Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Första Macen, MBP, matt eller blank skärm?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-29 21:26

Ja precis som topic. Vad ska man välja? :S

Har aldrig haft möjligheten att kolla på 2st samtidigt och jämföra =/

Vad jag vet så är:
Matt = solen spear ingen roll, går att använda i alla fall, inga ljusreflektioner.
Blank = bättre färger och kontrast.

Min vanliga TFT-skärm är ju en matt skärm och min syrras MB har ju en glansig.

Vad ska man ta? För och nackdelar

MVH.

Ursprungligen av iLind:

Ja precis som topic. Vad ska man välja? :S

Har aldrig haft möjligheten att kolla på 2st samtidigt och jämföra =/

Vad jag vet så är:
Matt = solen spear ingen roll, går att använda i alla fall, inga ljusreflektioner.
Blank = bättre färger och kontrast.

Min vanliga TFT-skärm är ju en matt skärm och min syrras MB har ju en glansig.

Vad ska man ta? För och nackdelar

MVH.

I fallet med MBP, välj tveklöst en matt skärm! MBP har med sin LED skärm marknadens bästa laptopskärm. Och om du söker det minsta av True Color är det matt skärm som gäller. Om du vill ha "flash color" väljer du blank...;)

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-03-01 01:34

Skulle själv valt en blank, gillar den lite bättre, färgerna etc

• Medlem
  • International user
  • 2008-03-01 11:39

Matt, utan minsta tvekan. Om det inte är så att du köper den för att titta på filmer? Ska du jobba med Word och dokument så är matt den bästa i mitt tycke.

Blank skärm luktar billig TN-panel. Men det är nog bara en tidsfråga innan blank blir standard tyvärr.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-01 13:09

Okej, tack för svaren.

Jag ska väl ha det till lite allt möjligt. Blir väl en del film och sånt nu. Efter sommaren blir det universitetet (mycket därför jag köper den) så då lär det väl bli lite mer skolarbete också.

Ni skulle gärna få säga lite mer än bara "matt skärm" lite mer varför ni tycker så

Ursprungligen av whoami:

Blank skärm luktar billig TN-panel. Men det är nog bara en tidsfråga innan blank blir standard tyvärr.

Tja. Hade en samsung skärm innan med samma problem som denna jag har nu (urtvättade färger). Så kvaliten är nog inte särskilt avgörande för matt

Ursprungligen av Ipod_Lover:

Tja. Hade en samsung skärm innan med samma problem som denna jag har nu (urtvättade färger). Så kvaliten är nog inte särskilt avgörande för matt

Vad jag menade var att TN-paneler nästan kräver blankt för att inte se pinsamma ut. Apple har löst det hela bra med glaset på nya iMac, det ser bra ut utan att ge allt för mycket reflexer. Men glasskiva på en bärbar är ingen hit så jag röstar på matt.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-03-01 17:39

Ta en matt skärm. Man slipper reflexer och fläckar syns inte lika bra. Reflexerna i en blank skärm om man har en mörkare bakgrund gör mig galen, lika så om det kommer in sol- eller lampljus mot skärmen, blir som en spegel.

1
Bevaka tråden