Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Webradio fungerar ej

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fick min nya MacBook i fredags och har sedan dess suttit och pillat och fixa med min nya skönhet. Nu vill jag fixa så jag kan lyssna på webradio när jag är hemma och de innebär alla möjliga kanaler.
Bör tilläggas att jag är en komplett nybörjare på Mac då de här är den första i min ägo.

Jag antar att Du menar Sveriges Radios sändningar (det finns annars massor av utländsk webbradio i iTunes redan från början).

Ta först hem, och installera Flip4Mac ( http://www.flip4mac.com/ ). Se till att Du väljer gratisvarianten; den här typen av webbplatser är lite luriga och lurar en gärna att ta en betalvariant. Det fina med Flip4Mac är att den låter Dig spela upp Windows-media via QuickTime, och QuickTime är s a s förstaval i alla Macprogram.

Starta webbläsaren och gå till Sveriges Radios hemsida. Klicka på "webbradio" överst på sidan. Så småningom får Du nu chansen att välja om Du vill ta emot strömmar för Real Player eller Windows Media Player. Välj det sistnämnda. Nu skall det gå vägen (det kan hända att Du får göra en del inställningar i QuickTime för vilken anslutningshastighet Du har, men det går oftast automatiskt). Det tar uppåt 30 sek innan bufferten är full och det börjar låta, men normalt skall det i alla fall göra det.

Man kan ju undra varför SR, när de skall välja två format att sända ut, väljer två "Windowsrelaterade" och hoppar över det som är optimalt för Mac (och det finns QuickTime-spelare för Windows att ladda ner gratis också). Real Player lär dessutom ha säkerhetsrisker. Men som Mac-ägare lär Du få vänja dig vid den sortens dumhetsbaserade diskriminering....

1
Bevaka tråden