Min käre bror skall pensionera sin gamla PC och vände mig till mig att leda honom rätt i PC-världens kaos men tyvärr har jag inte så stor koll längre på vad som är rätt och vad som är fel när det kommer till att bygga ihop en speldator så jag vänder mig till diverse forum för att guida oss rätt.
Eftersom han är trogen kund till datorbutiken.com och det simpla faktum att han har lite pengar kvar där sedan tidigare inköp så kommer han alltså köpa hela paketet därifrån.
Hans budget ligger på 10.000:- och helst skall skärm ingå i det priset och skärmen får gärna vara av nån smalare variant men detta är absolut inte det viktigaste utan bara han får ett nytt chassi, processor, grafikkort, nätagg, minne och nån HD, moderkort och ja, istort sett en helt ny dator eftersom han vill pensionera allt det gamla förutom mus och tangentbord som han har sedan tidigare.
Vad vill han göra? Han vill spela "nya" spel även om han nu sitter och nöter Battlefield 2 så vill han gärna kunna spela Starcraft II, Darkfall: Online, Fallout 3 när dessa kommer och även att datorn skall kunna presetera "spelbart" i något år in i den stora härliga framtiden. Hans största hobby och nöje är att lira förutom när han glor på nån DVD-film så därför ligger det väl en ganska stor vikt till grafikkortetsprestanda samt CPU, nätagg och ett bra fungerade kylsystem. Hur mycket datorn låter är väl lite att tänka på också men hellre en bättre kylning mer än lägga ner vikt, tid och pengar på att få chassit/datorn tyst iom att han bara spelar eller kollar på film och har både hörlurar och 7.1-ljudsystem som spränger bort det mesta av bakgrundsbruset.
Så är det någon här som kan hjälpa mig att plocka ihop ett "spelsystem" ifrån datorbutiken.com? Märkesdatorer och sånt går fetbort utan vi bygger ihop hela systemet själva men det var länge sedan jag var insatt i delar och idag är det ju ännu värre att hitta delar som funkar ihop med varandra.
Så för fixa en liten priolista:
1. Burken (Mest för pengarna är mottot men den måste vara "framtidssäker")
2. Skärm (Om inte budgeten ala 10.000:- spricker så vill han också pensionera sin gamla CRT-skärm)
Nån snäll 99:a som spelar mer än vad jag gör och har koll på vilket, chassi, kylning, CPU, GPU, nätagg, minne, moderkort, HD, DVD-RW, sladdar och kylpasta man skall använda och kan vara snäll att plocka ihop ett paket på datorbutiken. Kunskapen saknas inte för att bygga ihop paketet och en WinXP Pro-licens finns så inga problem på den fronten.