Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aktivering av Multi Touch i MBP?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick min MBP idag men hittar inte aktiveringen av Multi Touch. Funktionerna funkar inte i Aparture eller iPhoto. Vet ngn hur det aktiveras?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-04 21:42

I Systeminställningar / Tangentbord tror jag ska det väl finns någon sådan inställning

Ja, jag trodde detsamma, men jag hittar inte på det... Vet inte annars var det skulle kunna vara?

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-03-04 21:55

Har du uppdaterat allt och sånt?

Alla nya programuppdateringar är installerade. Jag finner det något oklart..

Du är säker på att du har nya MacBook Pro som lanserades förra veckan? För inställningarna finns i Systeminställningar-> Tangentbord-> Styrplatta

Så här ser det ut i MacBook Air och det ska se lika ut i MacBook Pro.

http://www.tuaw.com/2008/02/27/macbook-air-trackpad-settings-video-included-in-system-preferenc/

Hmmm konstigt. Jodå, detta är en instegsmodellen i MBP-serien med 2,4 Ghz och 256 i VRAM. Eller har det kommit ännu en uppdatering (som innehåller Multi Touch) sedan min modell släpptes?

Detta är dock ngt förbryllande.

"As the commenters have pointed out, the Apple Remote is no longer included in the box. "

Jag fick nämligen med en remote i min box. Detta tyder ju i så fall på att jag fått en "gammal" uppsättning. Dock är konfigurationen enligt den nya specen.

Senast redigerat 2008-03-04 22:25

Den borde innehålla multitouch ja. Du kan ju kolla hur mycket L2 cache du har. Äpplet uppe till vänster -> Om den här datorn -> Mer info.

Sedan ifall det står 3MB Cache så är det den nya står det 4MB så är det den gamla modellen.

Maskinvaruöversikt:

Modellnamn: MacBook Pro
Modellidentifierare: MacBookPro3,1
Processornamn: Intel Core 2 Duo
Processorhastighet: 2.4 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 2
L2-cache: 4 MB
Minne: 2 GB
Busshastighet: 800 MHz
SMC-version: 1.16f10
Rörelsedetektor (Sudden Motion Sensor):
Status: Aktiverad

GeForce 8600M GT:

Styrkretsmodell: GeForce 8600M GT
Typ: Bildskärm
Buss: PCIe
PCIe-bandbredd: x16
VRAM (totalt): 256 MB
Tillverkare: NVIDIA (0x10de)

Det är den gamla modellen, ta bort ditt serienummer det är inget som du ska publicera så här.

Det är mellanmodellen av förra generationens MacBook Pro.

ok, så jag har fått en ny konfiguration gällande vissa saker, men inte andra. Har det alltså funnits två olika uppdateringstillfällen?

Tisdag förra veckan uppdaterades MacBook Pro och då fick den bl a Multi touch. Det finns ju fortfarande gamla maskiner kvar i lager som återförsäljarna fortsätter sälja och en sån har du köpt.

Är det inte mellanmodellen du har fått då av gamla generationen?

http://support.apple.com/specs/macbookpro/MacBook_Pro_Late_2007.html

Med 160GB HD, 2.4Ghz, 256MB 8600M GT.

Så kan det givetvis vara. Med tanke på att jag beställde den i fredags (3 vardagar sedan), vore det då inte konstigt om jag inte skulle få den nya uppdaterade modellen? Eller vad anser ni? Jag beställde den ej direkt från Apple, utan från återförsäljare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-04 22:42
Ursprungligen av mobilitet:

Så kan det givetvis vara. Med tanke på att jag beställde den i fredags (3 vardagar sedan), vore det då inte konstigt om jag inte skulle få den nya uppdaterade modellen? Eller vad anser ni? Jag beställde den ej direkt från Apple, utan från återförsäljare.

Många återförsäljare fortsätter sälja av sina lager av gamla modeller. Hör med dem, du får säkert lämna tillbaka den.

Ursprungligen av mobilitet:

Så kan det givetvis vara. Med tanke på att jag beställde den i fredags (3 vardagar sedan), vore det då inte konstigt om jag inte skulle få den nya uppdaterade modellen? Eller vad anser ni? Jag beställde den ej direkt från Apple, utan från återförsäljare.

Det beror väl på hur du beställde. Om du beställde från t ex Macotekets hemsida kan man beställa både gamla och nya modellen och då kanske du valt fel.

Men oavsett vilket tycker jag du ska göra som Stenelo föreslår och kontakta ÅF. Du får säkert byta/lämna tillbaka och sen skaffa nya modellen.

Tack så mycket för hjälpen, jag gör ett försök. Vore ju trevligt med Multi Touch och Penryn.

Mobilitet; här är vi av den nyfikna sorten allihop. Det skulle vara jätteroligt att få höra hur det här gick....

Kan ju bli hela skalan från "Inga problem" till "Nej, köpt är köpt" och Sverkers Soptunna

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-05 17:11

Hör av dig dit du köpta maskinen och begär en ny maskin. Man ska inte få en gammal maskin om man köpt en ny...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-04 18:41

Hej, här kommer mitt första inlägg.. Jag köpte en Macbook Pro i fredags efter att jag med mycket sorg fått begrava min gamla svarta Macbook efter att logik kortet gett upp. Jag satt här och sökte på hur jag skulle få styrplattan att funka som jag ville, försäljaren visade det i affären. När jag kollar under maskinvara så står det följande:
Maskinvaruöversikt:

Modellnamn: MacBook Pro
Modellidentifierare: MacBookPro3,1
Processornamn: Intel Core 2 Duo
Processorhastighet: 2.4 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 2
L2-cache: 4 MB
Minne: 2 GB
Busshastighet: 800 MHz
Boot ROM-version: MBP31.0070.B05
SMC-version: 1.16f10
Serienummer: XXXXXXXXXXXXXXXX
Rörelsedetektor (Sudden Motion Sensor):
Status: Aktiverad

Och när jag läser på kartongen den levererades i står det:
- 2.4 GHz Intel Core 2 Duo-processor.
3 MB delad L2-cache

Det står även på kartongen att hårddisken skal vara 200 GB Men min är formaterad till 150GB alltså kan den kanske vara 160 GB..

Jag är helt förvirrad, har jag fel eller har jag inte fått rätt dator mot vad som står på kartongen? Tacksam för tips på hur jag ska reda ut det här.. Köpte den av en återförsäljare till Apple.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-04 18:45

Oj nu börjar allt klarna tack vare detta ställe.. Jag försökte att ominstallera OSX men datorn säger att det inte går att installera, något om ogiltig dator eller nåt sånt.. Kan det bero på att skivorna som låg i kartongen inte är dom som skall vara till den här datorn? hm lät kanske kryptiskt men hoppas nån fattar..

Det låter som du fått fel dator i kartongen. 2,4Ghz med 3MB Cache är nya modellen men din har 4MB Cache vilket är "gamla" modellen.

Gå bara tillbaka till affären utan att göra någon jättesak av det så lär det lösa sig galant. De har knappast försökt blåsa dig.

Berätta sen här hur det gick för dig.

1
Bevaka tråden