Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur raderar jag skrivare i väljaren?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-05-27 08:42

Jag kör classic i x. Under resans gång har jag lagt till skrivare under min AdobePS i väljaren... Skrivare kommer å går, byts ut och ändras... Detta har lett till att jag nu har dubletter av en del samt en del andra finns egentligen inte kvar i nätverket här. I OS9 kunde man slänga skrivbordsskrivarna från desktoppen så försvann de under AdobePS i väljaren också... (nja, deras ikon framför namnet försvann om skrivaren fanns kvar i nätverket).

menhur gör man i classic/X? Finns det något sätt att nolla AdobePS eller väljaren?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-27 09:57

Använd Tilläggskontroll.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-27 10:03

Hur då? jag vill inte ta bort Printer Description-filerna... De ska vara kvar. Det jag vill ta bort är de olika skrivaralternativen som finns att välja på när man i t.ex Quark väljer Print och sedan klickar på knappen Skrivare. Då får man upp ett mellangrått fönster där man kan välja massa saker för respektive skrivare. De skrivare som finns att välja på syns i en rullgardinslista högst upp. Det är DE skrivarna jag vill ta bort... (mao de som i 9an hade legat på skrivbordet)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-27 23:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av dboy
Hur då? jag vill inte ta bort Printer Description-filerna... De ska vara kvar. Det jag vill ta bort är de olika skrivaralternativen som finns att välja på när man i t.ex Quark väljer Print och sedan klickar på knappen Skrivare. Då får man upp ett mellangrått fönster där man kan välja massa saker för respektive skrivare. De skrivare som finns att välja på syns i en rullgardinslista högst upp. Det är DE skrivarna jag vill ta bort... (mao de som i 9an hade legat på skrivbordet)

Mappen Printer Description hittar du i Tillägg-mappen i Systemmapp. Där kan du plocka ut skrivarnamn och lägga i en ny mapp. Då får du mindre antal skrivarnamn att välja.
Men du kanske menade hur man får bort från skrivbordet ? Boota med system 9 och släng de inaktiva skrivarsymboler till papperskorgen.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-28 07:47

...Filerna i min printer description vill jag gärna ha kvar. De är mina utvalda skrivar-drivisar. Därremot vill jag att alla mina "skrivbordsskrivare" ska försvinna, inte för att jag ser dem på skrivbordet i X men de syns i valet "skrivare" i Quarken t.ex.

Problemet är att när man bootar upp i 9 syns inte någon av dem på 9ans skrivbord... fishy...

Finns det inget sätt att slänga prefs för AdobePS eller nått?

Citat:

Skrevs ursprungligen av dboy
...Filerna i min printer description vill jag gärna ha kvar. De är mina utvalda skrivar-drivisar. Därremot vill jag att alla mina "skrivbordsskrivare" ska försvinna, inte för att jag ser dem på skrivbordet i X men de syns i valet "skrivare" i Quarken t.ex.

Problemet är att när man bootar upp i 9 syns inte någon av dem på 9ans skrivbord... fishy...

Finns det inget sätt att slänga prefs för AdobePS eller nått?

Adobe PS och alla andra onödiga skrivare ligger i "Tillägg" i "Systemmapp".
Den enda du behöver ha kvar är "LaserWriter 8" och/eller ev. bläckstråleskrivare som du har.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-28 08:16

nytt försök... Jag vill helst inte slänga hela AdobePS utan bara de definierade skrivarna i det... Alltså dessa (kolla bifogade jpg:en)

Citat:

Skrevs ursprungligen av dboy
nytt försök... Jag vill helst inte slänga hela AdobePS utan bara de definierade skrivarna i det... Alltså dessa (kolla bifogade jpg:en)

Aha, var det så du menade.
Då ska du titta i Quarkmappen, leta upp en en mapp som heter "PPD" och släng det som inte behövs. Den mappen ligger på lite olika ställen beroende på vilken version av Quark du har. Men mappen heter alltid "PPD".

Tillägg: Quarken måste vara avslutad när du gör det.

Edit: Tillägg

Senast redigerat 2003-05-28 08:41

Om det är de tidigare installerade skrivarna du vill ha bort, så ska du ta bort skrivbordsskrivarna från MacOS 9 desktop. Det ligger normalt ett alias på startskivan (Desktop (Mac OS 9)). Öppna det för att komma åt 9:ans skrivbord, varefter du kan slänga de överflödiga skrivbordsskrivarna i papperskorgen på vanligt sätt.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-28 10:24

...nej.. tyvärr... där syns bara de skrivare man gjorde när man använde nian... de man skapat i x/classic syns inte där... men det löste sig. jag dumpade hela AdobePS och installerade om. Jag fick göra om alla de skrivare jag använder men nu är det iaf klart...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2003-05-30 16:11

Det borde vara inställingsfilerna i System Folder / Preferences / Printing Prefs

(Jag kör amerikanskt OS9 som classic i OS X 10.2.6)

Mikael

  • Medlem
  • Örebro
  • 2003-06-15 21:03

Prova att söka med Sherlock och se om du får träffar på PPD-filernas namn.

1
Bevaka tråden