Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac SMB share på Windows server kraschar maskinen

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-03-14 18:47

Jag har en windows 2003 server som har en del SMB shares som finns på en Leopard uppmappade. Från servern sparas en del filer ner på dessa shares. Men alltid när dataflödet ökar, tex vid en kopiering från windows till mac sharet så kraschar windows servern (bootar om sig).

Jag har provat att kopiera från windows share till windows share och detta är inget problem.

Nu är ju detta ett windowsproblem och detta är ett macforum. Men kanske har någon erfarenheter av liknande händelser.

Jag hade problem med att kopiera filer från min mac (med Leopard) till Windows 2003-servern på jobbet. Finder hängde sig i en minut eller något, sedan fick jag ett felmeddelande om att jag inte hade rättigheter att kopiera filer. Provade dock aldrig att göra tvärtom, dvs kopiera något från windows.

Mitt problem löste sig genom att man i windowsservern bockade bort någon inställning för kryptering av utdelade mappar. Jag vet tyvärr inte vad det hette mer exakt (var inte jag som fixade det) men jag vet att det var något med kryptering/autentisering av de utdelade mapparna som skulle bort.
Den inställningen kanske spökar för dig med?

Signed SMB packages skulle jag tro det var de tog bort.
Ska fungera under 10.5. Jag har testat mot en 2008 server och där fungerar det. Visserligen inte under någon större belastning mot den men ändå.

Exakt var du får för problem med att kopiera från Win till Mac har jag tyvärr ingen aning om. Men kanske signerade paket?

1
Bevaka tråden