen av dego:

Oj! Var det? Nu ska vi se här... ursprungstexten:

Satt och lödde en modul och märkte att jag råkat beställa 100V caps. Jag är inget snille på ellära, men jag antar att det inte kommer funka med dem, eller?

Jag bara förutsatte att du syftade på elektrolytkondingar, eftersom du pratade om märkspänningar! Andra kondingar har såpass höga märkspänningar att de inte brukar spela roll för våra lågspänningskonstruktioner. Solly!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-21 23:26

Göra modul av micro modular

http://www.leinermedia.net/aries/Aries.html

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-22 08:39

Jäklar vad det small igår! Oj oj oj! Jag höll på att skeeta i brallan. BOUFF!

Men det verkade inte som om det var något som satt åt fel håll. Konstigt nog.

Det blir till att felsöka!

Kretskortstillverkning. 140kr ink moms för ett enkelsidigt glasfiber 100*160mm. För borrning tillkommer 50kr eller 100kr beroende på hålstorleken.
http://www.rfelektronik.se/

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-22 12:55

Zackzick tror det var han jag och Zthee skulle göra pcber hos men sedan blev han sjuk. Då hade han inte fast pris på borrning heller så det blev lite koko då...

Men annars ser det ju ok ut. Du får testa

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-22 13:28

Jag provkörde mina 2st CGS VCOer igår.
Den ena fungerade - fast den klipper vid utgången, så jag behöver justera ett motstånd.
Och den andra är det något strul med styrspänningen. Ska felsöka lite.

Men både oscillerar och är igång, men det är lite småfix. 281:an är det värre med. Men det är något inget krångligt heller.

Hoppas man har råd med ett labbagg imorgon! Vore ju helgen räddad

• Medlem
  • International user
  • 2009-01-22 15:33

.. tack för info zthee
-- får titta lite på vad "Bi-N-Tic"-grejjerna e för saker .. klura ut om det e nåt som kan passa här ..

\\ audio på CV in känner man ju igen

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-23 18:28

Köpte följade labbagg idag - http://www.velleman.be/ot/en/product/view/?id=340425

Och när jag kopplar in det i modulen så lämnar det hela tiden ojämna värden - ställer jag det på 20V så lämnar det +5V och -15V ut. Ställer jag det på 30V så lämnar det typ +5V och -25V ut. Känner mig sjukt vilsen.. Det borde ju vid 30V lämna +15V och -15V ut. Fast det beror väl på hur kretsen är balanserad? Kommer jag behöva bygga något som drar lika mycket mellan + och jord och - och jord? Typ några motstånd på en labbplatta?

Jag kollade lite i manualen. Det är ett agg med enkel spänning ut. Den gröna kontakten är chassijord som nog kan flyta relativt nollan (svart). Dvs du kan tyvärr inte få dubbel +/- - spänning ur den såvitt jag förstår.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-23 22:42

Ja, jag har förstått det

Det blir till att lämna tillbaka det imorgon! Hoppas det går bra bara...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-23 23:04
Ursprungligen av zthee:

Ja, jag har förstått det

Det blir till att lämna tillbaka det imorgon! Hoppas det går bra bara...

Klart det går bra. Annars kan du köra mitt knep, skicka din partner!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-24 01:28

Ingen som har ett bra förslag på labbagg som fixar ±15V för ett bra pris? (dvs runt tusenlappen...)

Du borde kunna köpa två billiga med enkel spänning, typ Kjells Velleman för 450kr, och seriekoppla dem.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-24 12:15

Tror fortförande tradera är bästa källan eller köpa på ngt annat forum...

Dags för en beställning av special komponenter snart från min kontakt. Ngn som vill ha ngt "hard to get" ?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-24 18:58
Ursprungligen av Dego:

Tror fortförande tradera är bästa källan eller köpa på ngt annat forum...

http://elektronikforumet.com/forum/viewforum.php?f=11&sid=13394a50b4774c7f866d7698c022a999

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-24 13:12

Nu har jag varit och lämnat tillbaka labbagget...

/Sneseglarn.

Vilka erfarenheter har ni av överhörning mellan signalkablar? Jag är lite lockad av att använda ethernetkabel (och don) mellan mitt moderkort och panelerna, för att det är så lätt och snabbt att kontaktera. Men frågan är om man kan låta flera signalkablar (och/eller CV) ligga i samma oskärmade kabel med tanke på överhörning?
CV-signalerna är jag inte så orolig för men undrar om audiosignalerna. Skärmad kabel finns också, men om det är flera ledare inuti en sådan så kan det ju fortfarande bli överhörning mellan dem.
Och vilken nytta får man att partvinna signaler med signaljord? Jag gissar att det inte gör nån större nytta (differentiella signaler är förstås en annan femma)?

Senast redigerat 2009-01-24 13:52
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-25 01:11
Ursprungligen av ZackZick:

Jag är lite lockad av att använda ethernetkabel (och don) mellan mitt moderkort och panelerna, för att det är så lätt och snabbt att kontaktera. Men frågan är om man kan låta flera signalkablar (och/eller CV) ligga i samma oskärmade kabel med tanke på överhörning?
CV-signalerna är jag inte så orolig för men undrar om audiosignalerna. Skärmad kabel finns också, men om det är flera ledare inuti en sådan så kan det ju fortfarande bli överhörning mellan dem.
Och vilken nytta får man att partvinna signaler med signaljord? Jag gissar att det inte gör nån större nytta (differentiella signaler är förstås en annan femma)?

Det beror på sammanhanget. Om det går samma ström tillbaka genom den andra ledaren (t ex vid balanserade signaler, men även i vissa andra fall) så fattar jag det som att partvinningen gör att det knappt sänds ut eller tas emot några [magnetiska] störningar, eftersom de båda ledarna "i genomsnitt ligger på samma ställe" rent rumsligt. Men att bara slänga dit en tåt på jordpotential gör nog föga nytta, som du säger. Den är bara som en trasig skärmstrumpa. Att ha ordentligare jordad skärm runt en kabel skyddar däremot en del mot att sända eller ta emot [elektriska] störningar.

Om jag fått det hela om rätt bakfot.

I ditt fall skulle jag skippa de där kablarna, ifall det är viktigt att en tåt håller tyst när en annan tutar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-24 21:02

Nu har jag precis ritat klart en massa kretskort! Så snart är det dags för etsparty!

Pepp!

OOh - kanske ska surfa bort till electrokits hemsa och beställa lite komponenter...

Bevaka tråden