Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMacsidan.nu är död...

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Upptäckte att vår partnersida www.imacsidan.nu har fått problem. Ett antal felmeddelanden ifrån MySQL är allt som möter en när man går in på sidan...

Atrus: vad händer egentligen?

Mycket bra fråga. Jag spekulerar i följande:

1. MySQL servern kände sig hotad av den nya dual 800:an som visades på Keynoten, och bestämde sig för att vi inte skulle få skriva några nyheter om den.

2. Macoteket bestämde sig för att renovera hela systemet just efter keynoten för att kunna ta emot alla ordrar på de nya datorerna.

Deet är nån av dom tror jag

Ps. Jag har pratat med Macoteket idag på morgon, och de rebootar MySQL servern så snabbt möjlighet finns.

Aha...

Har ni byggt alltihopa själva i MySQL? Och hostar hos Macoteket?

Precis. Det är en fet nackdel jag vet. Men det är den enda sponsorn vi kan hitta som är schysst.

Bäst vore ju att ha det på en server som är tillgänglig hela tiden, men det är inte helt billigt

MacNytt hostas av ApplePaj.

iMacsidan.nu har uppenbarligen inte lärt sig av MacNytts misstag att köra PHP och SQL och det där köret...

MacNytt "startade om på nytt" i juni 2000 med Mac OS, WebSTAR, FileMaker, osv.

Visst har prestandan kanske varit lite klen nån enstaka gång, men det har funkat sååå mycket bättre än tidigare när det var lite mer Linux-baserat....

MacNytt är ett skitbra bevis på hur bra det är med WebSTAR och FileMaker.

Nyheterna på MacNytt skrivs i ett webbgränssnitt. 15-20 frivilliga skribenter, däribland jag, ser till att fylla sajten med innehåll. ApplePaj finansierar driften och underhållet och ingen reklam behövs.

Ska bli spännande att se om eller när iMacsidan ska börja köra med liknande mjukvara som MacNytt...

Tillägg till förra inlägget -> Det är antagligen fel av mig att uttala mig om MacNytt och hur den sköts.

Syftet var bara att visa att SQL inte är så jättebra i alla lägen och att iMacsidan kanske borde se över om dom verkligen gör rätt i att köra det...

Öhhhh..... någon har fuckat med de php-script som finns på siten. Det resulterar i att nått av scripten går in i en endless loop med MySQL-servern, vilket effektift dödar hela vår webserver. Tills den skyldige har korrigerat programmeringsfelet så kommer sidan vara nere... tyvärr finns små möjligheter att buggfixa på servern, så nån måste tänka lite innan vi sätter på servern igen.

/F

Jag skulle inte tro att det är Hille, men ska kontakta honom så snabbt det går.

iMacsidan har precis som MacNytt oxå ett webbgränssnitt för att skriva nyheter, laddaner-delen etc. Även för att ladda upp bilderna som numer är med på nästan varje nyhet.

PHP känner vi är det som kommer föra iMacsidan framåt...men det tar ju ett tag att lära sig att undvika royalmisstagen...vilket verkar ha hänt nu.

Jag tycker att uttalandena om FMP, Web* versus MySQL / PHP är lite väl generaliserade.
Jag har kört Web* länge enda sedan den hette MacHTTP och deltagit i Web* listan sedan 95.
Nog tycker jag att Apache är robustare än Web*.
MySQL och PHP fungerar säkert mycket bra om man inte gör användarfel! Det finns många stora system som är byggda med MySQL och PHP som fungerar bra.
Det är mycket lättare att både administrera och använda Web* kombon än Apache grejerna men detta skall ju inte påverka synen på tillförlitlighet.
Att köra FMP utan Lasso är verkligen inte att rekommendera om man skall serva många användare. FMP kan inte beskyllas för att vara snabbt. Det är nog inte heller att rekommendera att sätta Web* på samma maskin som FMP.

Jag skulle vilja flika in att just PHP/MySQL är ett rätt smidigt sätt att hacka ihop små sajter som är lite dynamiska, PHP är ett väldigt lättanvänt språk och MySQL en lättanvänd databas, och kopplingen mellan dessa två är stark. För små och medelstora projekt är det mycket lämpligt ofta, speciellt som man slipper alla licenskostnader.

Skulle vara intressant att veta vilka delar av MacNytts användning av PHP/MySQL som var ett misstag? Vad var det som strulade? (Det ligger ju nära till hans att undra om det var låg kompetens på linux-sidan...)

Jag skulle tro det också. Vi på iMacsidan har i snitt låg kompetens. Men Hille, vår "mainman" drar upp snittet mycket.

PHP rockar...förutom då det inte gör det...

*skratt*...jag upptäckte inte förrän nu att jag skrev bara "låg kompetens"...och inte "låg kompetens inom PHP" vilket var min tanke. Jag ska inte sälja oss kort på andra områden

[ 22 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Atrus ]

hur går det med kodningen egentligen?

Dra igång den Fredde. Hille säger att det är fixat nu.

What about it Fredde?

Sajten verkar fatt sig annu en small...

Problemet ligger inte hos PHP utan i MySQL tror jag. Jag känner igen det där felmeddelandet

Citat:

MySQL Connection Failed: Can´t connect to local MySQL server through socket ´/tmp/mysql.sock´ (111)

.

Antingen är MySQL inte igång eller så är rättigheterna för den användare som skriptet använder fel. Om MySQL kraschar hela tiden när man försöker starta den så är kanske en ominstallation att föredra. Något är kanske också felkonfigurerat på servern.

Glöm inte att göra en backup först...

5 down. 95 to slow - Me

Jag håller med Marcus! Det kan vara så enkelt att då maskinen stannat så startar MySQL inte automatiskt utan det måste startas manuellt.
Logga in på maskinen och kolla vilka processer som är igång.

• Medlem
  • 2001-07-24 16:18

Vi har inga rättigheter till MySQL, Fredde tog bort den för vi drog hela Macoteket ner med oss. Därför visas det meddelandet!

• Medlem
  • International user
  • 2001-07-24 16:31

Errh... Varför låter det som om vi inte kommer att få se iMacsidan på MYCKET LÄNGE igen?!

Det handlar inte om en lång down-time denna gång Zaphod...det är inte så att vi måste skriva om sidan igen :rolleyes:

Då Fredde läser något av dessa inlägg så får han veta att vi fixat problemet redan, och släpper in oss på MySQL:en igen.

Det var med 90% säkerhet chatt/QTström-sidan som drog ner skiten, en loop i chattsidan som riktigt pajjade det hela. Som vi pressade Hille så är det inte så konstigt heller. Han blev tvungen att skriva chatten på VÄLDIGT kort tid :rolleyes:

Hm, ring Fredde?

Mmm, mitt i semestern känns dock lågt...men det kanske måste bli så snart.

Nu rullar allt igen

imacsidan lever!

1
Bevaka tråden