Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Battery health

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-01 13:48

Tjena

Såg precis på iStat pro att jag endast har 95% kvar på battery health, efter bara 12 cyklar. Har inte de 5% försvunnit ganska snabbt tycker ni?

Man kanske inte ska stirra på sådant blint men jag börjar bli lite paranoid nu. såg på en och en halv timmas film igår och hade fortfarande 77% kvar efter att den var klar så jag tycker ändå att mitt batteri funkar jätte bra.

Hur är det med garantin och så angående batteriet?

mvh
lwo

edit: den visar nu 100% igen =S

Senast redigerat 2008-03-01 14:01

Finns hur många trådar som helst angående batterikapaciteten, här är en sökning:
http://www.99.se/search.php?searchid=4257937

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-03-02 12:22

"Hälsan" på batteriet går upp om du låter det ladda ur helt och sen ladda upp igen. Det som iStat går på är batteriets egen uppfattning om vad som är dess fulla kapacitet och iStat räknar sen ut en %-sats i förhållande till hur mycket batteriet kunde innehålla som nytt.
Att ladda ur och upp igen är ju det som brukar benämnas "kalibrera" ett batteri.
Om du vill se rådatan på ditt batteri kan du göra så här:
Starta Terminalen, tryck på gröna så fönstret blir stort (annars kan du inte läsa allt)
skriv:
ioreg -l |grep BatteryInfo

Tecknet innan grep skriver du med alt-7 (lodrät streck eller "pipe").

Min dator svarar:
BollAir:~ bollman$ ioreg -l |grep BatteryInfo
| | "LegacyBatteryInfo" = {"Capacity"=5021,"Voltage"=7142,"Flags"=7,"Current"=48,"Amperage"=1676,"Cycle Count"=3}

Capacity är hur mycket batteriet anser sig kunna ha i fulladdat läge, Voltage, spänningen, flaggor är om laddaren är i, om den laddar, osv, Current är nuvarande "innehåll" i batteriet, mitt är urladdat som syns och Amperage nuvarande mängd ström som datorn drar och sist hur måga cykler batteriet har gjort.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 00:42

Tack bollman, ska testa det senare

1
Bevaka tråden