Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

X startar inte längre

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter en optimering med Drive10 som jag avbröt mot slutet utan problem startar inte X längre. Jag har aldrig varit med om detta fel tidigare - hårddisken är oskadad, startplonget ljuder men sen fryser datorn när den grå skärmen med mörkgrått äpple på dyker upp. Ingen flashklocka som snurrar heller - stendött. Så kan den stå hur länge som helst.

Tacksam för tips snarast - börjar känna av abstinensen!

• Avstängd
  • 2003-05-27 19:36

Ring Apple support de hjälpte mig.

Laddade om X alla gamla mappar och filer hamnade i någonting som heter previous.
sen får man gå in och hämta det man saknar där.

Ok, körde reparera privilegier från CD, tog ett par timmar, vartenda fil verkade korrupt. Men fortfarande samma fel - någon som vet på råd?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-27 23:37

Om din OSX är version 10.2, då går det att ominstallera OSX med CD.
Är din version senare ? då blir det problem.
Men jag har hört att i butikerna har OSX CD med version 10.2.5 eller 10.2.6 ? att köpas. Det blir nog din räddning.
Men DiskWarrior för billigare peng gör mycket bra jobb.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-28 00:25

Det går att ominstallera med en 10.2 CD även om systemet är uppdaterat. Se denna länk:
http://www.macsonly.com/index.html#fwboot

Där dom beskriver en liknande fix på ett annat men likartat problem. Använd "Installera och arkivera" (eller vad det heter) alternativet. Det nuvarande systemet läggs då i en mapp som heter "Previous system".

Uppdatera sen med Programuppdatering.

Thomas

Vad jag gjort hittills:

* kört ett flertal olika diskprogram på disken - inga fel.

* resettat PMU

* resettat nvram eller vad det heter

* bootat om 50elva gånger

Vad jag inte kan göra:

* starta X - fryser vid gråa skärmen med äpplet på

* starta X med "tillägg avstängda", d v s shift-starta

* starta X i single user mode (äpple + S)

Börjar bli rejält less nu, så snälla, kom med lite tips.

Jag vill slippa arkivera och installera eftersom jag har ganska avancerad webbserver uppsatt, och dessutom är det sånt meck med att få upp mysql igen med samtliga databaser...

• Oregistrerad
  • 2003-05-28 02:54

Tror inte det hjälper men har du provat att starta med äpple+v eller bara v tangenten nedtryckt? Datorn ska då starta i verbose mode och du kan se var någonstans datorn hänger. Men det verkar som datorn kommer inte så långt i boot processen.

//Rob

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-05-28 07:52

Jag råkade ut för samma sak en gång på min iBook efter att jag suttit och skapat nya systeminstallationer på en extern disk. Exakt lika. Kugghjulet kom inte ens upp för mig på startskärmen.

Jag lyckades inte lösa det hela, utan jag gjorde en "arkivera och installera", och sen dess har den fungerat smärtfritt.

Så mitt råd är "arkivera och installera" om. Sorry...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-28 15:04

Det har kommit nyss DiskWarrior 3.0 som är suvven och är optimerat för OSX.
Varför köper du inte den ?

1
Bevaka tråden