Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vägda resultat - påskknåp

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-03-22 17:36

hej,

håller på med en grej till en kund och vet inte riktigt vad som är en bra approach. tänkte få lite ideer genom att slänga ut det ganska roliga problemet här och se vad ni säger.

jag har en tabell med 3 kolumner, typ:

TYNGD   RUBRIK     DATUM
8           StoryA       2008-10-12
5           StoryB       2008-10-09
4           StoryC       2008-10-14
2           StoryD       2008-10-15
7           StoryE       2008-09-12

nu vill jag göra en select på denna så att det viktigaste och senaste kommer med. StoryE borde returneras under tiden StoryC kanske inte borde det... antar att man får tweaka lite för att få det att passa kunden hur som helst. men frågan är hur man skulle göra detta.

min första tanke var att göra en AVG på tyngden för de senaste 30 dagarna, och pja sen vet jag inte längre. det går ju lösa på massa sätt känns det som, låt höra hur du skulle gjort.

setupen är php och mysql.

hej!

/peder

Senast redigerat 2008-03-22 20:25
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-03-22 23:52

okej jag svarar själv, efter att ha suttit och meckat ett tag. rätt kul nöt. inte alls säkert att det blir bra på detta sätt, vi får se när allt är live. men.

jag ökade TYNGD-intervalled till mellan 1-100. sen gör jag en select på de 2 senaste veckornas poster och låter php ge dem TYNGD-avdrag beroende på hur många minuter det är sedan posterna lades in.

utan cache skulle jag tycka detta var ohållbart, men nu vet jag inte. kanske funkar, om ingen annan har nån bättre ide?

hej!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-09 09:59

Vad selectsatsen ska göra är alltså att ta ut de poster som får ett tillräckligt hög vägd tyngd?
Hur ser formeln för den vägda tyngden ut mer exakt? (Tyngd) - (minuter sedan posten lades in) antar jag?

Isf bör det gå med något liknande:

select *
from storytabellen
where
(tyngd - datediff(mi, getdate(),datum) > 5)

1
Bevaka tråden