Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

¤ Bästa Vocoder mic/headsetet?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej allesammans,

Om några dagar anländer min efterlängtade Roland VP-330 Plus Mk 1 vilken är så varmt välkommen.

Då jag sneglat på både Ralf Hütter och Ryuichi Sakamoto ifrån sent 70-tal så kör de mestadels headset på vocoder. Det ger ju en större frihet och garanterar att mikrofonen alltid är på rätt avstånd ifrån munnen så alla frekvenser träffar banden med optimalt kontrollerad amplitud om man inte tvunget måste köra igenom rösten i en limiter/kompressor.

Hur skulle en sådan här fungera som exempel: http://www.thomann.de/se/shure_wh20xlr.htm

Finns det billigare motsvarande denna som fungerar lika bra eller är det en vanlig mikrofon typ SM58 som är grejen?

Grattis! Det blev till att handla från bäjen antar jag?

Om du planerar att köra mycket live så är det nog en god ide med ett headset för att kunna röra sig fritt. Ampituden styrs som bekant inte bara av avståndet till mikrofonen, utan i allra högsta grad av hur högt du pratar/sjunger/joddlar/skriker, så för studiobruk kan du lika gärna använda en vanlig mick. En sjysst dos komprimering är nog att rekommendera i vilket fall.

Ursprungligen av segerfalk:

Grattis! Det blev till att handla från bäjen antar jag?

Om du planerar att köra mycket live så är det nog en god ide med ett headset för att kunna röra sig fritt. Ampituden styrs som bekant inte bara av avståndet till mikrofonen, utan i allra högsta grad av hur högt du pratar/sjunger/joddlar/skriker, så för studiobruk kan du lika gärna använda en vanlig mick. En sjysst dos komprimering är nog att rekommendera i vilket fall.

Tack Segerfalk, VP'n är verkligen min absoluta favorit så det är extra kul!

OT: Alltså nej. inte ebay. På tok för mycket "grisen i säcken" där ute med fullständigt orealistiska priser (minst en multipel med siffran 2) och en extrem osäkerhet. Har idag ett rätt bra musikindustri-nätverk där jag i lugn och ro utanför etablissemanget (läs: Dagens Fynd) kan finna mina prylar till rätt pris...

T: Kompression/Limiting kommer förr eller senare in i bilden där jag kommer mata in förinspelade kontrollerade/EQ:ade ljudspår till VP'n. Den kommer användas i studio både som "blender" (läs: In the Air tonight - Phil Collins) och ren rå köttig vocoder, så en helt vanlig SM58 är kanske grejen trots allt?

Senast redigerat 2008-03-12 16:12

Jag kör med ett AKG C-444 men det verkar ha utgått. Antar att nuvarande generation är det här:

http://www.thomann.de/se/akg_c_555_l.htm

Mitt är inte trådlöst så jag "sitter fast" i synthen när jag använder vocodern, vilket inte är optimalt men ingen big deal eftersom man ändå måste spela på klaviaturet. Trådlöst är dyrare och mindre pålitligt men snyggare såklart. Mitt headset har en liten mikförstärkare med XLR-utgång vilket såklart är en nödvändighet om inte din VP-330 har en inbyggd.

Som segerfalk så vist påpekade: glöm inte kompressorn. Innan jag hade mina NordModularer som vocoders körde jag med en Boss pedalkompressor och det funkade fint.

Jag kör en vanlig 58 -> Mackiemixer -> G2 engine. Funkar utmärkt! Jag löser bristen på extern kompressor genom att ställa miken lågt och ta i.

1
Bevaka tråden