Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"You need to restart your computer"

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2008-03-16 13:38

Har varit en switcher i några månader nu, och det mesta fungerar alldeles utmärkt. Men - väldigt ofta poppar en ruta upp med meddelandet "You need to restart your computer. Hold down the Power button for several seconds or press the Restart button." och så upprepas det på franska, tyska och något asiatiskt språk. Och så måste jag starta om.

Vad är det för fel? Det kan hända vid alla möjliga olika tillfällen: när jag surfar på internet, när jag håller på och tankar foton från kameran, när jag sitter och jobbar i Photoshop. Jag kan inte se någon gemensam nämnare för när det inträffar. Bara att det händer ganska ofta, faktiskt. Speciellt irriterande är det när jag sitter och jobbar i ps, jag försöker att spara ofta, men alltid är det något arbete som går förlorat när datorn hänger sig. Inte kul alls.

Jag har en MacBook och enligt beställningsbekräftelsen är den utrustad så här:
Z0FB MB 13.3/2.2 CTO: BLACK 1 065-7559
2.2GHz Intel Core 2 Duo
1GB 667 DDR2 SDRAM - 2x512MB
250GB Serial ATA @ 5400rpm
SD 8x (DVD+R DL/DVD+RW/CD-RW)
iWork '08 Preinstalled
No Final Cut Exp Preinstalled
No Aperture Preinstalled
No Logic Exp Preinstalled
KYBD/MACOS-SWE
Country Kit-SWE

Sen har jag lämnat in den till MacSupport och utökat minnet till 4GB.
Men den hängde sig redan innan minnesbytet.

Vad kan det vara för fel? Har jag fått ett "måndagsexemplar"?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-16 13:41

Ett hårdvarufel eller mindre sannoligt ett drivrutinsfel.
Det är något fel på den och den ska inte göra en enda kernel panic under hela datorns livstid om den mår bra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-16 13:50

Ja, det kallas alltså för Kernel Panic och uppstår när något gått så fel i datorn att den helt enkelt inte kan fortsätta utan en omstart. Precis som Sidde säger ska detta inte hända om datorn fungerar som den ska.

Den klassiska orsaken är dåliga minnesstickor. Förmodligen har du två 2 GB-stickor i datorn. Du kan testa att ta ut en i taget och se om problemet försvinner.

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2008-03-16 13:59

Tack för snabba svar! Jag ser nu att om jag söker på Kernel Panic, så finns det många trådar att plöja igenom.

Jag är inte särskilt tekniskt kunnig, så plocka ut några minnen vågar jag inte. (Och, ja det är två 2 GB-stickor i den. Kingston KTA-MB667/2G står det på förpackningarna)

Vad borde bli mitt första steg? Gå tillbaka till MacSupport som satte in de nya minnena? Eller kontakta Apple för åtgärd? När jag tänker efter är jag inte helt säker på att datorn hängde sig även innan minnesbytet. Den kan ha gjort det, men jag kommer faktiskt inte riktigt ihåg. Jag bytte minnen tämligen omgående efter leverans.

Ursprungligen av Tine:

Tack för snabba svar! Jag ser nu att om jag söker på Kernel Panic, så finns det många trådar att plöja igenom.

Jag är inte särskilt tekniskt kunnig, så plocka ut några minnen vågar jag inte. (Och, ja det är två 2 GB-stickor i den. Kingston KTA-MB667/2G står det på förpackningarna)

Vad borde bli mitt första steg? Gå tillbaka till MacSupport som satte in de nya minnena? Eller kontakta Apple för åtgärd? När jag tänker efter är jag inte helt säker på att datorn hängde sig även innan minnesbytet. Den kan ha gjort det, men jag kommer faktiskt inte riktigt ihåg. Jag bytte minnen tämligen omgående efter leverans.

Gå till MacSupport, jag tror inte att Apple bryr sig om minnen som de inte satt i själva.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-16 21:33
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Gå till MacSupport, jag tror inte att Apple bryr sig om minnen som de inte satt i själva.

MEN, innan du gör det skall du köra hårdvarutestprogrammet som enligt uppgift finns på installations DVD:n. Det kan säkert tala om för dig om det är minnet som är trasigt eller inte.

Lycka till!

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2008-03-17 09:59

Nu har jag kört hårdvarutestet! Och fick följande felmeddelande:

Varning! Apple Hardware Test har upptäckt ett fel
4MEM/4/40000000:bcb3118

Man kunde även välja att köra ett utökat test som skulle ta längre tid, så det provade jag också. Fick samma text igen, men den här gången med lite andra siffror
4MEM/4/40000000:65614c8

Vad tyder det här på? Är det minnena som spökar?

Och det låter ju inte kul om Photoshop skulle trassla med Mac. Det är ju till stor del det som jag skulle använda datorn till. Kan det verkligen vara så?

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2008-03-17 10:16

Tycker att det låter som ett minnesfel...ja.
Gå tillbaka till macsupport och visa eller berätta om detta resultat, så hjälper de dig.

Ursprungligen av Tine:

Nu har jag kört hårdvarutestet! Och fick följande felmeddelande:

Varning! Apple Hardware Test har upptäckt ett fel
4MEM/4/40000000:bcb3118

Man kunde även välja att köra ett utökat test som skulle ta längre tid, så det provade jag också. Fick samma text igen, men den här gången med lite andra siffror
4MEM/4/40000000:65614c8

Vad tyder det här på? Är det minnena som spökar?

Och det låter ju inte kul om Photoshop skulle trassla med Mac. Det är ju till stor del det som jag skulle använda datorn till. Kan det verkligen vara så?

Ursprungligen av Tine:

när jag sitter och jobbar i Photoshop. Jag kan inte se någon gemensam nämnare för när det inträffar.

Jag fick detta fel på min MacPro och vad jag kunde se hörde det ihop med att Photoshop var igång. Det verkade fungera som en "tidsinställd bomb". Det räckte med att jag inte stängde ner Photoshop för att trigga problemet. En annan "doldis" som jag kunde koppla till detta problem var Firefox uppdateringsfunktion. Vid två tillfällen var det kopplat till att Firefox hade uppdaterats.

Det där hände mig när jag använde Azureus, när jag slutade använda det så har det aldrig hänt igen. Har du använt det också? Har också en MB, dock en äldre än Tine.

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2008-03-17 10:42

Nej, jag har aldrig använt Azureus.
De program jag installerat på datorn efter köp är Skype, Photoshop CS3 och Lightroom. Och Canons programvara för digitalkameror. CS3 och LR har jag köpt från Adobe. iWork köpte jag till, så det var installerat redan vid leverans.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-17 11:00

Det är ett hårdvarufel och inget mjukvarufel. Så alla ni som ger tips om program, det är redan överbevisat

Du gör bäst i att gå tillbaka där du köpta minnena och be dem kolla upp det där, de ska inte ta betalt för det heller.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-17 12:12
Ursprungligen av Sidde:

Det är ett hårdvarufel och inget mjukvarufel. Så alla ni som ger tips om program, det är redan överbevisat

Absolut, så är det. Dock kan det ju vara bra att kunna trigga det för att visa de på MacSupport, istället för att bara sitta och vänta tills det inträffar av sig själv.

Ursprungligen av Jogin:

Absolut, så är det. Dock kan det ju vara bra att kunna trigga det för att visa de på MacSupport, istället för att bara sitta och vänta tills det inträffar av sig själv.

Att det smäller mest vid Photoshop beror välan på att det programmet gillar att använda mkt minne

Det räcker väl med att fylla minnet i så fall, om man vill tvinga fram problemet.
Starta ett dussin program och vispa omkring med lite feta dokument...

Men att komma med en lapp där det står vad HW-test slängde ur sig räcker.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-17 22:12
Ursprungligen av Tine:

Men - väldigt ofta poppar en ruta upp med meddelandet "You need to restart your computer. Hold down the Power button for several seconds or press the Restart button." och så upprepas det på franska, tyska och något asiatiskt språk. Och så måste jag starta om.

Jag fick upp precis samma ruta när jag hade uppgraderat från Tiger till Leopard. Men det försvann när första uppgraderingen av Leopard kom, 10.5.1 kom. Så om du inte redan har gjort det så kan du ju testa att uppgradera.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-17 23:09
Ursprungligen av tram:

Jag fick upp precis samma ruta när jag hade uppgraderat från Tiger till Leopard. Men det försvann när första uppgraderingen av Leopard kom, 10.5.1 kom. Så om du inte redan har gjort det så kan du ju testa att uppgradera.

Om du läser längre ned i tråden visar apples diagnostikprogram att det är ett hårdvarufel.

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2008-04-04 12:53

Har också samma problem. Men när jag kör hårdvarutesterna hittas inga fel. Har båda kört vanligt och utökat.

När jag tänker efter så skulle jag stänga av min mb igår kväll, sen när jag vaknade mitt i natten lät det som den var på och det var den, utan att kolla vad den egentligen gjorde höll jag in 'On'-knappen tills den stängdes av...

Ursprungligen av chippy:

Har också samma problem. Men när jag kör hårdvarutesterna hittas inga fel. Har båda kört vanligt och utökat.

När jag tänker efter så skulle jag stänga av min mb igår kväll, sen när jag vaknade mitt i natten lät det som den var på och det var den, utan att kolla vad den egentligen gjorde höll jag in 'On'-knappen tills den stängdes av...

Jag förstår inte sambandet mellan det första och det andra stycket i ditt inlägg. Menar du att problemet började efter den där "hårda avstängningen" av datorn i natt?

Och berätta gärna lite mer om problemet. T.ex när du får upp Kernel Panic-meddelandet? Är det direkt vid starten av datorn... eller senare när du jobbar i något visst program... eller något annat...?

Ju mer info man lämnar i samband med en fråga, desto lättare är det att ge relevanta svar och tips. Datormodell, OS-version, om man nyligen gjort några uppgraderingar (t.ex minne), osv

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2008-04-04 14:02

Jag gör ett nytt och förhoppningsvis bättre försök nudå. Jo jag får sama meddelande som skaparen av tråden, det dyker upp precis när den där lilla laddningsanimationen under Apple loggan dyker upp. Det enda jag egentligen hade gjort dagen innan var att installera en "lånad" kopia av Office For Mac 2008.

Men kvällen innan, då jag skulle stänga av den, vaknade jag som sagt mitt i nassen och hörde att den var igång och utan att riktigt kolla vad den gjorde stängde jag av den genom att hålla ner 'On'-knappen.

Har inte gjort någon form av hårdvaru-uppdatering.

Har som sagt kört både vanligt och utökat hårdvarutest och den hittar inga fel.

Citat:

Macbook 2.1
Intel Core 2 Duo 2Ghz
L2 Processorcache: 4MB
Boot ROM-version: MB21 .88Z.00A5.B96.0704201208
SMC-version: 1.17F0
Minnesdetaljer:
Översikt 1024MB
DIMM0/BANK 0 512MB 667Mhz
DIMM1/BANK 1 512MB 667Mhz

Då jag är rätt ny i Apple världen vet jag inte hur jag exakt ska säga vilken version av OSX jag har, förutom att jag använder Leopard som följde med min MacBook.

Ursprungligen av chippy:

Det enda jag egentligen hade gjort dagen innan var att installera en "lånad" kopia av Office For Mac 2008

Vad menar du med "lånad"? Om du menar en piratkopia, så kan du ju börja med att avinstallera den.

Men det kan du ju inte, för du kommer ju inte in i din dator...

Ursprungligen av chippy:

Då jag är rätt ny i Apple världen vet jag inte hur jag exakt ska säga vilken version av OSX jag har, förutom att jag använder Leopard som följde med min MacBook.

I Apple-menyn, välj "Om den här datorn", så ser du vilken version du har.

Ursprungligen av chippy:

Men kvällen innan, då jag skulle stänga av den, vaknade jag som sagt mitt i nassen och hörde att den var igång och utan att riktigt kolla vad den gjorde stängde jag av den genom att hålla ner 'On'-knappen.

Datorn har alltså fungerat efter att du gjorde den avstängningen? I så fall kan vi nog utesluta den manövern som orsak till problemet.

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2008-04-04 14:29
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Datorn har alltså fungerat efter att du gjorde den avstängningen? I så fall kan vi nog utesluta den manövern som orsak till problemet.

Precis tvärtom. Detta var alltså igår kväll, som jag gjorde detta. Och nu på morgonen när jag skulle starta min vita lilla skapelse kommer alltså meddelandet upp under starten och jag kan inte gör någonting, förutom att starta om datorn.

Just nu sitter jag på min PC och skriver i forumet, om det har varit oklart hur datorn inte kunnat fungera och jag ändå skriver på forumet.

Ursprungligen av chippy:

Precis tvärtom. Detta var alltså igår kväll, som jag gjorde detta.

Varför skrev du då att dagen innan hade du installerat Office, och kvällen innan hade du gjort den där hårda avstängningen. Det tolkar jag som att avstängningen gjordes kvällen innan Office-installationen.

Men ok, då vet vi ordningen på händelserna nu...

Datorn var kanske mitt uppe i någon form av uppdatering eller rensning när du gjorde avstängningen, vilket säkert kan orsaka den här typen av problem.

Prova Tangens tips.

Jag lägger ner min medverkan i den här tråden.

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2008-04-04 14:21

Jo, det är en sån "lånad" kopia jag har.

Då jag inte ens kan starta Leopard är det svårt att både avinstallera det programmet samt titta vilken version jag har exakt.

Kanske var lite oklar, men precis efter det att startljudet kommer upp, det välkända "plånget" dyker först Apple gulliga logotyp upp, och precis under den en liten laddningsanimation. Det får jag titta på några sekunder och efter det kommer själva problemmeddelandet upp. Jag kommer alltså inte åt någonting egentligen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-04 14:21

En tanke:

Kan det vara så att datorn har gått er i vila, för i så fall startar den på natten för att köra underhållningsscript, dvs den dansar inte inte spelar den heller, så inte sån underhållning, utan den rensar dator från saker den tycker att du ska rensa. Det kan du låta den göra - du behöver inte stänga av den.

Antar att datorn fortfarande funkar - eller har jag missat något inlägg?

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

Antar att datorn fortfarande funkar - eller har jag missat något inlägg?

Sammanfattning:
Kernel Panic under uppstarten. Hardware Test visar inga fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-04 14:27
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Sammanfattning:
Kernel Panic under uppstarten. Hardware Test visar inga fel.

tack jag missade det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-04 14:27

Prova att hålla ner shift i uppstarten, om den startar då så kan du bara starta om den.

Då startas den i "felsäkert läge" och när du sen startar om den rensas filer som kan vara problemet. - kolla

funkar det inte kan man testa en annan lösning.

/Tangen

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2008-04-04 14:43
Ursprungligen av Tangen:

Prova att hålla ner shift i uppstarten, om den startar då så kan du bara starta om den.

Ingen skillnad.:(

OK, jag gör väl ett inlägg till då...

Prova först att starta från din installations-DVD, kör Skivverktyg och "Reparera skiva".

Annars börjar det nog luta åt ominstallation.

Bevaka tråden