- macce
- Medlem ●
- Stockholm
- 2008-03-15 15:02
Jag har just fått upp min gamla Powermac med 10.4.11 efter att den vägrat starta. Den exakta orsaken till haveriet är okänt, men Macen hamnade i Single User Mode (SUM) på grund av att filen /etc/hostconfig saknades efter installation av den senaste batchen uppgraderingar. Det var Security Patch 2008-001, Quicktime 7.4.1, iTunes 7.6.1 och Quicktime Broadcast Server (version tyvärr okänd). Jag är osäker på om installationen verkligen orsakade detta, men problemet yttrade sig i alla fall vid omstarten direkt efteråt.
Hur som helst, om detta skulle hända någon annan, här är vad som hände och lösningen:
Jag gjorde inte som jag brukar innan jag installerade patcharna. Jag startade inte om, hade en upptid på 54 dagar innan installation. Jag körde heller ingen kontroll av skivbehörigheter. Jag vill inte påstå att det hade med saken att göra, men nog lutar det åt att Murphy kollade mig över axeln och hånlog en smula...
Symptomen
Efter installationen startade datorn om, med uppstartsljud och grått äpple. Dock visades ingen "snurra", utan den hamnade direkt i SUM med rootprompt.
localhost:/~root
Felsökningen
- Körde fsck -f för att kontrollera disken. Inga problem.
- Försökte starta i Safe Mode (håll ned Shift vid uppstart), men det gav inga nya resultat.
- Startade i Verbose Mode (håll ned Cmd-V vid uppstart), det vill säga med lite mer utförlig loggning av vad som händer. Uppstarten stannade efter raden "kernel[0]: IOBluetoothHCIController::start Idle Timer Stopped". Detta hade dock inte med felet att göra.
- Bootade från installations-DVD (sätt i skivan och håll ned C vid uppstart) och reparerade skivbehörigheterna. Inga vitala filer påverkades.
- Valde disken som bootmedia och startade om. Ingen skillnad, SUM igen.
- Gjorde ytterligare en omstart i Verbose Mode och hittade denna gång en rad som tyvärr inte hamnade i någon logg, men den sa något i stil med "/etc/hostconfig: File not found". Den filen måste finnas och innehåller Systeminställningar. På min dator fanns den inte, av okänd anledning.
Lösningen
Jag blev alltså tvungen att skapa om /etc/hostconfig manuellt. Det gick inte att skriva direkt till /etc eftersom /-filsystemet var monterat i read-only mode. Däremot gick det att skriva till /private/etc som är länkad från /etc. Jag skrev av filens innehåll från min andra Mac (tack för det) till /private/etc/hostconfig . Det hela krävde kunskaper i engelsk tangentbordslayout och editorn vi.
Jag bootade om och maskinen startade som den skulle.
Här är innehållet i en nödfungerande /etc/hostconfig. Tänk på att den här filen styr vad som finns i Systeminställningar, så när datorn har startat upp OK, måste man verifiera inställningarna och kanske rätta dem.
## # /etc/hostconfig ## # This file is maintained by the system control panels ## # Networking configuration HOSTNAME=-AUTOMATIC- ROUTER=-AUTOMATIC- # Services AFPSERVER=-NO- AUTHSERVER=-NO- AUTOMOUNT=-YES- CUPS=-YES- IPFORWARDING=-NO- IPV6=-YES- MAILSERVER=-AUTOMATIC- NETINFOSERVER=-AUTOMATIC- NFSLOCKS=-AUTOMATIC- NISDOMAIN=-NO- RPCSERVER=-AUTOMATIC- TIMESYNC=-NO- QTSSERVER=-NO- WEBSERVER=-NO- SMBSERVER=-NO- DNSSERVER=-NO- COREDUMPS=-NO- VPNSERVER=-NO- ARDAGENT=-NO-
Nyckelord: Single User Mode, SUM, 2008-001, Quicktime, uppstartsproblem, startar ej, startar inte, boot, hostconfig, svart ruta, svart skärm