Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Osäker iPhoneköpare

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2008-03-11 01:19

Hallå!

Har under snart en vecka sökt runt på nätet om iPhone, och huruvida den skulle fungera i Sverige. Jag hade inte en blekaste aning om att den kunde låsas upp och användas i Sverige för några veckor sen (har bara haft kompisar som gått runt med iPhones och använt den som en iPod touch, men ändå påstått att "det är det bästa som någonsin hänt dem") vilket jag har all förståelse för då det var längesen jag kände ett sådant här habegär för en pryl.

Nu är jag rädd att mitt habegär ännu en gång ska få mig att stå med en produkt som antingen inte fungerar eller som jag helt enkelt är missnöjd med. Jag köpte i slutet av januari en LG Viewty, som jag redan efter 5 minuter förstod inte var något för mig (varning för den mobilen). Med nöd och näppe fick jag byta den till en Sony Ericsson k850i, som redan efter en dag fick sina touchknappar förstörda. Jo, de slutade bara fungera. Fick såklart den bytt, och sitter nu med min andra sega mediamobil med en hightech(?) kamera. Dessutom ett 199 kr/24 mån abbonemang som inte gick att ångra.

Jag är en otroligt velig person och har inte riktigt fått grepp om vad som är bästa sättet att få en iPhone som säkert fungerar i Sverige.
Jag var nyss inne på international-orders och kikade och det verkar som att en 8gb Iphone landar på någonstans omkring 439$+10$+ kostnaden för frakten, 27$, som jag antar är rutan som fylls i med "declare my item as full value" = 476$= 2900 sek (Kan det vara så bra, eller har jag glömt någon avgift?)
Jag har även förstått att man kan köpa från eBay eller t.o.m Tradera, men där verkar priset hamna över det som fanns på international orders, och något säger mig också att eBay och Tradera kanske inte är lika seriöst och säkert som International-Orders i alla fall.
Ett annat alternativ skulle vara att kontakta min käre gudfar i Miami och be honom skicka över den med posten, eller t.o.m skicka den med mina släktingar som med jämna mellanrum är där och hälsar på. Är den iPhonen som för tillfället säljs i AppleStore i USA möjlig, och hyffsat säker att lösa upp?

En annan sak jag tänkt på men inte riktigt hittat svar på, vilket kanske kan bero på att ingen kan ge de svaren (men kanske någon kunnig kan anta?) Lyder: om jag köper en upplåst iPhone som jag kan ringa med i Sverige i nuläget, kommer jag då få behålla den upplåsta versionen för alltid, eller kommer jag t.ex kunna ha samma simkort i telefonen den dagen den nya 2.0 mjukvaran kommer?
Och när iPhone väl kommer till Sverige, kommer det bero på vilken mjukvara jag har på den om jag kan använda den eller inte, eller kommer jag den dagen kunna använda min tidigt köpta iPhone från USA som alla andra Svenska iPhone användare? dvs, kommer det hänga på någon svensk mjukvara som jag också kan uppdatera till den dagen, eller kommer min iPhone alltid vara beroende av en upplåst mjukvara som aldrig kommer kunna uppgraderas?
Tror ni att det någon gång kommer krävas en viss mjukvara föra att kunna synka den eller använda Apples program med telefonen (tänker t.ex. på PSP som ständigt pushar på vilket firmware som behövs för att spela de nya spelen (och i det här fallet fortsätta i Apples uppdateringar med program till telefon osv.), för att förhindra att folk stannar kvar med den gamla, och om man nu kan kalla "de otänkta sätten" att använda iPhonen på?

Jag vet att nya trådar på forum som innehåller ungefär samma frågor som andra trådar redan tar upp inte uppskattas, men ska jag vara ärlig har jag inte kunnat använda sökfunktionen sedan jag skaffade mitt 99-account för 3 timmar sen (en tom vit ruta dyker upp efter sökningen) och jag är fortfarande osäker på min frågor efter att lagt ner mycket tid att hitta svaren.
nu kämpar mina ögon emot, och jag hoppas att jag formulerat mina frågor tillräckligt bra trots att jag snart somnar.
Tack så mycket på förhand, Godnatt!

För diskussioner om International Orders mm, se den här aktuella diskussionen (hoppa fram mot slutet om du inte orkar läsa hela). Där finns massor av erfarenheter och info samlat kring olika sätt att skaffa iPhone.

Det går inte att veta i förväg om en framtida uppdatering kommer att gå att låsa upp, det ligger i sakens natur. Hittills har varje uppdatering låst telefonen igen och hittills har hackarna lyckats låsa upp varje uppdatering, ibland direkt, ibland efter flera veckor.

1
Bevaka tråden