Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

synthoverdrive

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-09 11:19

Jag vill ge lite mer styrka till min yamaha cs-15 och ge den lite röroverdrivesound.

Ska man köpa en stor låda med rör, en billig pedal, en skitdyr förstärkare eller en liten förstärkarsimulator som man kan ha i fickan? Jag är helt blank.

Är det någon som har några tips eller linear alla 99:or direkt?

varning för att pedaler som tube screamer etc skär bort all bas och diskant.

pod/v-amp/ampworks/tonelab är mer hi-fi

  • Medlem
  • 2008-03-11 21:53
Ursprungligen av hasparigus pink:

varning för att pedaler som tube screamer etc skär bort all bas och diskant.

pod/v-amp/ampworks/tonelab är mer hi-fi

Använder Fulltone BassDrive som jag tycker funkar bra.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2008-03-09 12:02

En gammal Twin Fender som är uppmickad fungerar lysande men som sagt, en Pod kommer fungera bra det med.

Ett alternativ är ju en en bra mic/line förstärkare typ Summit Audio 2BA-221 som har ett bra rörsteg. Med den får du garanterat mer drag i synthen med schysst rörvärme.

Att behandla synthsignalen på detta sätt gör verkligen hur mycket som helst till känslan i ljuden!

D.

Jag har en sånhär
http://www.hughes-and-kettner.com/products.php?mode=prod&id=12
Det är den bästa distpedalen jag provat. Jag gjorde ett test i en tidning där jag fick jämföra en massa olika distpedaler och H&K´n vann lätt. Den är rätt dyr dock.

  • Medlem
  • 2008-03-09 16:58

Mixerbordsdist kan vara alldeles utmärkt. Gaina på tills det distar!

Inget slår en distad mic-ingång på en kassettbandspelare från -79.

Ässch, finns väl många distar som är kul på t ex en CS. Många bossdistar snor bandbredd, men det finns ju annat.. T ex Arion Distortion, låter mycket bättre än den ser ut. Eller de gamla Yamahadistarna/overdrivarna.. MXR/Coron är också fina, fast de snor lite botten. Tror kanske att något så modernt som Tech21 skulle kunna vara något (fast ibland självoscillerar de, se upp med det..) Rördist säger du? Tja, då är det väl egentligen bara full patte på en gammal rörhäck som gäller.. men jag tror eg mer på overdrive-pedaler.

Ursprungligen av Splork:

Inget slår en distad mic-ingång på en kassettbandspelare från -79.

Och det måste man ju hålla med om..

marshall guv'nor (svarta modellen) är fin till vissa sådär rena och snälla syntar.. den behöver inte ens vara påslagen för att färga ljudet på ett snyggt sätt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-10 09:47

Thermionic Culture CultureVulture.

(GAS avtar linjärt med hur många andra man GAS:ar på en pryl va? Måste bli av med lite gas på den jäkeln...)

  • Medlem
  • 2008-03-11 21:57
Ursprungligen av rydan:

Thermionic Culture CultureVulture.

(GAS avtar linjärt med hur många andra man GAS:ar på en pryl va? Måste bli av med lite gas på den jäkeln...)

Många koppar dräggel har d blivit över den. Om man bara hade

skaffa en beg boss rod-10 ; 5 st olika typer av distar + svepbar eq i en halvracksburk med
färgglada rattar

Jag brukar använda mycket bas distar om jag ska dista synthar eller Frostwaves sonic alienator.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-03-11 08:04

Damage Controls pedaler med rör, typ Womanizer, kan det va något?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-11 09:03

Ett tips är att använda overdrive/dist som en send-effekt, då gör det inte så mycket om effekten skär bort bas och diskant. Man kan mixa in lite lagom crunch utan att orginalljudet tappar allt.

[shameless self-promotion]
kolla in www.trig.com/toymolesterer, och lyssna på de spåren som har "FuckFace 3" i namnet. det är senaste versionen av min egendesignade dist.
fyra dist-steg, intern rundgång och allmän kortslutning. tänk circuitbending fast i effektform.
om du gillar vad du hör så kan jag bygga en åt dig för tusen spänn.
iofs ingen direkt rörkaraktär, men jag är sjukt nöjd och tycker den låter svinkoolt på det mesta jag har provat än så länge.
[/shameless self-promotion]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-12 09:00

Det fanns många lösningar.
En booster som EHX LPB-1, kan den ge mig något av det jag söker? Den råkar vara väldigt billig.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-03-12 09:05

Den är väll till för att boosta signalen så det distar i ingångssteget på stärkare, vet inte hur den låter innan ett mixerbord...

Jag har en Tubeworks Realtube Overdrive i rackformat. Den ska tydligen finnas i pedalform också. Jag gillar den mycket, det blir varmt och detaljerat och kan trasha till det utan att gå till fullständig överdrift (ordvits...).

1
Bevaka tråden