Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är ssh?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-03-07 15:10

Ska få min iPhone idag och undrar vad SSH är och vad man behöver det till?

SSH - Secure shell. Med hjälp av ssh kan du utföra commandline-operationer på en annan enhet än den dator du sitter på - t.ex. en iPhone. I SSH ingår även SFTP för säker filöverföring.

Du behöver det för att t.ex. leta runt på iPhones filsystem, för att modifiera den eller överföra filer.

iPhone har inte SSH installerat från början, utan du måste jailbreaka den och sedan installera OpenSSH via Installer.app. Installera även BSD Subsystem så du kan göra något vettigt (minns inte om det var ett krav för SSH).

När du har installerat SSH skriver du i Terminalen på din Mac, följt av lösenordet "alpine".

ssh root@<din iphones ip>

Nu har du möjlighet att göra typ samma saker på din iPhone som du kan göra i Terminal i Mac OS.

Du kan även komma åt dina filer med hjälp av en vanlig SFTP-klien (t.ex. Cyberduck eller Transmit) genom att ansluta till:

Server: <din iphones ip>
Användare: root
Protkoll: SFTP
Port: 22
Lösenord: alpine

  • Medlem
  • 2008-03-24 16:03

och iPodden då?!?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

SSH - Secure shell. Med hjälp av ssh kan du utföra commandline-operationer på en annan enhet än den dator du sitter på - t.ex. en iPhone. I SSH ingår även SFTP för säker filöverföring.

Du behöver det för att t.ex. leta runt på iPhones filsystem, för att modifiera den eller överföra filer.

iPhone har inte SSH installerat från början, utan du måste jailbreaka den och sedan installera OpenSSH via Installer.app. Installera även BSD Subsystem så du kan göra något vettigt (minns inte om det var ett krav för SSH).

När du har installerat SSH skriver du i Terminalen på din Mac, följt av lösenordet "alpine".

ssh root@<din iphones ip>

Nu har du möjlighet att göra typ samma saker på din iPhone som du kan göra i Terminal i Mac OS.

Du kan även komma åt dina filer med hjälp av en vanlig SFTP-klien (t.ex. Cyberduck eller Transmit) genom att ansluta till:

Server: <din iphones ip>
Användare: root
Protkoll: SFTP
Port: 22
Lösenord: alpine

är det omöjligt att komma åt iPod touch via Cyberduck?

Ursprungligen av tcb:

är det omöjligt att komma åt iPod touch via Cyberduck?

Nej, varför skulle det vara det?

  • Medlem
  • 2008-03-24 18:03
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Nej, varför skulle det vara det?

hm…

här stod det förut lite 'skit' som har med SBK-fel (skit_bakom_knapparna-felet) att göra. Ursäkta…

Men kvarstår gör ändå följande:

(finns det någon bra 'guide' för en novis?)

Vidare - är det 'bara' att flytta på grejer i iPod som i min iMac?!! Känner 'springboard' till vara alla grejer ligger automatiskt?!?

Jag är främst ute efter följande:
1. Skulle vilja ha det svenska tangentbordet att fungera på min iPod touch (via det norsk/ryska hacket, som tydligen fungerar på iPhone iaf.
2. Jag vill 'säkra upp' data och inställningar från iPådden. Jag har lagt ner massor av tid och arbete att få det ungefär som jag vill. Genvägar på 'hemskärmen', lösenord, utseenden, listor, bokmärken i Maps, mm etc. (Och jag blir bara SÅ upprörd av att Apple inte ger mig en säkringsmöjlighet. - Det som numera är 'vanlig' Applestil är ju att om man uppgraderar - så DÅ tar vi bort all 'skadlig kod'. Detta ÄR inte en framkomlig väg - Apple lilla.)

Alltså ett sätt att ha en 'ghost'-fil som bara kan tankas över för att återgå till någon form av 'jag-default'-inställning.

Ytterligare en undran. På senaste Jobs-snacket så visades en utvecklarprogramvara som skulle göra att man kunde 'testköra' sina program, sin kod - i en Macintosh!!! Alltså en virtuell iPod i min iMac - DET vill jag ha. Och ännu bättre om denna virtuella ipådd kunde innehålla en total kopia på min riktiga iPod touch. Då skulle man ju alltid sköta alla inställningar mot den och sedan bara göra en totalsynk mellan iMacen och iPodden. DET vore väl en god lösning(!?)

Ser fram emot era kommentarer.

Senast redigerat 2008-03-24 18:59
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-03-07 16:00

Ok, nu har jag xp men är det annorlunda då? Kanske CMD och en annan SFTP klient då?

Ursprungligen av h4gge:

Ok, nu har jag xp men är det annorlunda då? Kanske CMD och en annan SFTP klient då?

Använd Putty.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-07 16:20

efter jag uppdaterade till 1.1.3 med ziphone så blev det problem med SSH jag använder
winscp405 eftersom jag har winows det funkade utmärkt när jag hade 1.1.1 och 1.1.2 men nu funkar det inte längre.. vad kan det vara???
... JA.. IP är rätt sen anv:root lös:alpine också...

  • Medlem
  • 2008-03-24 19:22

ok - nu skönjes ljuset i tunneln…

…jag har via Cyberduck äntligen kommit in i min iPod!!!

TACK för all hjälp.

(men hav tröst - frågor kvarstår)

ok jag ser alla filer (tror jag).

Är följande påstående korrekta:

1. Jag kan nu göra min 'perfekta' backup genom att bara kopiera ALLA filer i detta träd till min mac för att i framtiden enkelt kunna 'återställa' ALLA filer precis som jag vill.
2. Jag kan FLYTTA omkring lite filer (främst apps) och ändå kommer min iPod att känna igen dem och veta var de ligger samt kunna exekvera koden.
3. Jag kan 'installera' via detta sätt i stället för den 'jailbreakade' varianten med 'Install'.
4. Jag KAN döpa om filer och de kommer att fungera ändå.
5. (kanske en 'dum_fråga' men) som jag förstår är 16GB iPod en enhet med TVÅ minnesdelar som gör att man slår i taket på startenheten och som löses med BossTool. (numera har jag 120MB fritt på 'startenhet') Kan jag också se detta i Cyberduck? (och ev göra förändringar)

Det finns nog några frågor till som jag återkommer till.

(Finns det DOLDA filer i iPod som kanske börjar med punkt (.) som i min iMac?)
(bör också dessa 'säkerhetskopieras'?)

Ja - fyll gärna på med fler kloka kommentarer.

Macänvändare - har alltid varit de MEST krävande användarna av datorer och hårdvara i hela världen. Och det älskar jag!!!!

Tack för era kommentarer i förväg.

1. Ja om du backar upp _alla_ filer så bör det gå. Men jag tror det kommer bli superkrångligt, framför allt med rättigheter och sådant.

2. Generellt kan du inte vara säker på att du kan flytta filer hursomhelst. Så låt dem ligga om det inte är något speciellt du måste flytta på.

3. Mm japp det bör gå utmärkt om du får tag i tredjepartsprogrammen på annat håll. Installer.app är ingenting magiskt. Gör bara det hela väldigt smidigt.

4. Nej, det vill jag inte påstå. Kommer garanterat gå åt helvete.

5. iPod touch har två minneschip, så du har två stycken 8GB-chip. 300 MB av dem används för systemt och program. Du kan nog inte se detta i cyberduck tyvärr.

Du hittar säkert punkt-filer även på ipoden. Men jag förstår inte riktigt varför du vill backa upp på det här sättet.
Bättre vore att backa upp just det du vill spara specifikt; inte "alla filer på ipoden".

  • Medlem
  • 2008-03-25 11:58
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Du hittar säkert punkt-filer även på ipoden. Men jag förstår inte riktigt varför du vill backa upp på det här sättet.
Bättre vore att backa upp just det du vill spara specifikt; inte "alla filer på ipoden".

Ok - jag gör nog så.
(hade varit skönt med en vanlig 'hemmamapp')

  • Medlem
  • 2008-03-24 19:45

jalur…

nope…
det kan INTE vara korrekta siffror på mappstorlekar i Cyberduck.

Min 16GB iPod har 'bara' ca 5.8 GB ledigt, men Cyberdock klarar tydligen INTE av att beskriva en mapp storlek på ett riktigt sätt.

Ursprungligen av tcb:

nope…
det kan INTE vara korrekta siffror på mappstorlekar i Cyberduck.

Min 16GB iPod har 'bara' ca 5.8 GB ledigt, men Cyberdock klarar tydligen INTE av att beskriva en mapp storlek på ett riktigt sätt.

Jag vet inte hur djupt i kataloghierarkin den söker när den beräknar storleken. Möjligt att den bara kollar i mappen du står i, och inte i underliggande mappar.

  • Medlem
  • 2008-03-25 11:47
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag vet inte hur djupt i kataloghierarkin den söker när den beräknar storleken. Möjligt att den bara kollar i mappen du står i, och inte i underliggande mappar.

jepp,
det är nog så. Lite Windowsstuk på det hela.

1
Bevaka tråden