- himpas
- Medlem ●
- Karlskrona
Jag har grävt bland dammet på vinden och funnit vår första Macintosh Plus-kartong helt orörd, hel och ren, och fick för mig att det finns en samlarmarknad för såna gamla mac-prylar. Finns det någon som kan hjälpa mig ge en eventuell prislapp på en sån grej, eller är den helt värdelös? Det handlar alltså om en originalkartong till en Mac Plus från 1984. Köpt i Sverige.
/Hampus
Det är ju för museala ändamål då. Borde vara nåt för ett seriöst datormuseum, tillsammans med en maskin i gott skick som sagt. Men, pengar? Skulle ens ett museum betala nåt signifikant för att ställa upp lådan? Njae.
Nåja, konstigare samlarprylar finns ju, men jag skulle hellre samla maskinen själv, med program och tillbehör. (En fungerande HD20 kan inte vara jättelätt att hitta numera.)
Bara sjävla kartongen får du nog inte så mycket för. Om du hade haft en dator med alla manualer, originaldisketter och dylikt till kartongen skulle du kunna få ut en ordentlig slant.
Man kanske ska behålla den gamla Mac Plus:en i några år till, förhoppningsvis kanske den ger några kr vid en försäljning.
Ungefär hur mycket skulle man kunna få för en Plus i fungerande skick, med extern floppy, stylewriter och några program (excel, word) ?
/henrik
Själv har jag en Macintosh SE FDHD (fullt fungerade, dock saknar den hårddisk och diskettstation).
Den står på en hög hylla och vakar över rummet med sina lilla 8" skärm. Varje gång man tittar på den så ler man.
citera:Skapades ursprungligen av: Henrik Andersson:
Ungefär hur mycket skulle man kunna få för en Plus i fungerande skick, med extern floppy, stylewriter och några program (excel, word) ?
300:- skulle du kunna få av mej, men det kan ju hända att samlarvärdet är stort. Sätt in en annons på macworld och kolla vad folk bjuder?
citera:Skapades ursprungligen av: Ingemar Ragnemalm:
(En fungerande HD20 kan inte vara jättelätt att hitta numera.)
Jodå, jag har en i garderoben. Kom och köp.
citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Jag har skalet till en SE/30 kvar som pennställ, sparbössa osv. Tänker aldrig kasta den! Jag var fakiskt riktigt ledsen när den dog: den var ju så snäll och rar i alla år. Nu den där och ser sorgsen ut i bokhyllan.
Aldrig funderat på att göra ett akvarium av den?
www.macaquarium.com
Har ett tomt skal till en iMac Bondi som skall bli fiskbostad såsmåningom.
citera:Skapades ursprungligen av: Bapelsinmannen:
Jag har skalet till en SE/30 kvar som pennställ, sparbössa osv. Tänker aldrig kasta den! Jag var fakiskt riktigt ledsen när den dog: den var ju så snäll och rar i alla år. Nu den där och ser sorgsen ut i bokhyllan.
www.macaquarium.com
NO! Fy tusan vad coolt, en sådan skall jag beställa right away.. jag har alltid velat ha ett akvarium.. och nu äntligen ger du mig en anledning att få tummen ur!
mvh
/P
Hm... Nog finns det orginellare saker man kan göra med en hädangången Mac?
Själv har jag både min gamla SE från -87, fullt fungerande och uppgraderad till 16 MHz, 4M minne och 160M hårddisk, OCH en jättefräsch SE/30. Festligt nog använde jag SE´n i produktion långt in på 90-talet (-97 tror jag), som simulator för några maskiner som kommunicerar seriellt, och SE/30´n har gjort seriös nytta så sent som i höstas, för att öppna gamla filer som ingen nyare Mac klarade.
Jag har också skalet till en död SE/30 som jag har som bongotrumma i studion.
citera:Skapades ursprungligen av: Peter Esse:
www.macaquarium.com
NO! Fy tusan vad coolt, en sådan skall jag beställa right away.. jag har alltid velat ha ett akvarium.. och nu äntligen ger du mig en anledning att få tummen ur!
mvh
/P
Martins Maquarium finns kanske kvar fortfarande, tråd:
http://99mac.com/forum/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=30;t=000011
citera:Skapades ursprungligen av: MacPrat.nu:
Hur mycket ska du ha för den månne?
citera:Skapades ursprungligen av: KRAFTWERK:
Ska du ha samlarpris eller containerpris? Kom med något förslag bara...
Ska du ha samlarpris eller containerpris? Kom med något förslag bara...
Gav 100:- för min plus förra veckan, så det får nog bli containerpris, max 100:- inkl frakt...
citera:Skapades ursprungligen av: himpas:
Det handlar alltså om en originalkartong till en Mac Plus från 1984. Köpt i Sverige.
Nu är det ju så att Mac Plus inte introducerades förrän i januari 1986...
/Göran, Messerschmidt
Hittade förresten följande hos Apple. Är det verkligen så länge sedan:
MACINTOSH PLUS FEATURES
- One Full Megabyte of Memory
With one full megabyte of RAM available (expandable to four megabytes), the Macintosh Plus can accommodate memory-intensive application programs. Large models, documents, and databases are easily handled.
- 800K of Storage Capacity
The 800K drive stores more system programs and applications on a dualsided 3.5 disk and still leaves space for data files. The 800K drive operates at twice the speed of the 400K drive.
und so weiter...
Gav 100:- för min plus förra veckan, så det får nog bli containerpris, max 100:- inkl frakt...
Mjna, att frakta den klumpen med post till Helsingborg lär kosta mer än en hundring i porto...
Mjna, att frakta den klumpen med post till Helsingborg lär kosta mer än en hundring i porto...
Jo, men jag vet ju inte var staden Macprat.nu ligger
>Jo, men jag vet ju inte var staden Macprat.nu ligger
Sorry. Har du något ombud i Stockholmsområdet?
[ 03. mars 2003, 18:23: Meddelandet ändrat av: MacPrat.nu ]
>Jo, men jag vet ju inte var staden Macprat.nu ligger
Sorry. Har du något ombud i Stockholmsområdet?
Det finns nog en möjlighet till det, jag återkommer med ett privat meddelande snart...
Ok, jag börjar förstå hur situationen är nu. Inte mycket värd alltså, bara kartongen. Tänkte mest att en kartong är ju en sak man oftast slänger så så många såna kan ju inte finnas kvar. Däremot datorn i sig måste det ju trots allt finnas i massor av exemplar världen (och Sverige) över. Kom på det mest som samlargrej, och värdet av en sån.
Jaså, Göran ("messeschmidt")
, Mac Plus kom inte förrän 1986? Jaha, då mindes jag fel. Ja jag var ju bara tio år gammal, minns bara ungefär när vi fick vår första mac, trodde det var 1984. MacPaint var iaf ett himla kul program!
För övrigt finns ju såklart datorn kvar också, med extra diskdrive och skrivare med. Vi har när jag tänker efter faktiskt kvar varenda Mac vi ägt. Det blir en del nu. Mac Plus, SE, SE 30, Macintsh II osv osv... ett helt museum.
/Hampus