Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp Mig ??!!!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver hjälp!

Jag har tänkt att uppgradera min processor i datorn (P4 1,7GHz/256/400fsb,1,75volt, socket 478)

Jag har endast fått fram följande information om moderkortet/chipset: VIA 4PX266A1

Kan jag uppdatera till en snabbare P4 med socket 478 ?
Har Front Side Busshastigheten någon betydelse eftersom de jag tittat på har en hastighet på 800.
Spelar cacheminnet någon roll?
Kan jag helt enkelt byta processor under förutsättning att det är socket 478?

Tacksam för svar!
Jocke

  • Medlem
  • 2008-03-03 11:39

Varför inte köpa nytt MB, CPU + minne istället ?
Kommer inte att bli så mycket dyrare skulle jag tro, kommer att ge mer dessutom.
Ett billigt MB + intel dual core (lite dyrare med minsta core 2 duo) får du för en 1000-1200:-
2GB RAM för du för en 500:- om du köper något billigt minne.
Få som säljer 478'a processorer idag.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-04 07:28

Du kan bara uppgradera den marginellt och det kommer inte att vara lönt. Utan att veta skulle jag gissa på att du i bästa fall kan stoppa i en 2,8GHz, men den kostar 1500 spänn. Lika mycket kostar t ex en Core 2 Duo E6750 som bokstavligen käkar sådana P4:or som mellanmål. Moderkort kostar drygt 500 spänn och 2 GB minne lika mycket. Förhoppningsvis passar resten av dina prylar. Kör på Haplos och min linje.

Stort tack

Tack för era svar.
Ska ta mig en rejäl funderare och det blir väl att be frugan om högre veckopeng:D
Har just nu andra tankar eftersom jag kommit hem från sjukan efter gastroskopi, har nämligen fått magsår!
Det enda positiva med det är väl att jag kan tillbringa sjukskrivningen i studion!!!

Jocke

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-03-13 22:02

Kan bara instämma med föregående talares kloka råd. Jag gick själv ifrån en 478 (P4 2.8ghz) till en E6600 (2.4 ghz dual core) och det var sjukt vilken skillnad det blev bland annat för VST bruk i Sonar (som jag kör). Där vissa pluggar tidigare tog 20% av cpu så tar samma sak nu 2-3%.

Konvertering av video går i 3-4 gånger snabbare, etc, etc.

M v h

Danne

1
Bevaka tråden