@ false messiah:
Jag citerar dig inte, det blir för mycket text, men det är precis det jag menar: att bygga ett instrument som baseras på den här grymma tekniken men som är designat för att kunna användas musikaliskt. Av naturen blir det ju begränsat i möjligheter, precis som ett piano eller en trumpet, men det blir själva sättet du spelar på det som gör "grejen".
Alltså: ljud som låter som instrument som både finns och inte finns och som faktiskt går att lira på. Utan att man måste vara både parameterjockey och multidextriös på samma gång.
Håller helt med om SteamPipe, som jag hade mycket kul med i början. Och nej, physical modelling gör inte vad jag fikar efter. Vare sig Z1, VL1, G2, Reaktor eller Tassman. Jag har jobbat med dem alla,.
Tänk snarare en presetmaskin med "färdiga" instrument, ett fåtal parametrar med ett enkelt och intuitivt interface som ger musikern möjlighet att spela på det genom att manipulera dess fysiska egenskaper, precis som alla akustiska instrument men på ett nytt sätt.
Jag vet att inget sådant instrument existerar kommersiellt. Det går kanske att bygga i Kyma eller Max/MSP, kanske Reaktor osv. men hårdvaran och interfacet måste matcha på ett sätt som jag aldrig sett. Man måste kanske offra något för att vinna något? Jag menar, hur många parametrar har en violin? Det är ett ganska otroligt flexibelt instrument i rätt händer.
Interfacet och instrumentets fysiska egenskaper är nyckeln, inte vilka teoretiska möjligheter programmet/instrumentet har. Jag är tvärtemot dig ganska säker på att det finns väldigt många fler som är intresserade av att bemästra ett helt nytt instrument än att bygga det.