Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prestandakris för Hembanken på Mac

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har jag fått nog. Skickade detta till Provinsbanken/Danske Banks kundtjänst idag:

"Jag vill veta vad ni har för planer för att få upp prestandan för Hembanken på Macintosh. Som det fungerar nu är det näst intill oanvändbart.

Jag har en Macintosh G4/400MHz med gott om minne, senaste version av Explorer och OS X.

Varje sidväxling på Hembanken tar vanligen 40-55 sekunder för mig, ibland närmare två minuter. Detta är naturligtvis oacceptabelt. Prova att ta tiden - 40 sekunder är lååång tid...
Att få fram Java-appleten för signering av betalningar tar också smärtsamt lång tid, en minut eller mer.

Vid samma tillfälle mätte jag upp sidväxlingstider på i genomsnitt 2-4 sekunder på en ordinär PC, och det är fullt acceptabelt. Med andra ord tar sidväxlingarna 15-20 ggr längre tid på en Mac. Ni förstår att det tar tid att betala räkningarna...

Jag har börjat ta med räkningar och andra privata papper till mitt arbete för att sköta mina bankärenden på en PC där. Det är naturligtvis inte en hållbar lösning. Jag vill så klart kunna sköta mina privata bankaffärer hemifrån.

Jag utgår från att ni har en strategi för att komma tillrätta med prestandaproblemen på Macintosh och vill veta vad ni har för tidsplan för det, eftersom jag överväger att byta bank på grund av detta.
Den nya versionen av Hembanken som infördes under det senaste året har gjort problemet än värre vilket var en besvikelse eftersom jag hoppats på att Hembanken då skulle bli lite snabbare. "

To be continued... (hoppas jag)

Jag bytte till Den Danske bank för en vecka sedan. När min trevlige bankman skulle dema systemet från sin PC så var systemet otroligt segt. Jag upplevde det som mycket snabbare på min Mac den enda gång jag kört mot systemet.

Förr i tiden kunde man spara Applets på sin dator för att inte all kod skulle behövas ladda ner på nytt. Jag vet om det funkar för signeringsappleten.

Jag har egentligen bara mera frågor än svar. Är det inte nätförbindelsen som är seg till Danmark? Hur funkar det på PC? Kör du det senaste OS X versionen (ganska nyligen förbättrades Javaprestanda mycket).

Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Jag upplevde det som mycket snabbare på min Mac den enda gång jag kört mot systemet.

Låter fantastiskt. Jag har kört Hembanken på flera Macar och upplever det som otroligt segt var som.
Har du lust att klocka några sidväxlingar? Vad har du för maskin?

Citat:

Hur funkar det på PC? Kör du det senaste OS X versionen

Som jag skrev i mailet har jag jämfört med prestandan på en PC, och jag skrev också att jag kör senaste OS X-version vilket innebär 10.2.6.

• Oregistrerad
  • 2003-05-28 11:52

Rösta med fötterna.............

"Hej,

De problem du beskriver kan bero på olika inställningar i din Internet Explorer samt Java. För att kontrallera dessa ber vi dig kontakta vår kundservice på telefonnummer 020-794830, när du sitter framför din dator.

Med vänlig hälsning
Kundservice Internettjänster"

Efter genomgång av inställningarna med kundservice har sidväxlingarna gått ner något till 25-40 sekunder, men det är fortfarande oacceptabelt långsamt.

Frågan kvarstår.

• Oregistrerad
  • 2003-10-28 00:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av macsolve
Jag har en Macintosh G4/400MHz med gott om minne, senaste version av Explorer och OS X.

Min Hembank fungerade ungefär lika "bra" som din fram till idag, då den slutade fungera helt.

"Missing language" står det i rutan som dyker upp efter att jag vid betalning angett ocr-nummer och belopp och tryckt ok.

Detta då jag använde version 5.2.1 av explorer, vilken fungerat tidigare.

Därför modemade jag hem version 5.2.3. Det hjälpte föga, nu får jag inte ens möjlighet att logga in. Den kometliknande prylen snurrar långt och länge när jag klickat på "hembanken" och när den väl stannat har jag inte fått mer än inget, en tom sida.

Vilken version av explorer använder Ni?

Mvh
jonny R

Citat:

Skrevs ursprungligen av jonny R
Därför modemade jag hem version 5.2.3. Det hjälpte föga, nu får jag inte ens möjlighet att logga in.

5.2.3 har något problem med certifikaten. 5.2.2 ska fungera dock, men jag vet inte var man kan hitta den.

Just nu ikväll testade jag med Safari 1.1 (Panther-versionen) omställd till IE user-agent. Det fungerade helt klockrent. Och snabbt!

• Oregistrerad
  • 2003-10-28 00:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av macsolve
Just nu ikväll testade jag med Safari 1.1 (Panther-versionen) omställd till IE user-agent. Det fungerade helt klockrent. Och snabbt!

Aha!
Det låter ju jättefint. Men version 1.1 av Safari går såklart inte att ladda ner.. Ooh.

Måste betala räkningar imorrn. Ska man behöva göra som förr och gå till det där huset och ta en kölapp och.. och.. osv.

Får vi Jaguar-förare 1.1-versionen av Safari snart säg?

• Oregistrerad
  • 2003-10-31 00:20

...och nu plötsligt fungerar det. Det gläder mig, men sorgligt att det är så labilt.

(passar på att skicka pengar överallt, till så många som möjligt)

Citat:

Skrevs ursprungligen av jonny R
(passar på att skicka pengar överallt, till så många som möjligt)

Vart ska jag skicka mina uppgifter?

1
Bevaka tråden