Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone och iPod Touch. Samma OS? Samma hårvara?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om man kollar på tech-specsen på apples hemsida så står det om iphonen att den har OSX, men inget nämns om oset på Touchen. Bortsätt från att telefonen har mjukvara som har med själva telefonen att göra, har de samma operativsystem?
Bortsett från att en iPhone har sändare och mottagare för mobiltelefoni och andra komponenter som har med telefonen att göra, har de samma hårdvara? samma processor? ram?
Kommer ett program skrivet för iPhone alltid fungera på en iPod Touch och vv?

Anledningen till att jag frågar är att jag skulle gärna vilja ha en iPhone, men om det är så att en Touch kan allt som en iPhone kan så känner jag inte att jag måste ha en inbyggd telefon i den. Men jag vill helst inte vara begränsad av att ha sämre hårdvara eller mjukvara så att jag inte kan köra alla program som finns till eller använda andra funktioner som inte utnyttjar telefondelen av iPhonen.

Det är samma operativsystem på såväl iPhone som iPod touch; alltså det OS X som är kompilerat för dem.

Det finns vissa program som inte funkar precis lika på de olika prylarna, när det gäller tredjepartsprogrammen. T.ex. Customizer fungerade ett tag inte på iPod touch, utan bara på iPhone. Vet inte varför. Men generellt funkar alla program på bägge.

Sen har ju iPhone extra hårdvara som telefon, bluetooth och kamera. Skulle dock chansa på att mjukvara är precis densamma i både iPhone/iTouch, fast inaktiverad på touch.

Minne har ju iPod touch dessutom i snitt mer av än iPhone, och i min iPod touch används 116 MB som arbetsminne. Vet inte hur mycket det är i iPhone eller om det skiljer sig. Processorn är samma, men vad jag kan googla mig fram till är att iPhones processor har högre klockfrekvens (620 MHz mot 400 Mhz). Processorn är ARM1176JZF.

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-04 21:50
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Processorn är samma, men vad jag kan googla mig fram till är att iPhones processor har högre klockfrekvens (620 MHz mot 400 Mhz). Processorn är ARM1176JZF.

iPhone kör på 412MHz sedan 1.1.2. Före det var det 400MHz. Processorn klarar 620MHz, men frågan är vad minnen och annat säger om det. Batteritiden lär inte förbättras iallafall, hehe!
Vad iPod Touch kör på för klockfrekvens har jag inte koll på. Det borde vara samma.

Tack för ditt svar Marcus.
När du säger att det finns vissa saker som inte fungerar precis lika, menar du då att vissa saker inte fungerar alls på iPoden, eller bara att de fungerar sämre, till exempel att de laggar något eftersom att iPoden har sämre processor?
Betyder att Customizer ett tag inte fungerade på iPoden att det senare rättades till och började fungera på båda?
Strävar de flesta prgoramtilverkarna efter att deras program ska fungera på båda, eller är det ofta så att de programmen man vill ha bara fungerar på iPhonen

Just det programmet krashade. Alla andra program som jag hört talas om funkar på bägge.

1
Bevaka tråden