Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nån som har skaffat Time Capsule?

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2008-03-12 19:22

aah sedär! Tack ska du ha

Enligt artiklarna ovan så skriver de ju även att de inte tror att det är någon skillnad i överföringshastighet till den interna disken i TC jämfört med till en usb-ansluten AE-disk.

Jag vill dock se fakta på det innan jag tror på det.

Nån brandvägg?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-13 00:41

Kan man koppla till en extern hårddisk till usb-utgången?
Det verkar så om man läser på applestore om Time Capsule MEN om man också vill ansluta skrivare, kan man då istället ansluta en liten hubb till TC så man både har externa hdd och en skrivare, allterinativt har flera hdd och en skrivare (1TM-hdd och en lagrings-hdd)

Vad säger ni?

Ursprungligen av Ricard:

Kan man koppla till en extern hårddisk till usb-utgången?
Det verkar så om man läser på applestore om Time Capsule MEN om man också vill ansluta skrivare, kan man då istället ansluta en liten hubb till TC så man både har externa hdd och en skrivare, allterinativt har flera hdd och en skrivare (1TM-hdd och en lagrings-hdd)

Vad säger ni?

Det funkar att koppla in en hubb. Det bästa är om du skaffar en strömförsörjd hubb annars kan nog AE/TC bli kinkig.

man är ju ingen Forum-virtuos precis

Skälet till partitionering skulle vara att säkra upp att inte backuperna från mina 2 datorer äter upp hela disken, jag vill kunna ha ca 400 gb till extra hårddisk av sådant som jag inte rymmer på mina hårdiskar.

Jag har dock förstått på de artiklar som redglittercoffin länkade till att enda sätter att partitionera disken är att montera loss den och ansluta dem direkt till macen för att därifrån partionera den, och till sist montera in den i TC.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-13 22:55

tack för infon. Var inne på mac-butiken här i stan och de sa samma sak. Har en PB med 80Gb Hdd. Kör TM på en Lacie 160Gb och lagrar på en MyBook 1Tb. Tänkte hubba dem till en TC. Hoppas det skall funka. Eller räcker det med att ha en AE?

Ursprungligen av Ricard:

tack för infon. Var inne på mac-butiken här i stan och de sa samma sak. Har en PB med 80Gb Hdd. Kör TM på en Lacie 160Gb och lagrar på en MyBook 1Tb. Tänkte hubba dem till en TC. Hoppas det skall funka. Eller räcker det med att ha en AE?

Njaee... Airport Extreme stödjer ju inte Time Machine officiellt än så länge. Så då måste du köra lite tricks för att få det att funka.

Så jag skulle föreslå att köpa TC med 500Gb, är ungefär samma pris som för en AEBS plus an extern 500Gb. (Är detta jag ska göra senare i vår) Då funkar TM direkt "out of the box".

Ursprungligen av Archangel:

Njaee... Airport Extreme stödjer ju inte Time Machine officiellt än så länge. Så då måste du köra lite tricks för att få det att funka.

Så jag skulle föreslå att köpa TC med 500Gb, är ungefär samma pris som för en AEBS plus an extern 500Gb. (Är detta jag ska göra senare i vår) Då funkar TM direkt "out of the box".

http://secrets.textdriven.com/ En prefpane som bland annat enkelt kan fixa så att Time Machine kollar även efter enheter som inte är listade som kompatibla.

OBS!! Det är bara en beta och man förvarnas om att inte pilla för mycket eftersom man kan skada operativsystemet. Jag har ingen extern disk så jag har inte kunnat testa om det här tipset funkar.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

http://secrets.textdriven.com/ En prefpane som bland annat enkelt kan fixa så att Time Machine kollar även efter enheter som inte är listade som kompatibla.

OBS!! Det är bara en beta och man förvarnas om att inte pilla för mycket eftersom man kan skada operativsystemet. Jag har ingen extern disk så jag har inte kunnat testa om det här tipset funkar.

Såg detta igår. Man kan ju som sagt inte garantera att detta funkar, men har en polare som har kört detta "hack" fast aktiverat det genom terminalen tidigare. Han har kört det med AEBS och TM på en USB-disk i flera månader utan problem (påstår han). Så jag tror att det är relativt riskfritt.
Men om man ändå ska köpa nytt ser jag ingen nackdel med att köpa TC istället.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2008-03-15 23:42

Är helnöjd med TC.

Har backat upp 3 bärbara MacBooks trådlöst. Visst det går inte lika fort som med Firewire men 2-4 timmar får man ränka med beroende på hd-storlek.

Vad gäller ljudet så är den väldans tyst tycker jag.

Man behöver inte partitionerna TC, den dyker upp i Finderfönstret under DELAT. Sedan är det bara att göra dragndrop med filerna. Funkar alltså även som en nätverkshd.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-15 23:52

Också nöjd med Time Machine backupfunktionen till TC. Hastigheten över gigabitkopplingen fungerar fint.

Dock har jag ett stort problem. VPN fungerar inte!!
Läste på apple diskussionsforum om flera som har samma problem.
Vissa kan få igång det genom olika portforwards och sätta maskinen i DMZ miljö.
Tyvärr går det inte för mig...

Har fått sätta upp min Airport Express och kör min bärbara jobbdator mot den trådlöst, där fungerar VPN utan problem.

Fler som har VPN problem?

Och nu till den konstiga frågan: Hur lång är nätkabeln som medföljer?

Jag tänker placera min framtida TC ovanpå en bokhylla och undrar om sladden räcker dit upp.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-16 10:04
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Och nu till den konstiga frågan: Hur lång är nätkabeln som medföljer?

Jag tänker placera min framtida TC ovanpå en bokhylla och undrar om sladden räcker dit upp.

Den är ca 1,9 - 2 meter (Beroende på var man mäter ifrån)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-25 08:35

HJÄLP! Det strular ...

Jag har en TC-500Gb kopplad till in PB 12" 1,5Ghz. När TM skall göra sin uppbackning kommer följande meddelande upp: "säkerhetskopieskivavbild kunde inte läggas på skrivbordet"

Vad gör jag för att ordna detta?

Och så en annan fråga:

kan ngn lägga upp en Dummies-instruktion för hur man lägger till en Airport express (gamla) till TC? Jag skall köra skrivare och ljud på den i annat rum än där TC står. Snälla någon!

Ursprungligen av Ricard:

HJÄLP! Det strular ...

Jag har en TC-500Gb kopplad till in PB 12" 1,5Ghz. När TM skall göra sin uppbackning kommer följande meddelande upp: "säkerhetskopieskivavbild kunde inte läggas på skrivbordet"

Vad gör jag för att ordna detta?

Och så en annan fråga:

kan ngn lägga upp en Dummies-instruktion för hur man lägger till en Airport express (gamla) till TC? Jag skall köra skrivare och ljud på den i annat rum än där TC står. Snälla någon!

Du kan testa två saker:

1. Ha alltid ett finderfönster uppe med Time Machine-disken öppen, så att den är "redo" att användas. Samma sak som ibland behövs göras för att kunna se på filmer som ligger på en över nätverket utdelad disk.
2. Kontrollera skivbehörigheterna på TM-disken och reparera dem vid behov (skivverktyg).

Bah. Vad störigt. Jag har bytt time machine-disk nu till en stabilare. Har gjort första back-upen med USB-kabel, bara det tog ett dygn ungefär. Därefter när Time Machine gick igång via AirPort Extreme var det samma backu-up som gjordes igen! Fan! 176 GB via AirPort?! Kul! Borde man inte kunna köra första via USB och resterande via Wifi?

EDIT: Hoppsan! Det var ju fel tråd! Åtminstone lite.

Senast redigerat 2008-12-03 08:31
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-12-03 08:22

Tack så hjärtligt henkebarn! Tack! //R

Lugnt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-12 10:46

Jag lånar tråden lite.

Vi går i valet och kvalet om vi ska köpa en TC och ha på kontoret för att dela filer mellan oss, samt dela ut nätverket trådlöst. Smutt med en låda istället för två, tänker vi. Att dessutom komma åt den hemifrån (eller från en flygplats i Finland) är också en fördel.

Men så tänker vi också att vi behöver göra backup på TC:n. Går det att ställa in backup från en TC till en annan (eller ngn annan NAS) på ett helt annat ställe?

Jag ska kanske tillägga att vi blandat friskt mellan operativsystem. I dagsläget är det Leopard, Vista och XP som huserar i huset.

Ursprungligen av Macke K:

Jag lånar tråden lite.

Vi går i valet och kvalet om vi ska köpa en TC och ha på kontoret för att dela filer mellan oss, samt dela ut nätverket trådlöst. Smutt med en låda istället för två, tänker vi. Att dessutom komma åt den hemifrån (eller från en flygplats i Finland) är också en fördel.

Men så tänker vi också att vi behöver göra backup på TC:n. Går det att ställa in backup från en TC till en annan (eller ngn annan NAS) på ett helt annat ställe?

Jag ska kanske tillägga att vi blandat friskt mellan operativsystem. I dagsläget är det Leopard, Vista och XP som huserar i huset.

TC är mer till för hemanvändare. Så känner jag.

Skall ni ha blandade miljöer och backup över nätet finns det väl kraftigare doningar. När jag jobbade med det här använde vi Retrospect Remote - idag finns säkert även andra lösningar.

Just att du har en blandad miljö ställer ju en del krav. TC/TM vill sig inte på andra diskar än Mac-hårddiskar.

Backup av backupen tycker jag låter lite knepigt. Har ni de "problemen" så kan det ju vara värt att ha en off-site-backup med någon nättjänst. Det finns flera. Priser etc beror på mängden data.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-12 10:57

Backup-möjligheten består av att du kopplat in en hårddisk (inte flera via hub) och sedan manuellt knappar in "kopiera backup" knappen från Airport-verktyget. Jag tror tror inte att det finns något enkelt sätt att göra detta.

Jag har haft Time Capsule en tid och den har fungerat alldeles OK.
Jag har också använt den mot Windows och har inte fått några problem där.
Jag har inte haft några problem än så länge.

Ursprungligen av Leiferik:

Jag har haft Time Capsule en tid och den har fungerat alldeles OK.
Jag har också använt den mot Windows och har inte fått några problem där.
Jag har inte haft några problem än så länge.

Klarar den av att backa upp Winpartitioner ?

fantastiskt i så fall

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-21 13:37

Goflorp: Time Machine finns enbart för OS X, du kan dock manuellt göra egna backups såklart men riktigt så bra är inte Time Capsule att du får OS X funktionalitet i Windows

Ursprungligen av d99gnu:

Goflorp: Time Machine finns enbart för OS X, du kan dock manuellt göra egna backups såklart men riktigt så bra är inte Time Capsule att du får OS X funktionalitet i Windows

Det var det jag hade på känn.. jag vart aaaaaningen ironisk när jag tycte att det var fantastiskt...

Berättade om hur det funkade på jobbet för de "härdade PC-skallarnas sammanslutning"

Totalt automatiserad Backup varje timme dygnet runt på alla filer som snurrar runt i hela ämrans datorn. Inget man behöver bry sig om. Behöver jag restaurera en fil från Backup klarar en halvblind folkpensionär med Alzheimers det lätt. Backar upp två bärbara helt trådlöst och samm burk används som trådlös station och trådlös skrivarserver....
Vidare har jag stoppat en minnepinne i rumpan på den som vi delar utrymme på...

Tror att om jag uppgraderar den till sensate programvaran så GÅR DEN UT OCH RASTAR HUNDARNA MED!

PC-nissarna har mest ÖH? DÖH? och "Jamen jag kan också FTP:a mot en NAS..." att komma med....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-07 12:01

Nu står en TC i fönstret på kontoret. Jag och mina kollegor delar filer som aldrig förr och det funkar finfint på både PC och Mac. Men en sak funkar inte: att skriva ut från Macen till nätverksskrivaren som står i en annan del av lokalen.

Det finns alltså redan ett trådbundet nätverk, som vi har anslutet TC:n till. Således surfar vi och delar filer trådlöst. Men jag vill ju kunna skriva ut också, på en skrivare som är ansluten till det trådade nätet. Nu kan jag endast skriva ut när en kontorsgranne är på plats, eftersom hon har delat ut nätverksskrivaren från sin dator. I annat fall hittar jag inte skrivaren på nätet. Kan jag konfigurera TC:n så den släpper igenom mig/skrivaren så vi får hälsa på varandra, om ni förstår vad jag menar?

Tacksam för hjälp.

Marcus.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-08-03 18:48

Någon som kopplat in en extern hårddisk i TC:n och testat att köra film därifrån? Dyker den USB-anslutna hårddisken upp i nätverket då och måste man knappa in lösenordet till TC varje gång du ska in från en annan dator eller? Testade att köra en liten .avi-fil (240 mb) från TC trådlöst och fick lagg, finns det några tips på hur man kan stream smidigare? Har ju n-standard både på routern och datorn så det borde ju inte vara några problem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-04 12:57

Jag kör Plex och det flyter fint i 720p iaf, tror jag satt max buffert men brukar inte vara några problem (dock brukar jag slå av Time Machine då det är suboptimalt att den drar igång mitt i en film). Dock så är trådlösa nätverk och prestanda en mardröm, tips är att mäta hastigheten med Airport C

Man behöver inte knacka lösenordet varje gång (jag har det i min keychain). Däremot behöver du ha disken på skrivbordet iaf en gång då PLEX inte verkar kunna hitta sökvägen förrän du mountat disken (dvs öppna sökvägen i finder så löser det sig automagiskt).

Macke: Har du löst ditt problem ännu?

Jag upptäckte något "roligt" idag. Jag gick in i min Time Machine backup (som ligger på en Time Capsule) för att kolla att några stora filer jag tillfälligt lagrat på min dator in hänger med in i backupen. Döm om min förvåning när det visar sig att om jag är ansluten via VPN till internet (Ipredator) + Airport så finns det ett antal backuper att gå tillbaka i tiden till, men om jag INTE är ansuten via samma VPN till Internet, så finns det inga backuper i min Time Machine/Time Capsule. Ojdå! Hur löser man detta? Kan jag döpa om något så att den fattar?

Jag tror det kommer sig av att jag har kört VPN då jag gjort en del backuper, men det fanns inte med från början och mina första backuper var ju inte via VPN.

Tillägg några minuter senare: Jag verkar ha missuppfattat det hela. Eller så är det så att man ibland inte ser några backuper, den lyckas inte få till det riktigt. Så man kan prova igen och då funkar det. Jag har nu provat med att stänga av Airport, sätta i Ethernet-sladden och provat att gå in i Time Machine för ett par olika mappar först med och sedan utan min VNP-anslutning (Ipredator). Sedan gjorde jag tvärtom, ryckte ur Ethernet-sladden, slog på Airport och gick in i Time Machine i ett par mappar med och utan VPN igång. I alla fyra fallen verkar jag se gamla backuper, så länge jag haft den. Så det kanke inte hade att göra med VPN alls, eller Airport vs Ethernet heller. Bara ett tillfälligt fel.

Senast redigerat 2009-10-01 10:45
Bevaka tråden