Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel på ljudkortet? HJÄLP!!

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett Tascam US 122L (usb). både drivers och firmware är uppdaterat.
Men när jag använder det hackar datorn till regelbundet varja minut (ibland mer) och stannar upp ett par sekunder! ibland har jag också märkt att om man bara lyssnar på musik så kan pitchen förändras en aning efter "ett hack/overload".

Tänkte att det har med strömförsörningen från usbporten, så jag provade att köpa en usbhub med egen ac = ingen förändring.

Är det nån som har en lösning? eller känner till något program som styr strömen i dom olika portarna? eller om jag måste köpa en dyrare hub eller nåt!?

Tacksam för snabba svar, håller på att bli arg och slår snart sönder något

• Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-03-04 20:00

Det gäller att exprimentera med alla ljudinställningar för kortet.. ASIO.... latency.... clocksync.... samplefrequency...

Försöka hitta ett läge som funkar... det finns oxå problem med för hög latency ibland... prova med en medelmåttig under ASIO.

Jag har provat diverse inställningar och använder medel latency.
Grejen är att det inte är bara när jag använder något musikprogram som det sker utan även när datorn bara står på eller om ser på en film eller lyssnar på musik.
problemet finns alltså inte bara när jag spelar in eller på annt sätt jobbar utan hela tiden

• Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-03-04 20:45

OK... nu sitter jag ju inte med XP men det finns ju ljudinstäningar i kontrollpanelen oxå! Fulla accelerationer...
Plus att man kan ställa in för bagrundstjänster kommer inte ihåg var bara...?

har börjat läsa en del av sidan, menar du att allt detta ska göras för att lösa problemet?

• Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-03-04 21:33

Nej...

Börja med detta
Under Start > Control Panel > System, select the Advanced tab. Click the Performance "Settings" button and select the Visual Effects tab. Choose “adjust for best performance” and then select the Advanced tab. Under Processor Scheduling, select "Background services” to ensure lowest latency with ASIO-based drivers (ASIO drivers run as background services in Windows). Select "Programs" under Memory Usage to ensure that enough RAM gets allocated to your applications.

okej ja ska prova nu

problemet kvarstår även med dessa inställningar

• Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-03-04 21:47

hmm..

Vad är det för maskin? Prolle grafkort minne?

• Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-03-04 21:47

Laptop?

javisst: acer aspire 5112.

(bra artikel dock, många bra tips)

Borde byta till NTFS men vågar inte riktigt ta steget!?

amd turion 64 x2 1.6 ghz, 2 gig ram, ati mobility radeon x1600, 120 gb hd (c: och d:) + extern 500 gb.

• Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-03-04 21:53

Prova en downgrade på drivarna till ljudkortet!

Eller med andra grafikinställningar..!

• Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-03-04 21:55

Vänta.... via 4in1 kan göra susen det är säkert via chipsetet som vill bråka!

• Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-03-04 21:56

http://www.viaarena.com/default.aspx?PageID=2

Kan inte lova nått men brukat hjäpa för mig...

kan du förklar mer vad det är för nåt?
jag är en sån som är automatiskt rädd och skeptisk för att installera något som jag inte vet vad det är till 100%

• Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-03-04 22:13

Om du har ett via chipset i datorn så är det de senaste och bäst optmirade drivrutinerna till ditt chipset... du ska givetvis inte tuta på dem om du inte har ett via...

Drivare för agp bussen minnes bussen cpu bussen och ata bussen...

Och om du är nervös för att lägga in saker så kanske du ska låta bli... men förr när jag körde windows la jag alltid in det senaste därifrån om det var ett via chip... Det var omöjligt med vissa moderkort att få låglatency att funka annars...

Har du kört att windows sevice pack och sånt då... tror du måste ha service pack 2 för att highspeed ska funka (USB 2).

Och du DET KAN TA DAGAR ATT HITTA VAD SOM STRULAR...

jag har försökt luska ut om jag har ett via chip eller inte, men lyckas inte.

kör med sp2.

hehe.. jag har försökt i veckor

hopp nu hittade jag det; jag har inte via utan ati mobility radeon x1600

• Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-03-04 22:28

Inte det det är grafiken! Har kollat nätet jag oxå... en titt i enhets hanteraren borde ge dig infon om det står VIA på några saker så är saken klar...

VIA, Intel eller Ali finns kommer inte på fler...

Kommer du åt bios föresten där kan ju saker finnas för att ställa in för USB 2 och liknande..

Det som är lite lustigt är ju att allt ljud från windows inte funkar stadigt med det kortet.... det kan ju vara trasigt... tror inte så... men..

Finns det ingen som kör Windows här som kan hjälpa oss lite??

nä ja tittade på en lite äldre modell på acers hemsida, min finns inte kvar längre tydligen;
Processor & chipset
AMD Turion™ 64 X2 Mobile processor with up to 2 x512KB L2 cache, AMD PowerNow!™ Technology and HyperTransport™ Technology support
ATI Mobility RADEON® Xpress 1100 series chipset

http://www.acercomputer.se/public/page9.do?sp=page4&dau34.oid=19092&UserCtxParam=0&GroupCtxParam=0&dctx1=15&CountryISOCtxParam=SE&LanguageISOCtxParam=sv&ctx3=-1&ctx4=Sverige&crc=1060663733

men jag har väl då x1600

grafikkortet heter samma sak!?

jag har tittat runt lite i bios, kollat om det finns nån inställning för strömfördelning eller nåt men har inte hittat så mycket där

• Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-03-05 10:22

Redo att forsätta...

Se till att alla drivrutiner, patchar osv. är installerat.. uppgradera drivrutiner till det senaste för din burk!

• Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-03-05 10:26

http://support.microsoft.com/?kbid=822603

För sp1 men läs på i alla fall!

hej igen.
menar du drivrutiner o patchar till ljudkortet?

ang. uppgrader drivrutiner till senaste för datorn: har försökt i enhetshanteraren, men där sägs att jag har det bästa/senaste. bör jag söka efter egna på internet?

• Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-03-06 18:17

Det är svårt att säga vad du måste eller ska göra! Men om du tittar i enhetshanteraren visa dolda enheter oxå... om du du ser nått som heter typ VIA....controller så ska du köra på 4in1 tycker jag... Tror inte det händer nått om du inte har VIA och slänger på den men i så fall är det ju ingen ide att testa.. Bäst är ju som du skriver att man vet vad man gör.. en del USB kretsar på moderkort är ju oxå problematiska och det kanske inte går att köra ljudkortet på din burk..

Men ge inte upp!!

Om jag hade haft datorn framför mig så kanske det hade varit snabbt fixa... fast sånt här kan ta DAGAR!!!!

Angående drivrutiner till ljudkortet så tycker jag du ska prova att nergradera drivrutinen..

Du bör nog oxå prova så att kortet funkar på en annan maskin..

Usb ljudkort brukar ju vara det äldere USB 1.0 och väldigt stadigt och latency ner till 5ms borde din maskin klara lätt!

Kommer ihåg att jag fick trixa lite med min laptop... 4in1 och nått mer för att den skulle sluta gnälla om en usbhårdisk som inte gick i highspeed (USB 2.0)... Vill minnas att jag fick ner latencyn på mitt usb kort efter det oxå...

• Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-03-24 20:10

Har det löst sig???

nä. inte än..
har kommit fram till att det beror på att usb controllern i datorn är för dålig (billig skit). ska prova med ett pc-card och hoppas på det.
tack för din hjälp dock, grymt schyst att du tog dig tid

1
Bevaka tråden