Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FTP Hjälp, mm!!

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-17 17:00

Hejsan!

Måste ju säga att jag tycker det är rörigt här i forumet. Som ny vill man ha raka puckar och inget velande hit och dit.

Jag vill veta hur man kommer in i iphonen med ett FTP program? Jag använder PC!

Jag har kopplat upp den via Wifi och där igenom har jag ett ip till iphonen. Jag förmodar att det är det som är adressen till telefonen?

Sedan är det ju ett användarnamn och ett lösenord som ska skrivas in, vilka är detta?
Jag kör 1.1.4 så det kanske är ett annat lösen på det än ”alpine” ?

Vilket format ska jag koppla upp mig genom? SFTP, SSH?

Förslag på ett ftp program som funkar i PC miljö, jag har Filzilla, funkar det?
Måste jag installera något i iphonen så att den klara av att man kopplar upp sig via ftp?

Mycket trevligt om jag kunde få svar på dessa frågor.

Med vänlig hälsning
Purex

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-03-17 17:33

Jag kör med WinSCP som har stöd för sFTP.
Efter 1.1.3 ska det tydligen inte gå att ändra lösen för att SSH'a sig in och i min 1.1.4 är det alpine men även dottie kan funka.
Användarnamnet är root.
Du behöver inte installera nåt i din iphone, den ska ha OpenSSH. Om inte så är det just det du måste installera. Antar att du kört med iPlus och låst upp den med? Om du har gjort det ska det vara grönt.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-03-17 17:35

Quick guide:

1. Installera OpenSSH i installer (Gör det möjligt att koppla upp sig på telefonen)
2. Installera Services i installer (Gör det möjligt att sätta på och stänga av openSSH mm)
3. Boota om telefonen
4. Öppna Services som du installerade och se till att SSH är på.
5. Koppla upp telefonen på ditt trådlösa nätverk. Ta reda på vilket IP telefonen har (Settings -> WIFI -> Pilen till höger om ditt nätverk)
6. Använd FileZilla på din dator och koppla upp dig via SSH med IPt du hittade precis och med user: root och lösen: alpine
7. Vänta ett tag (upp till 30s)
8. Nu är du inne i telefonen. Skulle inte det fungera prova att boota om telefonen, skulle inte det fungera installera om openSSH

/a

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-17 17:53

Äntligen! Tack för en mycket tydlig besk!

1
Bevaka tråden