Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Technos Axcel Mark 2 på gång

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

@ false messiah:

Jag citerar dig inte, det blir för mycket text, men det är precis det jag menar: att bygga ett instrument som baseras på den här grymma tekniken men som är designat för att kunna användas musikaliskt. Av naturen blir det ju begränsat i möjligheter, precis som ett piano eller en trumpet, men det blir själva sättet du spelar på det som gör "grejen".

Alltså: ljud som låter som instrument som både finns och inte finns och som faktiskt går att lira på. Utan att man måste vara både parameterjockey och multidextriös på samma gång.

Håller helt med om SteamPipe, som jag hade mycket kul med i början. Och nej, physical modelling gör inte vad jag fikar efter. Vare sig Z1, VL1, G2, Reaktor eller Tassman. Jag har jobbat med dem alla,.

Tänk snarare en presetmaskin med "färdiga" instrument, ett fåtal parametrar med ett enkelt och intuitivt interface som ger musikern möjlighet att spela på det genom att manipulera dess fysiska egenskaper, precis som alla akustiska instrument men på ett nytt sätt.

Jag vet att inget sådant instrument existerar kommersiellt. Det går kanske att bygga i Kyma eller Max/MSP, kanske Reaktor osv. men hårdvaran och interfacet måste matcha på ett sätt som jag aldrig sett. Man måste kanske offra något för att vinna något? Jag menar, hur många parametrar har en violin? Det är ett ganska otroligt flexibelt instrument i rätt händer.

Interfacet och instrumentets fysiska egenskaper är nyckeln, inte vilka teoretiska möjligheter programmet/instrumentet har. Jag är tvärtemot dig ganska säker på att det finns väldigt många fler som är intresserade av att bemästra ett helt nytt instrument än att bygga det.

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-06-06 00:30

VL1 är ju ett sånt instrument, tänkt att vara i alla fall!
Vad menar du med otroligt flexibelt? Felan har ju fyra strängar, en stråke, man tar
tonerna med vänster hand (vanligtvis) skuffar stråken fram o te baks sen era klart!
PM kan göra den modellen väldigt bra men sen att lägga den under vattnet och låta
som en helöium fylld flygel verkar skummt?!

>Interfacet och instrumentets fysiska egenskaper är nyckeln, inte vilka teoretiska möjligheter >programmet/instrumentet har. Jag är tvärtemot dig ganska säker på att det finns väldigt många >fler som är intresserade av att bemästra ett helt nytt instrument än att bygga det.

Men det är ju det som är det krångliga! Interfacet i violinen! I sig kanske det naturliga urvalet
för den som byggde då byggaren tyckte at Rev 1.0 av felan lät konstigt och var svår spelad
med med en fyrkantig kropp och S formad hals. Med detta menas att evolutionen av
akustiska instrument är naturliga annars så skulle vi ha haft fyrkantiga felor med S halsar?

Om vi säger så här då, det finns ju en El fela som heter Zeta som du kan koppla till en VL1 med
fela modell så blir då det musikaliska resultatet bättre eller sämre när fela spelaren spelar
på en El fela eller Akustisk fela?

Du säger * spela på* d.v.s tangenterna eller på riktigt med stråke. Du får ju inte till det på
samma vis via tangenterna som på riktigt med en stråke, det är ju väl känt. Asså, ta bara en
Theremin ett jäkla bök att lära sig spela på den ändock så simpel, två händer bara.:tveksam:

Senast redigerat 2008-06-06 01:12
  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-07-09 03:46

Axel 2

Nu kan du köpa dig en axel igen!:D
Acxel2 ...the formula 1 of synthesizer

• Medlem
  • 2009-07-09 08:18

strålande att det inte gick att lyssna på hur den låter utan bara se vilka ljud som fanns......

värme

Senast redigerat 2009-07-10 07:40
  • Medlem
  • Gislaved
  • 2009-07-09 12:28

På Casio FZ1 kunde man rita egna vågformer, men problemet är att det låter statiskt. Titta tex på vågformen från en mellotron i ett oscilloskop (man kan ladda ner ljudexempel från nätet) så ser man att den böljar och förändras hela tiden. Och hur man än vänder och vrider så måste man sampla flera brytpunkter från tex ett piano för att det ska låta realistiskt. Det har ju olika antal strängar mm på bas och diskant tex så jag kan inte tänka mig att det går att lösa med resynthesis. Ibland måste man nog konstatera att det gås över ån efter vatten och att en synth är en synth är en synth. Missförstå mig rätt: jag gillar synthar. Men det hänger väldigt mycket på programmeraren.....

Bevaka tråden