Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopiera DVD-skiva till skivavbild

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Hur kopierar man en DVD-skiva till en Skivavbild på hårddisken?
När man kör kopia-programmet via Toast får man efter inläsning enbart
möjlighet att sätta in en ny skiva för kopiering. Här skulle jag istället vilja
ha en skivavbild som jag senare kan köra via DVD-spelaren eller bränna.

Hur gör man?

Under arkivmenyn (tror jag) skall det finnas "save as discimage" eller liknande. Har inte toast på denna dator så ja kan inte kolla, men det finns där nånstans iaf.

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2008-03-18 17:39

Glömde säga att du behöver inte Toast för att göra en Skivavbild.

Förtydligande

OBS!

Jag vill göra en Skivavbild (VIDEO_TS) från en existerande DVD-skiva, inte tvärt om.

Jag har just upptäckt att det går att göra en Skivavbild (VIDEO_TS) från en existerande DVD-skiva med Skivverktyg.
Toppen!

Man tackar.

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2008-03-18 19:39

Kul att du hittade fram tillslut!

Får jag fråga varför du vill ha en kopia av DVDn som en Skivavbild?

Bra fråga

Jag roar mig med att göra en del privata filmer och dessutom rädda gamla filmer från Dubbel8 tiden och analoga videofilmer. Jag bearbetar dem i iMovie och gör DVD-skivor via iDVD. När filmen bearbetats färdigt i iMovie har jag spelat tillbaks filmen på ett mini-dv band via kameran. Denna lagringsteknik är både kostsam och jobbintensiv. Jag har nu börjat att istället för att direkt göra en DVD-kopia i iDVD göra en skivavbild som jag sedan kan bränna i hur många kopior jag vill i framtiden, dessutom får jag ett Skivavbildsarkiv av mina filmer som jag kan när som helst visa i datorn via DVD-spelaren.
Jag har ett 30-tal privata DVD-filmer som jag vill återarkivera på detta sätt.

För mig verkar denna lösning vara rätt, har du förslag på ännu smartare lösningar?

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2008-03-19 17:36

De få gånger jag har spatat har det varit från CD och inte DVD, och då har jag bara sparat det som en mapp. Var bara nyfiken !

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2008-03-18 17:35

Hej!
I Mac Hjälp berättas under följande rubrik: Bränna en skivavbild till en CD- eller DVD-skiva med Skivverktyg hur du kan göra!!

1
Bevaka tråden