Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbooken dör av mitt ljudkort

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan

Jag har använt mitt kort Terratec X24FW nu i ett par år och är riktigt nöjd med det. Dock har det börjat jävlas nu i vinter. Helt plötsligt, när jag pluggar in FW-kabeln så börjar datorn tokrusa. Fläktarna maxar och temperaturen går upp i ungefär 90° utan att några processer är igång. Det enda sättet att få slut på tokruset är att plugga ur kortet.

Jag har skickat in kortet och bett dem testa det, men de hittar inget fel och det fungerar på alla andra datorer som testats.

Vad kan problemet vara? Vad ska jag göra? Jag kan inte skicka in min Macbook, dels för att jag behöver den och dels för att jag inte har någon AppleCare eller garanti kvar. Så, hur ska jag göra? Fan... Så jävla drygt! Har verkligen inte tid med detta...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-07 03:46

kolla processerna i aktivitetskontroll. se till att du har 'alla processer' valt, så kan du se exakt vad det är som ballar ur.

Är det Agere eller TI i burken?

Hej och tack för svaren.

Jag har kikat bland aktivitetshanteraren och så, men där hittar jag inget som ballar ur och som tar processorkraft. Dock har det nog varit inställt på: "Mina processer". Ska ändra detta när kortet kommer tillbaka efter reparationen (dom konstaterade bara att det inte var något fel).

Angående Agere och TI har jag ingen aning om vad det är. Vad är det?

Och tack återigen för de hjälpsamma svaren.

Googla på "Apple" och "Agere"...

Nej

Lästa att det där mest gällde MbP Jag kör Macbook bara.

Men det är helt bisarrt, så fort jag kopplar in ljudkortet så går datorns fläktar igång på över 6000 varv. tempen ligger runt 68°C. När jag drar ur kortet går fläktarna ner till typ 3900 varv och tempen stannar på runt 50°C lite drygt.

Jag har verkligen testat allt, och det blev såhär nu i vinter. FW-grejen i datorn måste ha pajjat helt enkelt. För det är likadant med alla ljudkort jag testat, dock fungerar det om jag pluggar in en FW-hårddisk.

Fan, hur mycket kostar sånt här att laga?

Ursprungligen av Hambern:

Nej

Lästa att det där mest gällde MbP Jag kör Macbook bara.

Men det är helt bisarrt, så fort jag kopplar in ljudkortet så går datorns fläktar igång på över 6000 varv. tempen ligger runt 68°C. När jag drar ur kortet går fläktarna ner till typ 3900 varv och tempen stannar på runt 50°C lite drygt.

Jag har verkligen testat allt, och det blev såhär nu i vinter. FW-grejen i datorn måste ha pajjat helt enkelt. För det är likadant med alla ljudkort jag testat, dock fungerar det om jag pluggar in en FW-hårddisk.

Fan, hur mycket kostar sånt här att laga?

Tvärt om så är det Macbook och iMac som har Agere än så länge.
Du kan kolla genom att hålla nere ”Äpple + s” vid uppstart. Om det står TI så har du Texas Instrument, står det Lucent eller något annat så har du Agere.

Ursprungligen av Gilbert 2:

Tvärt om så är det Macbook och iMac som har Agere än så länge.
Du kan kolla genom att hålla nere ”Äpple + s” vid uppstart. Om det står TI så har du Texas Instrument, står det Lucent eller något annat så har du Agere.

Ahhh.... Tack för tipset. Där stod mycket riktigt Lucent. Kanske har vi problemet där, vad kan man nu göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-10 18:05

det är lite svårt att kolla vad det är som strular om du inte ens vet vilken process det handlar om.

Men det är ingen process. Det är ingen process som belastar processorn alls. Har kollat det nu. Det är bara det att fläktarna rusat i taket när jag pluggar in ett FW-ljudkort till datorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-10 18:08

har du kollat i 'alla processer', som jag skrev i mitt första inlägg här?

Jess, det har jag. Och jag hittar inget annorlunda där.

Kernell task är det enda som kommer över 4%, och det ligger på cirka 6-7%. Men det borde ju inte orsaka några dramatiska fläktökningar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-10 18:13

låter sjukt konstigt att cpu'n svettas utan någon process igång.... hoppas du löser problemet.

Ja, jag hoppas det också. Har en skiva halvinspelad och har artister som tjatar på mig dagligen. Så jag bara måste fixa detta snart. OCh tyvärr har jag ingen AppleCare. Men jag ska försöka få den lagad ändå, även om det då får kosta en del

Ja, det är frågan? Jag vet inte om Apple erkänt problematiken än men den finns uppenbarligen (googla på "Agere Macbook"...).

Vissa har fått ljudkort att rulla genom att koppla via en FW-Disk.

Men låter det verkligen logiskt att det kan vara Agere-chipset som får mina fläktar att rusa upp i över 6000 varv när jag kopplar in ljudkortet? Låter inte det lite konstigt? Det har ju fungerat förrut, dessutom.

Har det löst sig (hur)?

1
Bevaka tråden