- Nicklas Högås
- Medlem ●
- 2003-05-28 17:06
Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Intressanta diskussioner som har blossat upp här. Skulle vara kul med lite förlag om hur vi som sköter testalbbet på 99mac ska kunna bli tydligare i vårt arbete. Hur ska testerna bli bättre? Hur ska vi styrka att vi verkligen är objektiva i våra bedömningar?
/M
Micke F använde ovan uttrycket "lägga korten på bordet". Det kanske vore bra att på ett eller annat sätt påpeka att Björnström säljer en del av de produkter som testas. Jag tror inte ett dugg på att det skulle påverka testresultaten, men poängen kanske är att det ser illa ut när man kan göra kopplingar mellan den som säljer och medarbetarna på 99mac. Man kunde så att säga undvika risken att folk fattar misstankar genom att öppet redovisa omständigheterna. Detta kunde göras på något standardiserat sätt i början av tester av Björnströms produkter.
Jag tror att problemet med liknande misstankar finns inom många områden, och ju mindre intressegruppen kring någonting är, ju större är risken att det ser skumt ut pga personliga kontakter. Ta det samtida konstscenen i Sverige: där får man en känsla av att "(alla känner alla" med ett lite överdrivet uttryck.) Gallerister, museipersonal, konstnärer och recensenter umgås i hög utsträckning inom samma kretsar, så man måste vara försiktig som kulturskribent när man recenserar en utställning.
Här på 99mac är umgänget kanske inte av samma slag - vi känner varandra genom våra inlägg och kanske via meddelanden/mail. Där finns det en större distans möjligen, så ovanstående jämförelse ska nog inte dras för långt.
Varför inte hänvisa till den här tråden när Björnströms produkter testas? Den borde ge en ganska stabil grund för folk att själva ta ställning till frågan om beroende/oberoende. Fast den lösningen kanske känns lite klumpig på något sätt?
Jag håller med Martin Belaks kommentar att betygssiffran är ganska intetsägande. Däremot är ju presentationerna och beskrivningarna av produkterna ingående och mycket väl genomförda. Stort beröm till testpanelen på den punkten! Kanske man kunde nöja sig med att lista plus och minus i slutet av ett test. Det fungerar ju i sig som en betygssättning, och det är lättare att bilda sig en uppfattning utifrån sina personliga behov. Om prylen "x" får ett minus för att den inte är kompatibel med "y", som jag ändå inte använder, så spelar det ju ingen roll. Och om den får ett plus för den ena eller andra funktionen så är det ju upp till mig att avgöra om det betyder något för mig.