Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB-laddning?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-03-08 17:30

Precis fått en iphone från USA nu och väntar bara på att telia-abbonemnaget ska kicka in.. Ziphone och allt har funkat riktigt bra, och har bara en fråga ang. laddningen.. Kan man ladda iphonen i vilken usb-port som helst.. utan krav på itunes etc?
Strömkonverteringsadaptern på clas ohlson vägde lite för mkt för att vara smidig.

Ursprungligen av dermike:

Precis fått en iphone från USA nu och väntar bara på att telia-abbonemnaget ska kicka in.. Ziphone och allt har funkat riktigt bra, och har bara en fråga ang. laddningen.. Kan man ladda iphonen i vilken usb-port som helst.. utan krav på itunes etc?
Strömkonverteringsadaptern på clas ohlson vägde lite för mkt för att vara smidig.

Det går att använda vilken usb-port som helst, inga bekymmer.

Vad du annars kan göra är att rycka ur den medföljade stick-pluggen till den lilla transformatorn och trycka i vilken elektronikströmsladd som helst, en sån som är till en klockradio eller ministereo, ja du förstår säkert. Funkar hur fint som helst! Sen är det bara att stoppa i usb-kabeln i transformatorn och ladda på! Det gjorde jag innan jag fick tag på en snygg duckhead...

Ursprungligen av iTorsten:

Det går att använda vilken usb-port som helst, inga bekymmer.

Vad du annars kan göra är att rycka ur den medföljade stick-pluggen till den lilla transformatorn och trycka i vilken elektronikströmsladd som helst, en sån som är till en klockradio eller ministereo, ja du förstår säkert. Funkar hur fint som helst! Sen är det bara att stoppa i usb-kabeln i transformatorn och ladda på! Det gjorde jag innan jag fick tag på en snygg duckhead...

Den kabel du trycker i kallas "Philips apparatsladd 220v" om du skulle behöva handla en.

www.teknikmagasinet.se, Nr 204668 Apparatsladd 220V 1,5m, 24 spänn....

  • Medlem
  • Hillared
  • 2008-03-08 21:00
Ursprungligen av dermike:

Kan man ladda iphonen i vilken usb-port som helst.. utan krav på itunes etc?

Det skall nog inte vara några problem att ladda iPhonen via USB, dock kräver den att själva USBporten skall kunna leverera tillräckligt med ström för att ladda, dvs det är mindre troligt att den laddar om du kopplar den via en hubb eller ex via Apples tangentbord (när jag gjorde det fick jag en fin ruta som meddelade detta).
Däremot om du kopplar den rakt in i en USBport på datorn så bör det nog inte vara några problem att ladda den

Om man har en iPod laddare är det väl bara att byta själva kontakten på den amerikanska till den som man har på sin iPod laddare?

Ursprungligen av Jalle_G:

Om man har en iPod laddare är det väl bara att byta själva kontakten på den amerikanska till den som man har på sin iPod laddare?

LÄS några rader högre upp i tråden.

Laddaren klarar 110v 60Hz (USA) OCH 220v/50Hz (Europa).
Skillnaden ligger i landsanpassningen , den lilla duckheadet, kontakten som bara passar amerikanska uttag. skaffa ny duckhead (svensk/Euro) eller kör med en apparatkabel som jag tipsade om innan.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-03-09 21:29

Nice! Tack för alla svar!
Helt klart smidigare än en transformator hehe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-09 23:27

Jag har hört att det finns duckheads till iphone laddare hos InLife (Sveavägen) i Stockholm samt hos MacSupport och Kullanders i Malmö. MacSupport hade slut på dem när jag var inne i förra veckan och Kullanders har jag mailat för att kontrollera om de verkligen har. InLife hade i lager när jag mailade dem men när jag dagen efter skulle köpa en hävdade säljaren i butiken att de var slut och att de inte kan få in nya. Har mailat igen för att dubbelkolla, återkommer när jag har svar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-10 15:14

Fick idag bekräftat att Kullanders i Malmö säljer duckheads för 120kr/st. De har 14st i lager i skrivande stund. Tyvärr blir det nästan lika dyrt som en helt ny Apple laddare (med duckhead & kabel) med frakt. Man skulle bott kvar i Malmö...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-11 13:15
Ursprungligen av odelsteken:

Fick idag bekräftat att Kullanders i Malmö säljer duckheads för 120kr/st. De har 14st i lager i skrivande stund. Tyvärr blir det nästan lika dyrt som en helt ny Apple laddare (med duckhead & kabel) med frakt. Man skulle bott kvar i Malmö...

Betala i förskott och be dem skicka det som ett brev? Eller någon kompis son kan gå dit och handla.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-11 13:35
Ursprungligen av kenjon:

Betala i förskott och be dem skicka det som ett brev? Eller någon kompis son kan gå dit och handla.

Jag har familjen kvar i Skåne så det är inga problem, men jag upptäckte igår att både duckheaden från en gammal FireWire Ipodladdare och från min ca 2 år gamla MacBook passade utmärkt i den laddare jag fick med min iphone.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-11 14:01
Ursprungligen av odelsteken:

Jag har familjen kvar i Skåne så det är inga problem, men jag upptäckte igår att både duckheaden från en gammal FireWire Ipodladdare och från min ca 2 år gamla MacBook passade utmärkt i den laddare jag fick med min iphone.

Självklart, det är ju Apple vi pratar om:-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-11 15:49
Ursprungligen av kenjon:

Självklart, det är ju Apple vi pratar om:-)

Det var ju inte så självklart när jag frågade andra på forumet tidigare. Men jag är glad.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-13 10:52
Ursprungligen av odelsteken:

Det var ju inte så självklart när jag frågade andra på forumet tidigare. Men jag är glad.

Det var väl ingen på forumet som visste att du hade en Macbook också....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-14 20:58

Min telefon håller längre när jag laddar från vägguttaget, så så får det bli för min del. Håller 2-3 dagar med massa surfande och ringande

1
Bevaka tråden