Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

NFS och Leopard

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har en liten undran. Ska påpekas att jag är helt ny på MAC oxå

Jo, jag har en synology DS107 NAS som jag tycker fungerar bra. Har dock 2 frågor om den.

På den har jag delat ut 1 mapp via NFS och nu undrar jag hur jag ska se den på min Mac Mini som ligger på lanet. Jag lyckades gör en mount i verktyget DIrectory "någonting" men sedan kommer jag lixom inte vidare. Vad är nästa steg. Behöver jag några parametrar eller inställningar för att det ska fungera och dyka upp under "Shares".

Har även tankat hem ett program som heter NFS manager men där i lyckas jag inte få den att mounta när jag startar upp datorn. Jag har nog missat nått fundamentalt här men jag ville kolla med er om det är någon som vet hur man ska/borde göra.

Mvh
/T

Jag kan inte säga att jag pysslat speciellt mycket med NFS men på det sätt jag har gjort när jag har behövt ansluta till en NFS share är så här:

mkdir /Volumes/Volymnamn
mount_nfs servernamn:/sök/väg volymnamn

Det har då funkat för mig men jag har aldrig behövt göra det över omstart men då ska väl den senare raden bara läggas in i en loginhook t.ex.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-03-16 09:49

Jag brukar köra mkdir /import/ och sen mounta där i Katalogverktyg.

Vill man bara göra det tillfälligt så kan man göra det via Findermenyn Gå och Anslut till server nfs://10.0.0.1/home/pelle

Vet inte hur din nas är men man ska ha argumentet insecure på servern om man kör linux, detta för att kunna ansluta som en vanlig användare i OS X

1
Bevaka tråden