Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rätta journalisterna

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Här skulle jag egentligen svarat på ett inlägg som förefaller bortplockat. detta efter att ha läst en artikel på Aftonbladets websidor där man skrev "Macintosh med sin Apple finns förstås, men har allt mer marginaliserats."

Så jag chansade på att Anders Lignell på TT hade följande adress... mailet har inte studsat tillbaka. Kanske borde man hjälpa dom till bättre kunskaper... så här såg det mailet ut:

Från: Olle Jonsson <[email protected]>
Datum: Mån 3 Mar 2003 20.03.13
Till: [email protected]
Ämne: Konkretisera - tack

Hallå Anders,

Läste följande du skrivit för Aftonbladets webb: "Macintosh med sin Apple finns förstås, men har allt mer marginaliserats".

Skulle uppskatta att du konkretiserade detta antingen till mig eller i någon annan artikel, avser alltså påståendet att dom marginaliserats. Förmodar att du själv upptäckt din felskrivning, företaget heter Apple och produkten heter Macintosh... du råkade liksom kasta om detta vilket bidrog till att allt blev ännu mindre trovärdigt. En myt blir inte mer sann för att den upprepas. En anledning för företag att byta platform är licensavgifterna för servrar - Apples XServer inkluderar licens för obegränsat antal användare... det blir många kronor den dagen man blir medveten om detta, där kan företagen spara miljoner i långa loppet.

Här får du en osedvanligt bra länk som du säkert kan ha användning av eller så...

http://www.e-learningfoundry.com/articles/

Plockade ett par rader från den länken... upp till dig vad du gör med detta:
+++++++++++
Why aren?t more people being fired for choosing Microsoft? What, exactly, is the criteria for firing someone?

In my personal opinion, some of the reasons people are fired are:

They lost the company extraordinary amounts of money.
They hindered the company?s progress.
They signed deals that were clearly a disadvantage to the company.
They caused problems within the company.
+++++++++++

Ps.
Det som de olika Linux utvecklarna sedan starten 1991 ännu inte lyckats sammanfläta gjorde Apple på 2 år, även detta är UNIX-baserat. Ett gott råd till dig är att titta på hur snabbt MacOSX vuxit de två år som det funnits på marknaden. På serversidan så är Linux klart starka, möjligen större än Microsoft - Apples serverlösning har börjat ta igen en del av detta men har en lång väg att vandra.

Mvh,
Olle Jonsson
[email protected]

+++

• Medlem
  • Hammarö
  • 2003-03-03 20:38

Om det var i rubriken denna omkastning av Mac och Apple var så är sannolikheten stor att det inte är skribenten själv som slarvat, utan redigeraren som satt rubriken. Det är allt för vanligt att redigerare nu för tiden inte mer noggrant tänker igenom vad det verkligen står i texten som de sätter rubrik till. Och allt för ofta så blir rubriken inte bara missvisande, utan den blir det på ett negativt sätt dessutom. Och, grr, alltid när det gäller Mac.

Den dagen jag blir redigerare på en Windowstidning ska jag göra allt för att skriva felaktiga, negativa rubriker. Hela tiden.

Det var inte i rubriksättningen utan mitt inne i artikeln. Jo men jag tycker inte det är läge till att aceptera "sannolikheten", hur som så är det ett officiellt utalande som inte ens ges utrymme till rättelse... så fler av oss borde lotsa dom ur deras bristande kunskaper - visst det är i egenintresse men vad är det för fel på det ? Att däremot skälla eller bara vara allmänt sur kommer garanterat att få dom att slå dövörat till.

Olle

http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,269736,00.html

[ 03. mars 2003, 21:00: Meddelandet ändrat av: [email protected] ]

• Oregistrerad
  • 2003-03-03 21:05

Heja Olle, som säger ifrån!

Jo förvisso och tack men vi borde sätta detta i system - allt för många gånger så skrivs det saker som bara är halvkollade och som rinner igenom. Jag är trött på att se att dom inte kollar sin story, risken är ju att tesen faller om dom kollar. I just detta fallet så kan det ha varit ett rent slarvfel men ibland är det riktigt illa. Jag tror inte man medvetet skriver skit om Apple, det handlar snarare om dåliga kunskaper och områden som dom ger sig in på som dom vet NOLL om och då går det som det går.

I den värld som jag arbetar (SVT) i så kommer först morgonmötet där man kollar vem som håller på med något speciellt kommande jobb eller sitter med reseach, sedan återstår några journalister att lägga ut jobb på och tro mig, många gånger är det helt obevandrade områden som dom ger sig ut på, så är säkert även fallet inom övriga delar av pressen. Ingen kan vara expert på allt.

Olle

[ 03. mars 2003, 21:22: Meddelandet ändrat av: [email protected] ]

• Oregistrerad
  • 2003-03-03 21:25

Aftonbladet sätter väl snarast i system att skriva dumma artiklar med dålig trovärdighet och faktafel, eller har jag missat kvällstidningarnas affärsidé helt då?

• Oregistrerad
  • 2003-03-03 23:24

Huvudet på spiken Axel V.!!!!!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:
Här skulle jag egentligen svarat på ett inlägg som förefaller bortplockat.

Den som söker - han finner.

Tråden du söker finns i Livsstil. Jag låser här och hänvisar dit istället.

/c, moderator

1
Bevaka tråden