Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synca elektronik?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-03-13 17:51

Finns det något smidigt sätt att synca BPM på sin elektronik med band(gitarr, trummor, bas) för att använda samplingar, arpeggion mm.

Eller är det tappa in BPM som gäller?

Någon som har något hett tips?

  • Medlem
  • 2008-03-13 18:31

Om bandet spelar till klick från din "elektronik" så är det rätt lätt. Om man däremot varierar tempo mer under låtarna och inte har färdiga bakgrunder och kör mot så blir det till att ändra tempot på dina prylar hela tiden under låten.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-03-13 18:40

finns det inget annat sätt än att spela efter klick?
Funderar på om det går att synca elektroniken efter en triggmic på trummorna. De skickar ju ut midi.

till atari c-lab creator/notator fanns det på den gamla goda tiden en burk som tog in pulser från "human musicians" och styrde sen seq. så den följde det tempot , månne finns det nåt liknande till nån pc seq ? (detta kan jag tyvärr inte svara på personligen då jag medvetet valt att skapa musik utan datorer )

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-03-13 18:50

Oj.... låter ju som en trevlig manick!

Någon som vet om det finns något liknande nu för tiden.
Använder ingen dator när vi spelar. Har en synth och en kaoss pad 3.

Det som verkar funka bäst är Circular Logics InTime, men det kräver en dator.

Annars finns det ju en hel del DJ-lådor som tar in ljud och spottar ur sig midipuls. Det borde funka med ett par triggmickar om man spelar något så när rak musik. Men jag tror det är enklare att spela efter klick, iallafall om trummisen inte är otroligt tajt.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-03-13 21:13

Vadå för DJ-lådor?
Vad kostar dom ungefär?

Tänkte göra ett försök med triggmic. Får se hur det funkar.

Jo klick är nog enklast men trummisen vill helst slippa det.
Och jag vet med mig att jag sett band som använt kaoss pad, arpeggion å dyl utan att trummisen spelar efter klick. Tänkte att det måste ju gå på nåt sätt:P

En sån här tex

Kaoss pad och massa andra effektlådor har tap tempo. Är trummisen tajt nog så är det ett alternativ om man kan leva med lite extrajobb.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-03-13 21:39

Jo.... har ju en kaoss pad men att tappa in tempot är rätt så svårt.
Sjunger i bandet också så något som kunde sköta sig av sig självt vore det ultimata.

Jag förstår inte riktigt hur SoundBITE grejjen fungerar. Måste man inte koppla in ljud till den?
Den har väll ingen mic? Någon som kan förklara den för mig?

Den är mest tänkt för DJ:s. Den har en ljudingång, men jag gissar att den funkar bäst med techno eller annan programmerad musik, men gissningsvis kan en triggpuls funka det med. Så du får rigga upp mickar vid baskagge + virvel, mixa ihop och skicka till Soundbite och sedan får du ut midi och får hoppas på att den inte blir helt förvirrad av fills och liknande.

Som sagt, klicktrack är enklare.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-03-13 21:56

OKej..... men den funktionen finns redan i kaoss paden. Har provat att micka den(dock ingen triggmic) och autosynca BPM. Den föjde med någorlunda men inte tillräckligt bra för att det skulle kunna vara användbart.

Jag tror man måste få in en tillräckligt jämn och stadig signal för att det ska funka bra, oavsett om det är en Kaoss pad eller någon annan låda. Så mycket hänger på mickar/triggar och på trummisen.

Ytterligare ett alternativ är att använda miditrummor, men då behöver man ju förstärkning.

1
Bevaka tråden