Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Smidig övergång till mac

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-05-26 20:35

Då övergången är nära så har jag lite frågor..

- Har en extern hd idag som är formaterad i ntfs, går den att plugga via firewire och läsa filerna direkt eller måste den formateras?
- Finns det ngt bra program som hanterar lösenord och inloggningsnamn, har password agent på pc:n vilket jag tycker är helt ok?

Det var allt för den här gången men fler frågor kommer nog upp allt eftersom:) Har förövrigt 2 tjocka böcker om OS X så att jag kan läsa in mig innan övergången..

• Medlem
  • Orranäs
  • 2003-05-26 20:45

Formatera om hårddisken måste du nog göra. Kanske finns det nått program så att det går att läsa Hd:n, men jag hade formaterat om. Keychain/Nyckelhanteraren heter programmet som hanterar dina lösenord och är finns i systemet.

• Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-05-26 20:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Tobbe Hj
Formatera om hårddisken måste du nog göra. Kanske finns det nått program så att det går att läsa Hd:n, men jag hade formaterat om. Keychain/Nyckelhanteraren heter programmet som hanterar dina lösenord och är finns i systemet.

Låter ju strålande. Angående hd:n så skulle jag vilja kunna koppla in den läsa filerna och kopiera över till pb:n hårddisk men går ju alltid att bränna ett gäng skivor..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-26 20:50

Mac OS X har inte stöd för NTFS. Däremot kan man lägga till stöd för filsystem i Mac OS X. Kanske finns något Open Source projekt runt detta? Nån?

Mac OS X har ett program som heter Keychain, Nyckelhanterare på svenska. Där samlar du olika lösenord inloggningsnamn osv. Fungerar mycket bra.

Eller suga dom över nätverket från pezen. har du ett tp-snöre över borde de gå fortast.. Powerbooken ska ju autosensa rak eller korsad kabel om den är någorlunda ny.

• Medlem
  • Hammarö
  • 2003-05-26 21:15

OSX har stöd för FAT32 och FAT som standard i alla fall. Jag kopplade in min FAT32 och läste över data till Macen. Fungerade fint.

Men det kan ju vara nog så kruxigt att får över filerna från NTFS till FAT32 om du inte har tillgång till ytterligare en PC. Men det kan ju kanske gå fortare än att bränna en massa cd-skivor?

• Medlem
  • 2003-05-26 22:03

Jag förmodar att det går att läsa med Virtual PC. Du skulle kunna göra det gratis också, med Bochs och Linux eller DOS med lite trixande. Det bästa alternativet är nog ändå något av ovanstående. Du borde ju kunna mellanlagra på en PC, och tanka över det på disken igen, efter nyformatering.

Jag tror inte att det läggs så mycket energi på att skriva support för filsystem längre, eftersom behovet har sjunkit iom höghastighetsnätverk.

• Medlem
  • Orranäs
  • 2003-05-26 22:27

Va besvärliga ni är. :rolleyes: Robban pratar ju om en övergång, då har han väl en windowsburk nu. Innan han slänger den så kopplar han upp den i ett litet nät med macen, delar ut hd:n på macen för det är ju lätt som en plätt, och flyttar över filerna. Därefter formaterar han den flyttbara hd:n och slänger pc:n.
Har han inget nätverkskort på windowsburken så lånar han ett sånt.

• Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-05-26 22:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Tobbe Hj
Va besvärliga ni är. :rolleyes: Robban pratar ju om en övergång, då har han väl en windowsburk nu. Innan han slänger den så kopplar han upp den i ett litet nät med macen, delar ut hd:n på macen för det är ju lätt som en plätt, och flyttar över filerna. Därefter formaterar han den flyttbara hd:n och slänger pc:n.
Har han inget nätverkskort på windowsburken så lånar han ett sånt.

Detta låter ju som det absolut enklaste, hur kopplar jag ihop burkarna? Har nätverkskort i min pc laptop och extern hd ansluten via firewire. Ursäkta okunskapen men har aldrig gjort detta tidigare..

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-05-26 23:08

Gå in systeminställningar/fildelning.kryssa "Windows fildelning",då ser du även vilket ipnr du får.Och på fliken brandvägg ger tillåtelse till windows fildelning.I ditt konto,fortfarande i systeminställningar så får du kryssa rutan "Tillåt windowsanvändare att logga in"

Har du XP i pc:n så kör du guiden "Lägg till nätverksplats"

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-26 23:13

Titta på den här adressen. Vet inte hur pass bra dessa How-to´s är.

Prova att sök här på 99 med sökorden "mac pc nätverk" så vet jag att det kommer upp massor.

1
Bevaka tråden