Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkort ger Kernel Panic.. :(

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett CME Matrix K Firewire (externt ljudkort) och en MacBook (4gb ram) från Nov. 2007. Som rubriken lyder får datorn Kernel Panics när jag ansluter ljudkortet.
Om jag stänger av datorn först, ansluter sen och startar datorn sist fungerar det dock, men det är ju också en störig procedur.

Det finns inga drivers för mac, enligt manualen fungerar det utan drivers.

Vad kan man göra? Svälja och känna sig dum eller finns det eventuellt någon åtgärd?

Tack!

/Henke

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-14 14:57

Koppla ur skräpet å använda macens eminenta inbyggda ljudkort?

Tack så mycket för tipsen!

Har mailat CME och väntar på svar.

Ursprungligen av PF:

Koppla ur skräpet å använda macens eminenta inbyggda ljudkort?

Hehe, ja, MacBookens ljudkort lär ju vara sååå bra för musikproduktion i Logic Studio

Vet inte om du skämtade eller inte har insikt i vilken prestanda musikproduktion kräver, men mitt CME-kort är i sig i klenaste laget för mindre produktion och MacBookens inbyggda pallar vad jag vet inte mycket mer än iTunes

Men tack för tipset

Lite krångligt att plugga in en XLR-kontakt i Macbooken dock, om man inte är väldigt hårdhänt.

Jag tycker det låter som något problem med drivrutinerna, gissningsvis något Intelrelaterat eftersom ljudkortet har några år på nacken. Enklast är väl att lämna tillbaks det och få det utbytt mot något som funkar, annars får du höra med CME och Apples support om de har några tips.

Har du en panic-sträng och en stacktrace kan man ju kanske ungefär se vad det är som går fel. Men det låter ju som om drivaren spårar ut om kortet upptäcks i drift.

Oavsett är en panic i det här fallet antingen en bug i MacOSX eller något som har med ljudkortet att göra, det senare är nog troligare. I vilket fall är det bara att kontakta supporten för CME eller Appel, och se vem som ger bäst svar.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-16 04:13

hahah
→ rapportera :
- NI HAR JU ALLT ANNAT SOM SMÖR OCH BRÖD PÅ BORDET?

Ursäkta?

  • Medlem
  • 2008-03-17 19:03

Smör har jag hört talas om i musiksammanhang, men bröd vet jag inget om.

henke: Nej, inte mycket mer, men några kanaler i GarageBand kan man klämma in! Det är mer processorn som blir trött, först. A/D-omvandlingen är väl inte så himla pepp, men man kan köra 24-bitarsljud i alla fall.

Låter som om du har Agere firewirekretsar i burken. Googla på; Agere macbook, om du inte hört talas om problematiken.

1
Bevaka tråden