Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sampler med känsliga knappar?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-19 18:13

Hej hej, jag är inne på att köpa en slags sampler eller trum-maskin som kan spela samples, men vet inte hur jag ska hitta rätt. Nån som kan hjälpa mig lite? Jag tänker så här:

1. Den ska ha väldigt lätt-tryckta uppspelnings-knappar som ämnar sig för fingerspelning, (med andra ord inte dagens Akai eller Roland som man i princip måste banka på knapparna för att trigga samples.) Behöver inte vara velocity. Typ 4x4-layout eller nåt sånt.

2. Man måste kunna spela live med den utan latency.

3. Behöver inte ha ljud-in...

4. Fint om den är liten.

Jag tänker själv på tenori-on, men den kanske är svår att jamma live med? Kanske ämnar sig mer till att bygga patterns och förhålla sig till en midi-klocka?

Akai MPC-500? Du kan ställa in tryckkänsligheten.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-19 18:50
Ursprungligen av outshape:

Akai MPC-500? Du kan ställa in tryckkänsligheten.

Aha, är det en typ gate som ignorerar allt för lösa tryck som default eller?

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-03-19 18:35

akai behöver man inte banka på.
har en tendens att komma åt
padsen på min mpc till och från
och de ljuden triggas lätt.
(lite för lätt ibland)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-19 18:49

Jag var i en musikaffär idag och provade den där lilla akai-samplern.. MPC500 som egenligen vore perfekt för mig, men den hade lite för hårt anslag för mig tyckte jag. Det kan säkert kännas annorlunda om man lägger upp egna samples utan att velocityn drar volymen till noll när man trycker som mest försiktig.. Men t ex KORG's midikontroller har ännu lösare knappar som skulle passa mig bättre. Nån idé på sampler med liknande knappar?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-03-19 19:54

trigg2midi-interface kopplat till valfri matris av 4 X 4 knappar.. om du inte vill ha anslagskänslighet så kan man ju köra med touch-knappar eller nått..

Du kan ju köpa en valfri sampler och ha en lös kontroller till om du verkligen vill kunna välja och vraka mellan olika knappar/kontrollers. Lite fler sladdar som behövs dock.

tycker roland sp404

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-19 22:31

MPCserien:

I det stora hela handlar det om att kunna "sin velocity" på default kuddarna...gamla "inbankade" e lite softare än på nya enheter (eller om det e en myt) för det tar lite tid att mjuka upp känslan för att använda kuddarna kanske?
- men på tex old school serien kan man istort vispa med spaggetistrån för attt få ljud utan att bryta av dom... men det e kanske på min - jag vet ju inget annat!?

\\ Samt som sagt det går att ställa in "velocity" per pad + ändra värden i step edit + mixer etc .. verktygen finns - spelkänslan finns - det e ju dom byggda för och popis där efter!Se det som ett intrument med fin sequencer!!

→→→ Vad heter den grejjern Zoria här har -- bara en fingerplatta (tror även krossgrus har en) .. som verkar finemang!

\\ Finns även inbakade ljud på den cirkelBurken med olika stl på padz → e det en Roland? (lär funka som kontroller även + liten laptop med Ableton Live\FL Studio eller nåt -- som komplement till samplerhårdvara då -- merge av det bästa!?)

Senast redigerat 2008-03-19 22:56

MD UW'n är ju rätt stor och framförallt dyr för ändamålet men jäkligt skön att trigga saker med fingrarna på faktiskt tack vare typen av knappar, även om dom är uppradade o inte i matris.

Jag kan tycka att korg som du nämner (iaf på min microkontrol) känns kul att trumma på när den inte är på, om man tappar lite mer lätt som man gör på bordet i allmänhet.. men dom triggar inte riktigt så lätt när man väl använder den det är lite synd. Antar att detär nåt sånt du är ute efter.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-20 01:24
Ursprungligen av kottenkotten:

MD UW'n är ju rätt stor och framförallt dyr för ändamålet men jäkligt skön att trigga saker med fingrarna på faktiskt tack vare typen av knappar, även om dom är uppradade o inte i matris.

Jag kan tycka att korg som du nämner (iaf på min microkontrol) känns kul att trumma på när den inte är på, om man tappar lite mer lätt som man gör på bordet i allmänhet.. men dom triggar inte riktigt så lätt när man väl använder den det är lite synd. Antar att detär nåt sånt du är ute efter.

Kotten old friend. Du vet vad jag är ute efter. Jag har ju inte provat microcontrol på riktigt bara tyst i butiken. Vore grymt att prova en machinedrum, men den kör bara synthes eller? Det är iofs coolt.. får tänka om lite. Bättre med en dyr och grym trummaskin som man blir inspirerad av att använda, än en tråkig vanlig sampler med hårda knappar.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-20 02:25

MD har väl i sf hårda knappar (on | off -- jag har inte fått nån velocity ur dom iaf när jag testat)

Typ velocity=127 på MPC [Full Level] knappen oavsätt tryck (spagettikvast=127 på control change #7 eller så)

\\ Har ju ingen MD-UW i o f s och kanske missat nåt :]

Hehe jag svarade först mest för att det var du inte för att jag trodde mig ha nåt bra att komma med egentligen, men ibland tänker man lika! Nej UW-varianten av machinedrum tar samplingar, men det är begränsat till 2 mb (den nya mkII har 2.5) och 12 bitar så man får ju hushålla lite. Jag har en sån och som sagt Microkontrol, hojta nästa gång du passerar Sthlm så får du komma och pilla. O fika!

~~~ Nej du har rätt, men den som läser noga kan se att velocity inte är ett krav.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-21 17:41
Ursprungligen av kottenkotten:

Hehe jag svarade först mest för att det var du inte för att jag trodde mig ha nåt bra att komma med egentligen, men ibland tänker man lika! Nej UW-varianten av machinedrum tar samplingar, men det är begränsat till 2 mb (den nya mkII har 2.5) och 12 bitar så man får ju hushålla lite. Jag har en sån och som sagt Microkontrol, hojta nästa gång du passerar Sthlm så får du komma och pilla. O fika!

~~~ Nej du har rätt, men den som läser noga kan se att velocity inte är ett krav.

Kul! Jag säger till när jag dyker upp i Sverige igen. Tar säkert en tur förbi huvudstaden. Vore coolt att få prova vad som helst från Electron. Pillade på en SIDstation här om dagen.. vääldigt spännande

1
Bevaka tråden