Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tuff pryl: Exstreamer

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lyssnade på en radiosändning från Electronic House Expo i USA igår. Där visade tuffa prylar upp, en efter en. Men en av grejerna som Dave Graveline visade upp var Schweitziska Exstreamer

Nätverk in - ljud ut, är den exakta definitionen av vad Exstreamer egentligen är. Boxen ansluts till hemmets/arbetslatsens ethernet-nätverk, via ett inbyggt 10/100Mbit gränssnitt. Tack vare den inbyggda webb-servern kan den styras från vilken dator som helst som är ansluten till nätverket.

Vad ska man med den till då? Jo, tanken är att man från vilken näteverksanslten dator som helst kan streama musik till boxen. Dvs. nu kan man spela musik, i köket, vardagsrummet, badrummet osv... dvs på platser där man inte har datorn. Via en RCA eller 3,5 mm -phonoutgång kan man enkelt låte musiken spelas upp på en stereo eller via ett par hörlurar.

Gillar man inte sladdar finns det även en trådlös variant Exstreamer Wireless, som arbetar med 802.11b standarden. Den med sladd kostar $149, medan den trådlösa kostar $279.

Någon som är sugen på att bli svensk distributör? Så vitt jag kan se finns det ingen dealer i Sverige ännu.

/M

[ 03. mars 2003, 17:51: Meddelandet ändrat av: Martin Belak ]

• Medlem
  • 2003-03-03 17:49

var det med flit du hade olika valutor på produkterna med resp utan sladd?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Baron:
var det med flit du hade olika valutor på produkterna med resp utan sladd?

Givetvis inte, nu har jag rättat till felet.

/M

• Oregistrerad
  • 2003-03-03 18:31

Helt klart en intressant pryl. Den trådlösa varianten är nog inte tokig alls. Skulle vara intressant att veta om den funkar utan krångel mot AirPort. Det står ju nämligen:

Supported WLAN-Cards:
- Cisco Aironet 340, 350 Series
- Lucent Wavelan Turbo Silver and Gold
- Orinoco Silver and Gold
- D-Link DWL-660 (Orinoco OEM)
   NOT DWL-650 !
- IBM Hi-Rate Wireless card (Orinoco OEM).

Det bore väl inte vara några problem. I varje fall så bygger ju grafit ABSen på ett Orinoco Silver PCMCIA-kort, vilket enligt tabellen är kompatibel.

Förstår egentligen inte varför bara vissa kort är kompatibla. Antingen följer man en standard IEEE 802.11b (vilket gör att samtliga 802.11b-produkter bör vara kompatibla) eller så går man en egen väg. Exstreamer följer enligt hemsidan IEEE 802.11b-standarden.

/M

Kan det vara så att lådan inte kommer med kort utan detta måste köpas separat.
Uppräknade kort är testade. Basstationen är en annan sak...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-04 16:59

Jag förstår ändå inte vad man ska ha den till. Vill man ha ljud genom högralare runt i huset kan man ju lika gärna koppla hörlursutgången på datorn till stereon. Så gör jag.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-03-04 17:33

Fast om man har 10meter mellan datorn och stereon, och ca 1meter betongvägg, känns denna helt rätt!

Martin Björnström, fräls oss

• Oregistrerad
  • 2003-03-04 18:58
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rajje.:
Jag förstår ändå inte vad man ska ha den till. Vill man ha ljud genom högralare runt i huset kan man ju lika gärna koppla hörlursutgången på datorn till stereon. Så gör jag.

Eller tvärtom; styra datorn musikarkiv direkt vid stereon. Det är ju oftast där man befinner sig vid lyssning

slimp3

• Oregistrerad
  • 2003-11-27 10:10

någon som testat den trådlösa varianten av SLIMP3, Squeezebox?

1
Bevaka tråden