Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta xp

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min pappa har köpt en begagnad bärbar HP som har xp på engelska. Han har licens på svenska till den stationära. Han undrar hur han ska bära sig åt för att installera den svenka versionen även på HP:n.

Tack på förhand/ limpan

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-22 13:03
  • Medlem
  • 2008-03-22 14:12

Jag är ingen expert på M$:s licenser men kort kan man säga att det för privatpersoner finns två versioner, OEM och retail.

OEM betyder att licensen är knuten till hårdvaran samt att supporten är säljarens ansvar och inte M$:s. Eftersom OEM är låst till hårdvaran så är den också förverkad om burken ger upp helt. OEM är väldigt billiga av den anledningen.

Retail är en personlig licens där du kan installera XP på vilken burk du vill underförstått då att du raderar den gamla installationen. M$ har supporten på dessa licenser och de brukar vara en bra bit dyrare.

Så om din farsa har en OEM så kan han inte flytta över den om han skall följa avtalet. Har han en retail så kan han installera den men kan då inte behålla den gamla installationen. Det finns som jag ser det två lösningar: Han köper lite ny hårdvara (en mus eller HD brukar räcka) så han kan få köpa en OEM-version och låser den sedan till HP:n. Alternativt så köper han en retail som är flyttbar. Då behöver han inte inhandla någon form av hårdvara och är fri att installera på någon annan maskin när HP:n gett upp. Oavsett så kan han inte använda den gamla parallellt i två maskiner.

Att installera samma licens, oavsett vilken, på två olika burkar kan ställa till det vid aktiveringen då M$ kontrollerar hårdvaran. Varje gång maskinerna går ut på nätet tror M$ att hårdvaran bytts ut så mycket att installationen måste aktiveras igen. Man hamnar då förmodligen i en aktiveringsloop. Antalet aktiveringar är också begränsat, högt visserligen men ändock. Sedan måste man ringa in och förklara sig för att få en ny aktiveringskod.

Om jag inte är helt ute och cyklar så är retail överförbara, dvs man kan köpa en beg XP. OEM går inte eftersom du då också måste köpa datorn som den är bunden till. Kolla på länken som SAFE1978 så kanske det finns mer info där. Annars kan man ju alltid ringa och fråga

Problemet är väl att få tag på en XP numera.

1
Bevaka tråden