Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker ett Linux program till OSX...

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-19 23:14

För ett par år sedan visade en klasspolare till mig ett Linux-program som fanns till OSX som var riktigt häftigt. Programmet visade upp ett träd så fort någon fil skrevs till eller lästes från i datorn. Så man kunde se vilket program som gjorde vad hela tiden. Varje gång t.ex hårddisken puttrade till så såg man ett träd byggas upp på skärmen varifrån tillfrågningen kom, och vilken fil som sedan skulle ändras/läsas i andra änden. Riktigt bra vid felsökning/optimering.

Hoppas jag förklarar någorlunda tydligt. Om ni har använt programmet vet ni säkerligen vad jag talar om. Jag kommer bara inte på vad det heter! Någon som vet?

Om du är bekant med kommandoraden: Öppna Terminal.app. Använd valfri kombination av kommandon för att få den information du eftersöker.

Annars:
Program —> Verktygsprogram —> Aktivitetskontroll.app
Välj att visa "Alla processer".

I menyraden:
Innehåll —> Kolumner
Klicka alla kolumner du är intresserad av att se info över.

Process-ID ger dig möjlighet att ytterligare undersöka ev. suspekta processer i detalj, med hjälp av kommandoraden.

—> Inte exakt det du var ute efter misstänker jag, men ja – mitt kontrollbehov överstiger inte den information som Aktivitetskontroll (och i enstaka fall, mest av nyfikenhet, Terminalen för grundligt utforskande) ger mig.

1
Bevaka tråden