Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 2.0 Beta

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

iPhone 2.0 Betan är här! Någon som har någon info?
Nån som vet ifall Jailbreak, Unlock eller Activate är på väg?
Hela apple.com har iphone tema :S

Tacksam för info!

Oj, vad intressant. Jag sitter och kollar keynoten nu. Aldrig exakt fattat vad exchange server innebär men det verkar minsann vara något i min smak.
För folk som inte orkar gå in själva så är keynoten här
http://events.apple.com.edgesuite.net/rtp20e92/event/index.html?internal=fj2l3s9dm

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-07 11:17

Hallelujah! Äntligen kan jag slänga den ruttna Qtek som jag måste dras med i arbetet

Spore? Ja tack.
Super monkey ball? Ja tack.

Ursprungligen av jippoblade:

Nån som vet ifall Jailbreak, Unlock eller Activate är på väg?

Det är nog en aaaning tidigt att sia om, firmware 2.0b har ännu inte släppts till utvecklare vad jag vet. Och sedan måste den antagligen läcka till någon som har kunskap i att hacka den. Sedan vet vi...
Men jag är väldigt spänd på om det kommer att kunna gå eftersom att jag då kan använda den i jobbet som jag vill tillsammans med vår Exchange.

Reviderar mitt tidigare inlägg med hjälp av ett nytt. På http://developer.apple.com/iphone/library/documentation/iPhone/Conceptual/iPhoneOSProgrammingGuide/DevelopmentEnvironmentOverview/chapter_4_section_5.html#//apple_ref/doc/uid/TP40007072-CH5-SW14
(kräver att man är iPhone Developer, gratis) kan man läsa att man på http://developer.apple.com kan ladda ner FW 2.0b. Men då krävs antagligen en högre grad av utvecklare än gratis-utvecklare som jag är...
Men det verkar vara tvunget att ha något typ av certifikat också om jag läst rätt i all hast.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-03-07 14:01

Vad var nytt i 2.0b förutom alla Enterprise-prylar? Det känns som att Apple har gjort sitt bästa för att förhindra spridning av betan, men det brukar ju inte betyda så mycket..

  • Medlem
  • Harestad
  • 2008-03-07 14:07

En snabb gissning är väl att 2.0 även gör så att det är möjligt att använda SDKt och testa direkt till iPhone. En iPhone med 1.1.4 t.ex. lär ju inte direkt fatta vad som händer när SDKt helt plötsligt börjar skicka över program ...

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-03-07 14:21
Ursprungligen av Ree_Tab:

En snabb gissning är väl att 2.0 även gör så att det är möjligt att använda SDKt och testa direkt till iPhone. En iPhone med 1.1.4 t.ex. lär ju inte direkt fatta vad som händer när SDKt helt plötsligt börjar skicka över program ...

Ok, jag kanske var otydlig ;). Utöver SDK-support och Enterprise-lösningar, är det något nytt som man vet funktionsmässigt? Vet man när 20.b börjar seedas till utvecklare?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2008-03-07 14:50

SDK och Enterprise-lösningarna var det enda som de fokuserade på igår. Jag såg inga nyheter eller uppdateringar bland befintliga program eller funktioner. De svarade heller inte på frågor som har med hårdvaran att göra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-07 16:08

Exchange-stödet blir så sweeeeet!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-07 16:12
Ursprungligen av Rig:

Exchange-stödet blir så sweeeeet!

Ja det låter intressant men nu är frågan kommer det att fungera out of the box eller måste exchange servern konfigureras på något sätt. Om det senare är fallet kommer många IT administratörer vägra att göra några som helst ändringar. Never touch a running system och detta gäller speciellt om man måste ändra något för att tillåta en apple produkt att fungera riktigt.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Ja det låter intressant men nu är frågan kommer det att fungera out of the box eller måste exchange servern konfigureras på något sätt. Om det senare är fallet kommer många IT administratörer vägra att göra några som helst ändringar. Never touch a running system och detta gäller speciellt om man måste ändra något för att tillåta en apple produkt att fungera riktigt.

//Rob

Helt riktigt!

Sura IT-tekniker kommer hitta på 1000 ursäkter, till sist kommer de vara nere på att färgen inte stämmer med Corporate Profile eller ngt sånt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-09 20:10
Ursprungligen av Goflorp:

Helt riktigt!

Sura IT-tekniker kommer hitta på 1000 ursäkter, till sist kommer de vara nere på att färgen inte stämmer med Corporate Profile eller ngt sånt.

Finns inte ett nulevande corporate identity program som inte funkar med en iPhone, förutom möjligen Microsoft.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-07 18:42

Äh, finns det stöd så finns det stöd. Det är ju inte direkt så det bygger på "special hidden features". Kommer med Pushmail och hela paketet.

Dessutom kommer ju stöd för Cisco VPN som är det majoriteten av företagen använder sig av.
Bara hoppas att 2.0 går att låsa upp när den finns att tillgå..

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-03-07 20:26

En inte helt orimlig gissning är att Apple firar iPhones ettårsjubileum med en 3G-iPhone med firmware 2.0, samtidigt som man släpper 2.0 till oss med iPhone "1" också. I sann Apple-anda kommer 2.0 för iPhone v1 & v2 vara i princip den samma, men iPhone 2 kommer ha fetare hårdvara med bättre kamera, mer minne osv och därför ha funktioner i mjukvaran som skiljer sig något från iPhone 1 (lite som med Macbook Air/ Pro med Mulitouch). Jag tror också att man i samband med detta trycker ut iPhone i en massa länder (främst Europa och Asien), Sverige inkluderat.

Sanna mina ord!

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-03-08 01:11
Ursprungligen av koze:

En inte helt orimlig gissning är att Apple firar iPhones ettårsjubileum med en 3G-iPhone med firmware 2.0, samtidigt som man släpper 2.0 till oss med iPhone "1" också. [...]
Jag tror också att man i samband med detta trycker ut iPhone i en massa länder (främst Europa och Asien), Sverige inkluderat.

Sanna mina ord!

Kanske, kanske inte! Att de skulle släppa en ny hårdvara känns ju ganska rimligt, frågan är bara som de skulle överge sättet att marknadsföra den i förväg som ju kändes ganska revolutionerande inför iPhone #1. Kanske är de tillräckligt "in the groove" nu för att behandla iPhone som sina andra produkter med rejäla överaskningar då och då. Men som Jobs sade när de tillkännagav iPhone; mobilmarknaden är en otroligt annorlunda och större branch än bara datormarknaden, kanske kräver det att iPhone presenteras på ett mer "väl valt sätt". Vilket skulle kunna innebära... Fortsatt ovisshet angående iPhone #2 premiären tills de tillkännager den tillräckligt i förväg för att köerna skall ringla sig långa nog för att se bra ut i tidningarna.

PS: iPhone till Sverige... Frågar du mig så får de gärna ta den tid de behöver. Känns inte helt fel att vara iPhone rebell nästan överallt Vrider seriöst fler huvuden än en Porsche! Ha ha!

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-03-08 01:18

Den maratonlöpande telefonen!

...Dessutom tror jag i för sig att Apple kan göra sig starkare genom att rikta fokus på iPhone som en PLATTFORM under ständig utveckling, vilket är det som är mest revolutionerande för iPhone om du frågar mig.

Det är här saker som 2.0 Beta kommer in. iPhone är ingen färdig produkt som görs klar, säljer ett tag och sedan blir omsprungen i väntan på nästa modell. Den är den maratonlöpande vidareutvecklingen av telefonen!!

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-03-08 11:20
Ursprungligen av Goteman:

...Dessutom tror jag i för sig att Apple kan göra sig starkare genom att rikta fokus på iPhone som en PLATTFORM under ständig utveckling, vilket är det som är mest revolutionerande för iPhone om du frågar mig.

Det är här saker som 2.0 Beta kommer in. iPhone är ingen färdig produkt som görs klar, säljer ett tag och sedan blir omsprungen i väntan på nästa modell. Den är den maratonlöpande vidareutvecklingen av telefonen!!

Precis min åsikt. I mina ögon är iPhone som en Macbook Pro där nya modeller har lite bättre hårdvara, men alla kan uppgraderas från Tiger till Leopard. Precis så kommer Apple att göra med iPhone också. Undrar när t ex Nokia börjar jobba efter samma princip? Kanske när man bygger ett nytt revolutionerande operativsystem från grunden. Googles Android kan mycket väl bli så, med regelbundna uppdateringar för alla användare.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-03-08 09:52

Det kanske intressantaste är ju släppet av SDK'n som verkar hur grym som helst. Det ska bli otroligt intressant att se vad det ploppar ut för program till iPhonen via App Store. Kommer ju att formligen mosas ut spel till den är min gissning.

min fråga är , vad är detta ? finns det någon tråd man kan läsa om SDK eller kan någon ge en förklarning ? vet någon säkert om det kommer en iPhone 2 med bättre kamera osv ? isåfall måste man ju ha den haha

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-03-08 11:20
Ursprungligen av doggenikke:

min fråga är , vad är detta ? finns det någon tråd man kan läsa om SDK eller kan någon ge en förklarning ? vet någon säkert om det kommer en iPhone 2 med bättre kamera osv ? isåfall måste man ju ha den haha

Att det kommer en iPhone 2 behöver man ju kanske inte spekulera i. Det kommer det göra. Frågan är bara när den kommer. Det vet nog bara EN människa helt säkert och han har kanske inte ens bestämt sig än.

Nästa hållpunkt som vi har att se fram emot är väl nästa Apple Event i Juni. Fram tills dess kan vi bara hoppas på att de bjuder in till ett hemligt special event. iPhone 2 kommer säkert presenteras en god stund (typ 6 månader) innan den kommer ut på marknaden eftersom Apple helst vill avslöja den innan FCC läcker ut uppgifter om den.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-08 12:00

Här har ni App store ikonen från 2.0 om ni som jag skulle få för er att ersätta nuvarande installerikonen med den. Blev snyggt tillsammans med itunes ikonen! Då ska jag bara se om jag kan hitta den nya itunes ikonen med noten i.

Ursprungligen av Fjonk:

Då ska jag bara se om jag kan hitta den nya itunes ikonen med noten i.
]

Look no further! http://macthemes2.net/forum/viewtopic.php?id=16782671&p=14

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-03-08 13:11
Ursprungligen av Fjonk:

Här har ni App store ikonen från 2.0 om ni som jag skulle få för er att ersätta nuvarande installerikonen med den. Blev snyggt tillsammans med itunes ikonen! Då ska jag bara se om jag kan hitta den nya itunes ikonen med noten i.

[ATTACH]15512[/ATTACH]

OT, men hur ersätter man den?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-08 13:46

Man installerar OpenSSH på iphonen, kopplar upp mot trådlöst nätverk. Kollar iphonens ip under nätverksinställningarna, laddar ner fugu till mac, skriver in iphone IP, användarnamn root, port 22, lösen alpine eller dottie (alpine på min 1.1.2). Sen går man till applications mappen sen installer och ersätter icon.png filen med en som heter samma.

Psychozz: Ah tack! Tog istället deras version av app storen. Ändrade lite på den dock, var något i övre vänstra hörnet som jag tog bort.

Kan inte få det att fungera med att byta itunes ikonen. Vill så klart spara den gamla först, men den blir bara ett frågetecken på datorn. :/ Någon som vet vad felet är?

Senast redigerat 2008-03-08 15:01
Ursprungligen av Fjonk:

Kan inte få det att fungera med att byta itunes ikonen. Vill så klart spara den gamla först, men den blir bara ett frågetecken på datorn. :/ Någon som vet vad felet är?

Det har inte med krypterade png att göra? Har läst nånstans för ett tag sedan att man måste kryptera eller koda png-ikoner på något sätt. Sök på macthemes så hittar du säkert nåt om det.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-08 16:41

Alla tre från macthemes2 fungerade för mig. (Installer, iTunes, Calculator).
Jag tog backup genom att döpa om icon.png till icon.old.png innan jag kopierade över den nya png-ikonen.

Angående ikoner - Var det bara jag som tyckte mig se att kalkylatorns ikon var något annorlunda också? Spelar ju mindre roll men iaf.

1
Bevaka tråden